76 788 läst ·
208 svar
77k läst
208 svar
Faktura på 90.000kr från kommunen (V/A)
Det är planen, får nog blir en uppgörelseHannuse skrev:
Ja, och en tanke till som jag har är: - Kan det då hända igen?
Det vill säga att mätaren "hickar till", med en tiopotens för mycket?
Så jag skulle ju inte kunna sova riktigt gott med den mätaren om jag inte hittar någon logiskt förklaring som kan lugna mig.
Finns det möjlighet att nå någon framgång i en dialog med kommunen, det kan ju finnas människor på driftavdelningen som har erfarenhet och är intresserade av att lösa mysteriet?
Vi har en stuga, där vi även är vintertid.maxmsm skrev:
Vi stänger alltid (även sommartid) vattnet och vvb när vi lämnar stugan mer än över dagen.
Om strömmen lägger av vintertid och frosten tar sig in begränsar det skadorna rejält. Några liter i rören, 60 i beredaren som förhoppningsvis rinner ut i golvbrunnarna.
Skall nog börja stänga i huset när vi lämnar också - och slänga ett öga på mätaren.
Jag hade kontaktat tillverkaren av mätaren för att höra med den mer specifikt vad som kan orsaka ett fel som det du beskriver i din TS.
Kommunens framtida test av mätaren kan ju mkt väl komma att visa på att mätaren fungerar bra, vilket den tycks göra i nuläget.
Om tillverkaren kan ge dig lite kött på benen ang. möjliga felkällor så kan du ha dessa som förstärkande argument när du fäktas mot farbror kommunen.
Kommunens framtida test av mätaren kan ju mkt väl komma att visa på att mätaren fungerar bra, vilket den tycks göra i nuläget.
Om tillverkaren kan ge dig lite kött på benen ang. möjliga felkällor så kan du ha dessa som förstärkande argument när du fäktas mot farbror kommunen.
Trist situation
hoppas det löser sig i slutänden.. för jag tror inte det är en rimlig förbrukning eller faktura så att säga. Men alltid ett jäkla ”krigande” för att lösa problemet..
Påminner mig om att jag måste tjata på mamma som drar sig för att ta tag i sin dubblade räkning… ! Hon hoppas det är en ev läckande toalett som ställt till det.. för nästa alt är antingen ingjutet rör/läcka eller läcka på demetrarna utanför till ”avstägningsbrunnen”..
Va-bolaget varnade dock när förbrukningen plötsligt förändrades stort (den hade ökat innan, utan att de brytt sig men antagligen hade de ett system som sa till när förändringen blev för stor en månad)
Påminner mig om att jag måste tjata på mamma som drar sig för att ta tag i sin dubblade räkning… ! Hon hoppas det är en ev läckande toalett som ställt till det.. för nästa alt är antingen ingjutet rör/läcka eller läcka på demetrarna utanför till ”avstägningsbrunnen”..
Va-bolaget varnade dock när förbrukningen plötsligt förändrades stort (den hade ökat innan, utan att de brytt sig men antagligen hade de ett system som sa till när förändringen blev för stor en månad)
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Hej
Jäkla trist läge.
Men, om du orkar, sitt lugnt i båten och för protokoll morgon och kväll.
Det är ett jäkla jobb, men du kanske lär dig något, och OM den plötsligt går "bananas" mellan 2 mätningar som du kan visa på är orimligt, förbättras ditt case.
"Det som är sagt är sagt, men det som är skrivet är skrivet"
Lycka till med detta som jag följer med spänning.
/W
Jäkla trist läge.
Men, om du orkar, sitt lugnt i båten och för protokoll morgon och kväll.
Det är ett jäkla jobb, men du kanske lär dig något, och OM den plötsligt går "bananas" mellan 2 mätningar som du kan visa på är orimligt, förbättras ditt case.
"Det som är sagt är sagt, men det som är skrivet är skrivet"
Lycka till med detta som jag följer med spänning.
/W
Funderar på om det kommit skit till mätaren och strypt flödet. Om då arean helt plötsligt minskas så rusar propellern kraftigt och surrar som tusan när det spolas. Nästan att den tjuter. Manuell mätare går väl på arean i mätaren.Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?
Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.
Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.
Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.
Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Det kallas för husbåt 😂.P Pappa1986 skrev:
Inte för att vara petig, men man kan mycket väl ha en vattenmätare i tomtgräns. Vi ska inom kort installera en sådan för ett fritidshus. Väldigt praktiskt att slippa mätaren inomhus med de extrema krav kommunerna har på fritt utrymme över, under och bredvid mätaren.Anna_H skrev:
Vår mätare placeras nedsänkt i en brunn och befinner sig på frostfritt djup. Den är ansluten med flexslangar så att vid avläsning lyfter man bara upp den och kollar. Väldigt smart lösning.
Ha ha ha. "Bara det finns plats". Ha, ha, var då? Visst - i Photoshop finns det alltid plats - där kan man göra vadsomhelst! Och så får man bygga om sina ledningar, men det fixar man också lätt i Photoshop.S Saxdaling skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
En annan fundering
har du kollat några av dom silar som sitter i dom flesta moderna vatttenkranar. hittar man stora mängder skräp ta rätt på det / fota det som bevismaterial att det kan ha suttit i mätaren också innan det råkade slinka med vidare..
Vid mätarbytet så borde man nog spola inkommande ledningen hårt genom nån sil eller hink eller nåt där smutsen blir kvar och vattnet fortsätter och se om det kommer några större rostflagor eller annat skit från ledningarna som enkelt kan funka som strypning i vattenmätaren
har man bevismaterial som kan funka bra som strypning av elmätaren så kan man iaf visa om man drar det vidare hur det kan ha gått till och det är garanterat bra argument vid diskutioner med kommunens personal
har du kollat några av dom silar som sitter i dom flesta moderna vatttenkranar. hittar man stora mängder skräp ta rätt på det / fota det som bevismaterial att det kan ha suttit i mätaren också innan det råkade slinka med vidare..
Vid mätarbytet så borde man nog spola inkommande ledningen hårt genom nån sil eller hink eller nåt där smutsen blir kvar och vattnet fortsätter och se om det kommer några större rostflagor eller annat skit från ledningarna som enkelt kan funka som strypning i vattenmätaren
har man bevismaterial som kan funka bra som strypning av elmätaren så kan man iaf visa om man drar det vidare hur det kan ha gått till och det är garanterat bra argument vid diskutioner med kommunens personal