Har haft en rör firma som installerat en luft/vatten värmepump.
De anlitade en elfirma då offerten var "installerat och klart"..
I offerten står det att 5000 kr eldragning ingår. Men vårat gick över så vi fick en separat faktura av rör firman för elektrikern.

Nu då till det jag undrar över.
I el fakturan står det:
Arbetskostnad 15timmar, a'pris 561kr.
Servicebil 2st, a'pris 275kr
Material kostnad 2964kr.

Han var hemma 2dagar.
Första dagen max 3 timmar (egentligen ca 2)
Andra dagen max 6timmar, detta blir 9 timmar.

Jag överklagade fakturan och sa att max 10 timmar inte mer.

Jag fick då till svar: "Jag har fått svar från elektriker och enligt dom så stämmer detta.

Det man får räkna med är allt arbete runt omkring: man skall fixa material, resa, sitta med underlag, skriva grupp scheman etc."

De kan väl inte lägga på 5 timmar för sånt?
Känns tycker jag som lite överpris

BirgitS
R Raggarn84 skrev:
Jo, så kan det vara. Det tar tid att åka och köpa det material som behövs, att resa mellan kontoret och dig, att plocka in i bilen det som behövs för dagen resp. ta ut ur bilen sånt som inte ska vara kvar där under natten.

Jo fast kontoret ligger 20 minuter från mig. Tycker fortfarande det är att ta i med timmar.
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, så kan det vara. Det tar tid att åka och köpa det material som behövs, att resa mellan kontoret och dig, att plocka in i bilen det som behövs för dagen resp. ta ut ur bilen sånt som inte ska vara kvar där under natten.

Vart ligger grossisten som dom handlar material på då?

BirgitS
Du får väl ta kontakt med elektriker direkt i så fall.
När det gäller timmar är det också fråga om påbörjade timmar. Så om han var klar på kontoret 7 timmar och 5 minuter efter att han började göra i ordning för dig på morgonen så räknas det som 8 timmar. Elektrikern kan ju inte använda den korta tiden till någon annan kund men han ska ju ändå ha betalt för hela dagen.

V
R Raggarn84 skrev:
Har haft en rör firma som installerat en luft/vatten värmepump.
De anlitade en elfirma då offerten var "installerat och klart"..
I offerten står det att 5000 kr eldragning ingår. Men vårat gick över så vi fick en separat faktura av rör firman för elektrikern.

Nu då till det jag undrar över.
I el fakturan står det:
Arbetskostnad 15timmar, a'pris 561kr.
Servicebil 2st, a'pris 275kr
Material kostnad 2964kr.

Han var hemma 2dagar.
Första dagen max 3 timmar (egentligen ca 2)
Andra dagen max 6timmar, detta blir 9 timmar.

Jag överklagade fakturan och sa att max 10 timmar inte mer.

Jag fick då till svar: "Jag har fått svar från elektriker och enligt dom så stämmer detta.

Det man får räkna med är allt arbete runt omkring: man skall fixa material, resa, sitta med underlag, skriva grupp scheman etc."

Känns tycker jag som lite överpris
Låter hur rimligt som helst. Betala o gå vidare med

Installerat och klart förutsätter ju jag iallafall att man räknat på allt som behövs för att få det just "installerat och klart"

Svårt att svara utan uppgifter om arbetets omfattning, men begär en specificerad räkning til att börja med

C
Till skillnad mot övriga skribenter ställer jag mig på TS sida här.

"Installerat och klart" signalerar ju att allt ingår. Även om firman reserverar sig med att max 5 timmar elinstallationsarbete ingår så utgår man ju från att dessa 5 timmar är en rimlig bedömning av arbetets omfattning. Inte att det går åt 20 timmar. Var det några särskilda svårförutsedda omständigheter som gjorde att det tog så mycket längre tid än beräknat?

Sen, visst kan det ryka några timmar på materialinköp, resor, avrundningsfel, m.m., men att debitera närmare dubbelt så många timmar som man varit på arbetsplatsen tarvar en bra förklaring i min värld.

Sen kanske det inte handlar om några fantasisummor, men ändå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl vad ni kommit överens om?

Står det i offerten att firman har rätt att ta ut mer för elbiten om den blir dyrare än 5000 kr?

Om det inte står det så skulle jag meddela rörfirman att priset ni kommit överens om gäller.
För det är väl en offert du accepterat och inget annat?

Elinstallationen vid en värmepumpsinstallation är ju av den arten att den kan man prissätta på kronan om man vill innan offert. Det dyker sällan upp något som man inte kan förutse vid anbudsfasen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.