6 822 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Faktura tätskikt
Sida 1 av 2
Jag har fått en faktura från mattläggaren som gjort tätskikt åt oss i några rum.
På fakturan specificeras ca. 11.000kr som timpenning (420kr/h), 20.000kr som material och sedan ytterligare 20.000kr som "montering".
Jag ringde och frågade firman och de sa att de alltid tog betalt på detta vis. Blev lite nyfiken på om det är vanligt? I praktiken är alltså timpenningen runt 1200kr/h. Låter det rimligt?
På fakturan specificeras ca. 11.000kr som timpenning (420kr/h), 20.000kr som material och sedan ytterligare 20.000kr som "montering".
Jag ringde och frågade firman och de sa att de alltid tog betalt på detta vis. Blev lite nyfiken på om det är vanligt? I praktiken är alltså timpenningen runt 1200kr/h. Låter det rimligt?
Sa de var montering innebär?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Vad var det de hade monterat då?
EDIT: alltid tvåa på bollen
EDIT: alltid tvåa på bollen
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Var det ett fastprisjobb?
Oavsett så är det ju ett märkligt sett att redovisa. Men om det är fastpris, så finns det ju bara en överenskommelse om ett visst fast totalpris. Men för ROT så måste firman redovisa vad som material och arbete.
Jag tolkar det som att de faktiskt arbetat för 11 000, och har en "fastprismarginal" på 20 000.
Oavsett så är det ju ett märkligt sett att redovisa. Men om det är fastpris, så finns det ju bara en överenskommelse om ett visst fast totalpris. Men för ROT så måste firman redovisa vad som material och arbete.
Jag tolkar det som att de faktiskt arbetat för 11 000, och har en "fastprismarginal" på 20 000.
Har du någon offert för jobbet?
Fick du någon offert eller motsvarande innan du beställde? Är 20'000 i materialkostnad rimligt för den mattan?B begion skrev:
Om du inte fick en offert där monteringskostnaden var med och 20 tkr är rimligt så hade i alla fall jag inte betalat den delen och meddelat dem via ett trevligt brev att någon montering till fastpris har jag varken beställt eller mottagit, så den biten får de stryka.
Prisuppskattningar (ungefärlig prisuppgift) till konsument får bara överstigas med 15% utom i undantagsfall, men om "badrum brukar landa på" är en prisuppskattning är jag inte helt säker på. Hantverkare bör undvika att ge något som kan uppfattas som en uppskattning om de inte accepterar att bli bundna av 15%-regeln.B begion skrev:
Samtidigt är 420kr/h billigt om det är med moms innan rot. Var timpriset nämnt i "offerten"?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men då har firman arbetat på löpande räkning. Och de har givit en kostnadsuppskattning. Enl. konsumenttjänstlagen så får inte kostnaden som angivits som uppskattning övertrasseras med mer än max 15%. Så om du fått en uppskattning på totalt 30 000, så skall du inte behöva betala mer än 34500.
Men du har dessutom rätt att få en specificerad faktura. Vilka timmar hade arbetat med dina rum, ungefär vilka moment hade gjort under de olika timmarna. Offerten skall vara specificerad till en nivå där du skall kunna avgöra om den är skälig. Oskäligt kan ex. vara om något moment påstås ta väldigt mycket mera tid än andra firmor tar för samma moment.
Men du har dessutom rätt att få en specificerad faktura. Vilka timmar hade arbetat med dina rum, ungefär vilka moment hade gjort under de olika timmarna. Offerten skall vara specificerad till en nivå där du skall kunna avgöra om den är skälig. Oskäligt kan ex. vara om något moment påstås ta väldigt mycket mera tid än andra firmor tar för samma moment.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Man skulle kunna tänka sig att en firma har en prismodell, där de faktiskt tar ett fast pris för montering av tätskikt, men har en timdebitering för underarbetet. Men då vore det ju lämpligt om man avtalar om det i förväg. Och i så fall minskar ju utrymmet för firman att överdebitera ytterligare. Om 20 000 av 30 000 är ett fastpris, så är det ju bara 10 000 som är löpande räkning i prisuppskattningen, därmed får det bli max 1500 extra, enl. konsumenttjänstlagen.
Det låter mystiskt. När vi gjorde badrum, kom två gubbar med några rullar mattor som de skar ut och limmade upp samt svetsade. De debiterade per löpmeter tätskikt/matta och timpris för den tid de höll på. Något annat hade inte accepterats av mig i alla fall. Tror de tog 500 kr inkl moms per timme.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
läst igenom 2 ggr nu och fattar inte , har dom gjort något annat än att bara montera tätskikt?
som var i det fasta priset
som var i det fasta priset
