4 633 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Faktiskt byggår på mitt hus?
Helt rätt. Är gjord en soldattorpsinventering också som kom fram till samma. Har timrade stockväggar i äldre delen. Har dock inte kunskap om när man slutade med sånt?R Räknenisse skrev:Jag hade kikat på alla handlingar i förrättningsakten från avstyckningen. Kan ev. framgå där om det är ett befintligt hus med tillhörande mark som styckas, eller om det bara är en tom tomt för nybygge.
Tycker inte det går att utseluta vare sig att huset är från 47 eller att det är äldre utifrån bilden. Det kan ju också vara ett äldre som piffades upp av en ny ägare 47. Om det i byggtekniska detaljer och stil finns saker som pekar mot båda alternativen
Säger inte att själva huset är samma byggnad dock. Även om den är placerad i samma läge på kartan så kan det vara ersatt av nyare. Om du inte har tydliga tecken i byggnaden att den är tidigt 1700-tal.
Det var ingen vidare bild om man ska ge sig på en bedöming utifrån bilden. Den vänstra huskroppen som är den du undrar över är helt skymd av träd..?
Det går inte garanterat något utan mer fakta. Men granitgrunder höll man definitivt inte på med 1947. Betongstenarna hade helt tagit över från 1930-talet och framåt, det var snabbt, effektivt och tillgängligt. Så grunden är definitivt äldre än 1947.
Om huset är byggt 1947 på gammal grund ex.vis. efter en brand skulle väl kunna vara möjligt men jag känner inte till något fall där man gjort så, folk har i alla tider velat ha det moderna och nya, varför skulle man bygga med gamla mått, gamla begränsningar, gammal komfort?
Det går inte garanterat något utan mer fakta. Men granitgrunder höll man definitivt inte på med 1947. Betongstenarna hade helt tagit över från 1930-talet och framåt, det var snabbt, effektivt och tillgängligt. Så grunden är definitivt äldre än 1947.
Om huset är byggt 1947 på gammal grund ex.vis. efter en brand skulle väl kunna vara möjligt men jag känner inte till något fall där man gjort så, folk har i alla tider velat ha det moderna och nya, varför skulle man bygga med gamla mått, gamla begränsningar, gammal komfort?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Förtydligande bara. Det händer att det övertolkas vilken information som kan knytas til den idag befintliga byggnaden. När det kanske bara kan knytas till platsen och slutsatser om husen blir är gissningar.john68 skrev:
Okej, tack för infon i denna tråd iaf! Det verkar som att jag har lite forskning att göra.. Ett förtydligande bara, det är den högra låga huskroppen jag undrar över. Den vänstra höga delen är tillbyggd 2004.
Grunden skulle jag inte basera ngt på, inte sticketaket heller om det är långt ut på landet. i mina trakter lade man sticketak på 50-60 talet om man var mindre välbärgad. så det kan vara åt vilket håll som helst beroende på ekonomi.
Men du borde ha spår inhomhus, ofta dolde man bara det gamla omoderna. tapetlager? spegeldörrar klädda i masonit? golv?
Men du borde ha spår inhomhus, ofta dolde man bara det gamla omoderna. tapetlager? spegeldörrar klädda i masonit? golv?
Klicka här för att svara