boihus123 boihus123 skrev:
Låter mycket men utsalget på ett år är de ju knappt 4 liter i minuten, typ en toa som läcker.
Hjälper inte nu men vi installerade en vattenvakt från försäkringsbolaget, akn amn stänga av och också se förbrukningen.
Mätaren rör sig inte när jag bevakar den, kollat vid 3 olika tillfällen.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Svår nöt, hopps verkligen du hittar felet.
Bara en dum fråga,
Har du testat att spola i ett kärl av känd storlek och om dom mindre indikeringarna rör sig lika vad kärlet är.
Man lär ju få ett hum

Tonårsdöttrar etc. Får hålla sig hemifrån under testet

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Svår nöt, hopps verkligen du hittar felet.
Bara en dum fråga,
Har du testat att spola i ett kärl av känd storlek och om dom mindre indikeringarna rör sig lika vad kärlet är.
Man lär ju få ett hum

Tonårsdöttrar etc. Får hålla sig hemifrån under testet
Tack för tipset, ska testa.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mätaren rör sig inte när jag bevakar den, kollat vid 3 olika tillfällen.
Jäkla ögontjänare..

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 8 till
  • Laddar…
Hade stängt allt rinnande vatten från pump, kollat om den spinner vidare , om inte så ligger juh problemet i något av alla rör, sen prova en bgållare på typ 100l så bör du ha ett bra värde hur den räknar

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P
trähandtag trähandtag skrev:
samma vecka som vi köpte huset 2003, spolades det i toaletten i källaren, som inte slog i från. Därefter åkte vi på semester i USA i 12 dagar- blev 100 m3, vilket är lika mycket som vår årsförbrukning. Numera har vi en vattenfelbrytare.
Av någon konstig anledning så stänger jag alltid huvudkranen innan vintersemestern.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Vi hade samma problem med våran kommun. Enligt våran mätare förbrukade vi över 1 kubik per dygn och fick en saftig faktura därefter. Vi bad om ett byte av vattenmätare och efter det så gjorde vi bara av med mellan 200-300 liter per dygn utan att ändra på några rutiner. Kort därefter så fick vi en ännu högre faktura, för enligt kontroll av gamla vattenmätaren så fungerade den som den skulle enligt kommunen, trots en marginal på över 700 liter om dagen…

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C Cristoffer0121 skrev:
Vi hade samma problem med våran kommun. Enligt våran mätare förbrukade vi över 1 kubik per dygn och fick en saftig faktura därefter. Vi bad om ett byte av vattenmätare och efter det så gjorde vi bara av med mellan 200-300 liter per dygn utan att ändra på några rutiner. Kort därefter så fick vi en ännu högre faktura, för enligt kontroll av gamla vattenmätaren så fungerade den som den skulle enligt kommunen, trots en marginal på över 700 liter om dagen…
vad hände sedan?

P
tensiden tensiden skrev:
Lägger till egen skräckhistoria där vi hade vattenläckage med strax över en kubik i timmen. Märktes inte i övriga huset. (Däremot märks lite tryckfall och sämre flöde om någon fyller IBC-tankar och liknande från en ledning som är kopplad direkt på inkommande vatten).

Vattenläckage nere i backen kan också magiskt bara sörplas upp i grundvattnet utan att man får någon plaskblöt tomt eller liknande. Så TS bör dubbel- och trippelkolla så det inte finns någon ledning någonstans där vattnet kan ha forsat rakt ut i marken.
Vattenläckage i marken borde väl vara före mätaren?
Jag bor i mitt första hus med kommunaltvatten så jag kan bara utgå från mitt eget hus.

• Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Vad jag förstår så sitter mätaren inomhus, kanske i en källare och skulle det vara en läcka före mätaren, så hade det varit rätt blöt på utsidan huset. Kanske inne med. Då är det inget som påverkar mätaren som förbrukning, utan det blir VA som får smällen utan att huset debiteras. Har varit uppe för på BH om läckor utanför och någon hade en mätarbrunn vid tomtgräns, då blev det en hisklig förbrukning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Läs igenom va-taxans bestämmelser. Många kommuner har en klausul för överförbrukning. Finns rättsfall att läsa också, kolla på va-nämnden. Den är överförd till en hovrätt numera har jag för mig men du får nog napp ändå. Fanns ett gammalt fall, AGDA-fallet, i Värnamo har jag för mig som fick stor uppmärksamhet. På 1980-talet har jag för mig.

• Gilla
Aahusen
  • Laddar…
vad hände sedan?
Vi stred emot i flera månader efteråt eftersom vi då kunde påvisa att den nya vattenmätaren visade rätt varenda månad efter bytet. Men vi hade till slut inget val än att betala för ungefär 600 kubik vi inte nyttjat + byte och kontroll av vattenmätare 🤦🏻‍♂️

• Arg
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ja, något är sjukt. Alla vattenledningar, radiatorrör och stammar är bytta för 2-5 år sedan så det mesta är tiptopp. Vi är heller inga storförbrukare av vatten, inga tonåringar med långt hår.
Du har ingen granne som leder vatten till sitt hönshus från dina rör?

Edit: Sorry såg nu att andra redan kläckt (!) det skämtet.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Jag upptäckte en onormal förbrukning vid veckoavläsning i somras. Det visade sig att en toalett i lilla stugan hade fastnat i spolläge. Ingen hade varit där efter senaste spolningen varför det fortsarr att rinna rakt ut i 4 dagar. Förbrukningen 6 liter i minuten x 60 minuter x 24 timmar x 4 dagar blev nätta 34.560 litet! 34,6 m3. Eller om man vill 8,6 m3 / dygn. Så vis av skadan kollar jag vattenförbrukning (och elen) väldigt ofta.
Efter detta bytte jag ut alla toaletternas spolanordningarför att undvika att de skulle vara slitna och orsaka detta fel. Bara en tanke...

• Gilla
  • Ledsen
JohanLun och 2 till
  • Laddar…

Vi hade samma ”problem” med en mekanisk mätare, den räknade framåt vid tryckstötar och man såg hur den snurrade fram och tillbaka. Vi hade en röris som kopplade på en tryckmätare och stängde av inkommande vatten. Det visade att vi inte hade läckage efter mätaren. Kommunen bytte mätare och betalade rörfirmans faktura samt att vi fick tillbaks kostnaden mot normal förbrukning

• Gilla
  • Wow
mattiasborger och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.