Preskriptionslagen (2 §):

"En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk."

Nu vet jag.

Idag har jag haft en besiktningsman här för badrummet. Jag vet inte om jag gjorde fel. Jag anlitade en besiktningsman från samma stad var det ett misstag? Jag kontaktade konsumentrådgivaren i staden som rekommenderade mig att bjuda in även byggfirman vid besiktningen vilket jag gjorde. Arbetsledaren från byggfirman var med. Var det ett misstag? Besiktningsmannen var ca 70år och kände väl till arbetsledarens pappa. Pappan som också var äldre hade dels överlåtit denna firma till sonen och hade dels en annan firma om jag förstod saken rätt. Men till saken. Besiktningsmannen hade med sig ett långt vattenpass. Svackorna var uppenbara. Vattenpasset vippade som en gungbräda framför handfatet. Det blev även en vattenpöl i svackan framför handfatet när han testade med vatten. Han började då säga att man skulle använda en gummiraka för att ta bort vattenpölen! Det kom inte vatten där så ofta eftersom det är cirka 0,5m till duschväggen. När jag pratade med honom efteråt sa han golvet var så fint och inte skulle rivas upp. Jag läste upp vad det står i BKR om golvfall och frågade om det inte i alla fall borde vara en prisreduktion. Slutligen sa besiktningsmannen att det var så bra att det var just den här firman som hade gjort renoveringen! Besiktningsmannen skulle skicka protokollet även till byggfirman var det dumt? Jag visade med foton att elvärmekablar gick under WC-stolen. Det behövde man bara göra en notering om enligt besiktningsmannen om jag förstod honom rätt. Detta för att inte riskera att någon senare skulle skruva istället för att limma fast en ny WC-stol vid byte. Jag meddelar vad han skriver i protokollet senare.Fortsättning följer nästa vecka angående besiktningsmannens protokoll. Jag överväger redan att anlita en annan besiktningsman i alla fall för golvfallet/svackorna. Är det lönlöst i detta läge?

Finns det regler och/eller praxis för att man kan hålla inne betalning tills man fått kvalitetsdokumenten?

Renoverar badrummet just nu, och innan vi skrev avtal bad vi om foton, och fick skriftligt svar per mejl att de ska fota. Men i själva avtalet har de inte specificerat att vi ska få foton (det är hantverkaravtalet=standardformuläret).

Så vad gäller om det inte kommer några foton? Hur mycket kan man dra av på priset?

Det finns ett undertecknat dokument om badrumsrenoveringen. Det beskriver vad som ska göras. Vidare står det bland annat: "Samtliga arbeten kommer att utföras av duktig och kompetent personal med erfoderlig behörighet. Detta gäller även av oss anlitade underentreprenörer. När xxxxxxxxxxx är klar så kommer badrummet vara helt renoverat och färdigt och allt efter vattenskadan vara återställt och godkänt enligt försäkringsbolagens bestämelser. Totalkostnad för material och arbete inkl självrisk, avskrivningar samt elförbrukning 75000kr inkl. moms efter rotavdrag."

Hålet i avloppsröret är i ett 4-vägs förgreningsrör. En förgrening till handfat/dusch en förgrening till WC en förgrening ner mot bottenvåning och en förgrening upp mot avluftningen. Jag kallade avluftningsröret som går upp mot taket för inre rör eftersom det sticks in inuti förgreningsröret i skarven. Förgreningsröret kallade jag för yttre rör eftersom det sitter utanpå (i skarven) röret som går vidare mot taket. Hålet går helt igenom det yttre röret och till 99% igenom det inre röret. Det syns en vit inbukning på insidan av det inre röret. Hålet i förgreningsröret sitter under packningen dvs ingen packning mellan hålet och avloppet.

raindance:

DU är ju besiktningsmannens uppdragsgivare, så han ska rapportera till DIG. Du har väl betalat för besiktningen och är ägare till besiktningsprotokollet. Att han ska skicka protokollet till sin "kompis" på byggfirman låter helt skruvat men vad vet jag...
Att han svamlar om att man "inte ska riva upp ett så fint golv"... Vad är det för känsloargument. Branschreglerna gäller, annars ska de bygga om. Ska du pyssla om golvet med raka och wettexduk ska du ha betalt för det.

Jag tror att besiktningsmannen kommer att föreslå att 10% av summan hålls inne pga att de inte lämnat kvalitetsdokument. När jag ringde till BKR fick jag veta att det även brukar lämnas ett kvalitetsdokument för VVS instalationen. Det har de inte heller lämnat. Allt inklusive VVS skulle vara med när kvalitetsdokumenten kommer sa byggfirman i samband med besiktningen.

Det låter som om det föreligger jäv mellan BS och hantverkaren. Därmed borde inte BS utfört den besiktningen så betalning av den fakturan?? BS skulle själv avböjt denna besiktning. Tycker jag.
Har det på offerten från byggfirman angivits den räntesatsen på 18 % så är det inget att säga något om nu.

Att fästa duschväggarna bara i OSB strider mot både Säker Vatten (2.11.1) och BKR (6.3.4). Som konsument har du rätt att kräva att jobbet utförs fackmannamässigt vilket det inte är.

Vill se det protokollet *mutter*

/Kent

daviden
Jag sa till besiktningsmannen att det står hos BKR och att jag hade talat med BKR som sa att det inte räcker med OSB-skiva. Han sa ändå att det skulle duga. Dessutom så sa han att den vikbara duschväggen får stöd av tätningslisten under dörren.......

Vad gäller byggfirman så sa de att de har gjort massor av badrum på detta sätt med enbart OSB-skiva. Det är inga problem sa de när jag frågade.

Flera fel blir inte rätt. Gör om gör rätt.

Häng ut den oseriösa besiktningsmannen. Har de ingen branchorganisation som man kan anmäla till?

cecar33 skrev:
Det låter som om det föreligger jäv mellan BS och hantverkaren. Därmed borde inte BS utfört den besiktningen så betalning av den fakturan?? BS skulle själv avböjt denna besiktning. Tycker jag.
Har det på offerten från byggfirman angivits den räntesatsen på 18 % så är det inget att säga något om nu.
Bra synpunkt.
Det föreligger jäv, eller är i alla fall risk för att det föreligger jäv.
Ta dit en annan besiktningsman, försäkringsbolaget kanske kan anvisa.
Byggfirmor och mäklare har ofta kopplingar till "egna" besiktningsmän som bara går in och tittar beundrande och utbrister "nej men vilket fint badrum!".

Jag ringde till besiktningsmannen och sa att han endast skulle skicka dokumenten till oss och att vi skulle vidarebefordra dem. Det skulle han inte bry sig om lät det som. Jag vet inte vad som är normalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.