76 784 läst ·
208 svar
77k läst
208 svar
Faktura på 90.000kr från kommunen (V/A)
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Cheesen skrev:
Nja, så märkligt är det inte. En rel. vanlig schablon är ca. 50 kubik/person & år och om vi då antar att man är en familj med en eller ett par tonåringar så är det inte så konstigt även om det är i det övre spannet.F Fideliox skrev:
Om TS är så säker på sin sak och har kollat allt som går att kolla på "sin sida" så tycker jag absolut att mätaren bör kollas. Även om det inte är vanligt så kan analoga mätare strula.
Ja, något är sjukt. Alla vattenledningar, radiatorrör och stammar är bytta för 2-5 år sedan så det mesta är tiptopp. Vi är heller inga storförbrukare av vatten, inga tonåringar med långt hår.Hep skrev:
Oavsett var läckaget skulle varit så borde över 200 liter i timmen, dygnet runt i ett helt år märkas. Antingen genom ett väldigt skvalande eller i en vattensjuk tomt. Jag vet inte om det finns någon juridisk term för rimlighet att åberopa, men det känns som att det är lite för enkelt för dem att bara säga att "vi vet inte mer så det är bara att betala". Var går gränsen i så fall? Om det hade varit 10 000 eller 100 000 kubik - hade de bara skickat faktura då med om de inte sett något knas med mätaren?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Då låter i.o.f.s. 200 kubik/år aningens högt men alla hushåll är ju unika så ......Jonatan79 skrev:
Kolla pm!
Fast det betyder ju att TS verkar ha haft 40 personer boende hos sig i ett helt år utan att märka det. Om mätaren är hel kan TS ha större problem än han anar.B Bästerortarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
samma vecka som vi köpte huset 2003, spolades det i toaletten i källaren, som inte slog i från. Därefter åkte vi på semester i USA i 12 dagar- blev 100 m3, vilket är lika mycket som vår årsförbrukning. Numera har vi en vattenfelbrytare.
Lägger till egen skräckhistoria där vi hade vattenläckage med strax över en kubik i timmen. Märktes inte i övriga huset. (Däremot märks lite tryckfall och sämre flöde om någon fyller IBC-tankar och liknande från en ledning som är kopplad direkt på inkommande vatten).trähandtag skrev:
Vattenläckage nere i backen kan också magiskt bara sörplas upp i grundvattnet utan att man får någon plaskblöt tomt eller liknande. Så TS bör dubbel- och trippelkolla så det inte finns någon ledning någonstans där vattnet kan ha forsat rakt ut i marken.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 862 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 862 inlägg
Byttes inte vattenmätare samtidigt kan ju hur mycket sand, grus eller jord som helst kommit in i vattenmätaren (och de har erkänt att konstruktionen gör att de mekaniska mätarna skenar mätmässigt, istället för tvärtom som man kunde tro). Det var det som hände mig. De bytte var 7:e år tror jag och alla vattenläckor och rörbyten skedde år 5. Efter det skenade förbrukningen.Jonatan79 skrev:
Jag har max 7-8 meter öppet förlagda prisolrör som enda rör efter mätaren, så något läckage var det aldrig fråga om.
Edit: Det kan ju har kommit in smuts även med ny mätare beroende på hur de spolade rören innan montering av mätaren.
Edit2: De moderna digitala mätarna använder ultraljud enligt killen som monterade, så där finns inga kanaler som kan sätta igen och påverka noggrannheten.
Redigerat:
Jag trodde inte att hans normala förbrukning var speciellt intressant och utgick ifrån att du menade ”överförbrukningen”. Fast håll med om att det hade varit klart mer spännande om han hittat 40 ockupanter i källaren.B Bästerortarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Visst kan det vara så men alltså 6 kubik/dag under ett års tid utan att det märks i/på mark/källare/stigar etc. känns ytterst tveksamt. Men visst kan det inträffa. Om det dessutom är så att TS bor i ett villaområde i en Sthlmsförort så blir det ännu osannolikare.tensiden skrev:
Lägger till egen skräckhistoria där vi hade vattenläckage med strax över en kubik i timmen. Märktes inte i övriga huset. (Däremot märks lite tryckfall och sämre flöde om någon fyller IBC-tankar och liknande från en ledning som är kopplad direkt på inkommande vatten).
Vattenläckage nere i backen kan också magiskt bara sörplas upp i grundvattnet utan att man får någon plaskblöt tomt eller liknande. Så TS bör dubbel- och trippelkolla så det inte finns någon ledning någonstans där vattnet kan ha forsat rakt ut i marken.
Men TS borde rimligen (om förbrukningen stämmer) någon gång under denna period upplevt sämre flöde/tryck eftersom jag tvivlar på att dessa 2000 kbm har fördelats så jämnt över detta år.
Redigerat: