S StefanMJ skrev:
Tyvärr, men det är bara att läsa på reglerna. T.ex. min länk till VA Syd. Om du inte ser till att konsollen blir monterad så kan VA-bolaget stänga av vattnet till dig. Och att du lägger konsollen där någonstans bredvid, det bryr dom sig inte om. Och om konsollen inte är monterad vid bokat besök, så vänder VA-folket på klacken, och du riskerar att få betala extraavgift för onödigt besök. Att du eventuellt får bygga om ditt badrum - det är ditt problem. That's it.
Om de kräver konsol får de bygga om badrummet och betala det själva. Ca 150 000. De väljer själva. De får inte skruva hål i mitt klinkergolv.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om de kräver konsol får de bygga om badrummet och betala det själva. Ca 150 000. De väljer själva. De får inte skruva hål i mitt klinkergolv.
Tyvärr, men så fungerar det inte i ett civiliserat samhälle. Om VA-bolaget ställer krav, så får du rätta dig efter det.

Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, kommunen har beviljat bygglovet, och utrymmet nu är exakt detsamma som då. Det blir ingen konsol förrän badrummet ska renoveras.
Tyvärr så funkar inte dagens samhälle så. Det är du som fastighetsägare som får stå ditt kast OM/när dom ska byta mätare tyvärr.

Åhhhh vilka tråkmånsar, jag som är pragmatisk hoppas förstås att det finns flera pragmatiska människor därute :-)

Som tur är får jag sätta min vattenmätare hur jag vill och var jag vill ;-)

/W

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Tyvärr, men så fungerar det inte i ett civiliserat samhälle. Om VA-bolaget ställer krav, så får du rätta dig efter det.
I ett civiliserat samhälle använder även byråkrater, i bästa fall, sunt förnuft.
Annars är det inget civiserat samhälle...

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
I ett civiliserat samhälle använder även byråkrater, i bästa fall, sunt förnuft.
Visst är det så, men "sunt förnuft" är ett brett begrepp och kan i slutändan även inbegripa att helt enkelt köra över folk och hänvisa till avtal.

Kommunen jag bor i kom för några år med sedan krav på vattenmätarkonsol vid mätarbyte.
De flesta monterade konsol utan alltför mycket klagande men några kunde inte acceptera detta "övergrepp"
Det skapades grupper på sociala media, det skrevs insändare, det gjordes namninsamlingar, det hölls möten men kraftfulla brandtal för att stoppa vansinnet.
Argumenten var samma som man hittar i denna och andra trådar om vattenmätarkonsoler. Det skulle bli orimligt dyrt att bygga om i princip hela huset för att kunna montera konsolen.

Helt plötsligt slutade allt. Inga mer insändare, inga mer inlägg på facebook, inget snack på stan. Och det var ingen som riktigt ville prata om saken när man frågade om vad som hade hänt.
Till slut kom det dock fram att den som varit mest drivande i "upproret" hade stämt möte med kommunen, och kommunen hade tagit med sin jurist som förklarade vilka skyldigheter samtliga parter hade att förhålla sig till samt vad konsekvenserna skulle bli om de olika parterna inte uppfyllde sin del.

Jag vet inte vilka konsekvenser som diskuterades men samtliga inblandade valde i alla fall att på egen bekostnad installera vattenmätarkonsol inför mätarbyte i enighet med kommunens krav.
Och ingen behövde bygga om hela badrummet för att dra om några rör till den nya konsolen.

Ett lysande exempel på sunt förnuft och pragmatiskt handlande från kommunen för att lösa ett icke-problem som hade kunnat pågå under lång tid och kostat tid, pengar och energi för samtliga inblandade.

• Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Vi har en enorm kulturförändring på gång i Sverige på denna front.

Tills rätt nyligen hade vi ett samhälle med lagar och regelverk där det gavs stort utrymme för den som skulle implementera lagen att göra egna bedömningar och anpassa utifrån situationen. Det ingick också i kulturen, alla förstod att lagarna var ett ramverk men att tolkningar måste göras för det bästa i den specifika situationen.

Men med globaliseringen har vi fått starka kulturella influenser utifrån. Från kontinenten trycker deras kvävande byråkratiska regeltradition på. EU-samarbetet driver naturligtvis på. Och digitaliseringen kräver också sin underkastelse, för man databaser vill man inte ha fritextrutor så att säga utan man får anpassa sig till de begränsade valmöjligheter som databasen erbjuder. Alltså den tanke som skaparen av databasen en gång i tiden hade.

Och för den yngre halvan av samhället som idag dominerar arbetsmarknaden är det så här som världen fungerar, det är vattnet de alltid har simmat i sen dagis (förlåt - FÖRSKOLA!). Och de förstår inte svensk juridisk- och förvaltningstradition. Den är döende.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
erikjakan och 7 till
  • Laddar…
I den kommun jag bor i så får invånarna tycka till om ganska mycket. Samtliga detaljplaner och förslag går på bred remiss och möjligheten finns att påverka. Jag skulle säga att det är bättre nu än för 20 år sedan🤓 så allt blir inte sämre. Men saker som driver oönskade kostnader för sammhället förstår jag att man styr upp i skrift. VA-systemet som exempel är det ju vi som kunder som "hyr" in oss på för att få rent vatten och tillgång till avlopp. Hade man inte haft denna gränsdragning och skyldigheter hade det blivit vilda western. Men i TS fall i denna tråd så har ju något blivit rejält fel så hoppas den frågan löser sig.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
T trojlee skrev:
I den kommun jag bor i så får invånarna tycka till om ganska mycket. Samtliga detaljplaner och förslag går på bred remiss och möjligheten finns att påverka. Jag skulle säga att det är bättre nu än för 20 år sedan🤓 så allt blir inte sämre. Men saker som driver oönskade kostnader för sammhället förstår jag att man styr upp i skrift. VA-systemet som exempel är det ju vi som kunder som "hyr" in oss på för att få rent vatten och tillgång till avlopp. Hade man inte haft denna gränsdragning och skyldigheter hade det blivit vilda western. Men i TS fall i denna tråd så har ju något blivit rejält fel så hoppas den frågan löser sig.
Vem /vad är "TS"?

S StefanMJ skrev:
Vem /vad är "TS"?
Trådskaparen.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?

Tänker att du kollat så att den är rätt avläst?

Det är en orimlig förbrukning att ha inne i huset. Motsvarar typ en öppen kran 24/7

Ulltand Ulltand skrev:
Tänker att du kollat så att den är rätt avläst?

Det är en orimlig förbrukning att ha inne i huset. Motsvarar typ en öppen kran 24/7
Japp, bara 3 ggr, kanske ska ta en till koll så jag inte drömmer mardrömmar :(

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
@Jonatan79 hur går det med detta?
Inväntar kontroll av mätare. De har inte hämtat den ännu.

Jag har också börjat jämföra med grannars förbrukning , flera ligger på hälften av vår med samma lika förutsättningar så jag anar att mätaren har varit felaktig från dag 1 :(

• Ledsen
  • Arg
Violina och 1 till
  • Laddar…
Så jävla surt!!

Jag var med om nåt "liknande" och fick en jättefaktura efter att kommunen bytt min vattenmätare (har dock eget vatten, så betalar för avloppet).. Till en början hävdade de att jag skulle betala, men då jag ifrågasatte min förbrukning (99987 m3 på ett år) och någon intelligent människa på kommunen tog över ärendet och påbörjade en "utredning", då visade det sig att kommunen monterat vattenmätaren så den gick baklänges och fakturan skickades ut automatiskt av systemet..

Fakturan ströks helt och hållet och jag behövde inte betala för nåt avlopp förrän de bytte vattenmätaren till en ny ett par år senare..

• Wow
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.