76 790 läst ·
208 svar
77k läst
208 svar
Faktura på 90.000kr från kommunen (V/A)
Det trodde jag det var här också när man läst brevet för mätarbytet. Men när jag ringde montören för att boka om tiden för att hinna få dit en konsol sa han det gick bra ändå….S StefanMJ skrev:
Det är ju kommunen som byter vattenmätaren. Och det går inte att sätta dit någon konsol med mindre än att hela badrummet byggs om. Så det blir ingen konsol. Punkt slut. Men jag ska köpa den billigaste modellen och lägga löst bredvid så får den som vill ha den där sätta dit den, men utan väggfäste.S StefanMJ skrev:Tyvärr, men det är inte kommunen utan det är VA-organisationen som kräver vattenmätarkonsol, och tyvärr får man nog fixa det själv. Jag håller på med det just nu. Och hos mig, VA Syd, gäller att den måste ha en skjutbar glidhylsa. Och efter avstängningsventilen efter mätaren kräver dom också en kontrollerbar backventil.
Rimligt att bygga så när man ändå bygger nytt, ja.J JohanLun skrev:Jag tror det även är en ansvarsfråga. Om vattenleverantören monterar konsolen och dina rör är dåliga och nåt går sönder. Vem är ansvarig då?
Här är ett väldefinierat gränssnitt där det är tydligt exakt vad som ska göras när mätaren ska bytas. Då kan även den som byter mätare vara utbildad på just detta. Om hen kommer till en gammal installation med olika dimensioner på rör, skarvar osv så kan det behövas både kompetens och material för att lösa frågan. Jag är inte säker på att alla som byter mätare är utbildade rörmokare.
Jag tycker faktiskt detta är ett rätt bra upplägg och förstår att man kräver detta.
Likaså att mätaren ska sitta tillgänglig och inte byggas in eller möbleras för.
Rimligt att om möjligt lösa det i samband med ombyggnad, ja.
Men att kräva det i ett gammalt hus där montering av konsolen kräver att hela badrummet rivs ut och byggs om pga att man måste riva upp den inkommande vattenledningen som kommer upp i badrumsgolvet under varmvattenberedaren? Nej, det är inte rimligt. Är inte beredd att betala mer än max 5 000 för en sådan åtgärd. 150 000 för en vattenkonsol betalar jag inte. Kommunen har ju godkänt bygglovet, då får de stå för det också.
(vattenleverantören = kommunen)
Jo jag har varit med om det.... efter att att efter ha funderat på saken och att blivit idiotförklarad av TS i andra trådar.Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?
Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.
Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.
Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.
Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Det här är en mer komplicerad situation och att enbart hävda att det måste ha varit fel på mätaren leder enbart till "skyttegravskrig", sen kan det vara fel på mätaren men det är ovanligt.
- Man måste rannsaka sig själv och fundera vart vattnet eventuellt tagit vägen?
- Hjäpte en hjälplös granne, en ädre dam och det tog inte många minuter att konstatera att hon hade en toalett som läckte friskt, faktura på cirkus 15000:-
- Man kan då köra taktiken att det varit fel på mätaren men kommer det då besked att den är helt korrekt så står man där med sin faktura.
- Inget vattenbolag vill sänka sin kund och då blir det att rannsaka sig själv och man kanske måste erkänna att det varit ett större läckage pga omständigheter.
- Vattenbolaget kan då sedan bedöma att "omständigheterna" är något som gör att man skriver ner fakturan.
Men jag är ju en "idiot"....
Kommunerna har ju krav på visst utrymme runt vattenmätarna och fastighetsägaren är skyldig att tillse att det är så. Jobbigt läge när dom ska byta mätare.Anna_H skrev:
Rimligt att bygga så när man ändå bygger nytt, ja.
Rimligt att om möjligt lösa det i samband med ombyggnad, ja.
Men att kräva det i ett gammalt hus där montering av konsolen kräver att hela badrummet rivs ut och byggs om pga att man måste riva upp den inkommande vattenledningen som kommer upp i badrumsgolvet under varmvattenberedaren? Nej, det är inte rimligt. Är inte beredd att betala mer än max 5 000 för en sådan åtgärd. 150 000 för en vattenkonsol betalar jag inte. Kommunen har ju godkänt bygglovet, då får de stå för det också.
(vattenleverantören = kommunen)
För ca två månader sedan fick vi en faktura på 6800kr för att vi förbrukat mer än beräknat.Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?
Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.
Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.
Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.
Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Man uppskattar med den nya mätningen att vi ligger på en månadsförbrukning om 30m³.
När jag har mätt den senaste tiden så hamnar vi på under 10m³ i månaden.
Jag vet med mig att vi vattnade friskt den nyplanterade häcken i somras. Samt att droppslangen hade för högt tryck vid några tillfällen så den kopplades ur och stod och spolade vatten rakt ut på gräset.
Så det var rimligt att vi kunde gjort av med mer vatten än vad vi brukar göra en normal månad.
Numera kollar jag mätaren 3-5 dagar per månad och loggar värdena i en bok.
2000m³... det är bizzart. Det kanske är grannen som lånat slangen som fyllt sin pool...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Varierar nog väldigt bland kommunerna. Min vattenmätare sitter nästan oåtkomlig mellan en toalett och duschkabin i ett minimalt badrum, hängande vertikalt i prisolrör upptill och inkommande vattenkran nertill. Har aldrig varit ett problem att byta och tar max 10 minuter, men man får hänga över toalettstolen (som givetvis alltid är ren och välstädad med omtanke om andra). Aldrig hört ett krav om konsoll, som det öht inte finns plats till. Byttes ju till digital mätare relativt nyligen som jag skrivit i tidigare inlägg.T trojlee skrev:
Tyvärr, men det är bara att läsa på reglerna. T.ex. min länk till VA Syd. Om du inte ser till att konsollen blir monterad så kan VA-bolaget stänga av vattnet till dig. Och att du lägger konsollen där någonstans bredvid, det bryr dom sig inte om. Och om konsollen inte är monterad vid bokat besök, så vänder VA-folket på klacken, och du riskerar att få betala extraavgift för onödigt besök. Att du eventuellt får bygga om ditt badrum - det är ditt problem. That's it.Anna_H skrev:
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Tur att VA-folket inte är paragrafryttare överallt då, eftersom det finns pragmatiska människor ute som byter vattenmätare utan knot om det bara är möjligt och suttit på samma sätt i 50 år (badrummet fungerar utan problem och behöver inte renoveras, skulle ändå inte ha råd).
Dock olika hos andra. "Mitt" vattenbolag säger "bör ha vattenkonsol".S StefanMJ skrev:Tyvärr, men det är bara att läsa på reglerna. T.ex. min länk till VA Syd. Om du inte ser till att konsollen blir monterad så kan VA-bolaget stänga av vattnet till dig. Och att du lägger konsollen där någonstans bredvid, det bryr dom sig inte om. Och om konsollen inte är monterad vid bokat besök, så vänder VA-folket på klacken, och du riskerar att få betala extraavgift för onödigt besök. Att du eventuellt får bygga om ditt badrum - det är ditt problem. That's it.
Som sagt, kommunen har beviljat bygglovet, och utrymmet nu är exakt detsamma som då. Det blir ingen konsol förrän badrummet ska renoveras.T trojlee skrev: