Strega Strega skrev:
Måste man inte ha ”körkort” för skylift?
jo om man är anställd för att göra jobbet

där ser ju inte att att vara högre utan att man skulle kunna använda aluminiumställning på hjul för att göra jobbet
borde bli billigare än skylift och där ser ut att vara bra underlag för att rulla en ställning
t

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Strega Strega skrev:
Måste man inte ha ”körkort” för skylift?
Nej. Det finns inget körkort för arbetsfordon
"Behörighetskort" och liknande för skylift och truck är något som man utfärdar ur arbetsmiljösynpunkt och försäkringssynpunkt. En privatperson kan enkelt hyra en skylift och sätta dit skydd mot fåglarna under ett par timmar.
Exempelvist har vi utfärdat om alla kort på lagret när utfärdande förman bytt jobb.

Om du stör dig mycket på detta hade jag bytt det själv.
Detta är även varför jag aldrig skulle köpa ett "bostadsrättsradhus". Min nivå av lämpligt underhåll kanske inte är samma som de övrigas. Och då får man ju tyvärr rätta sig efter vad de andra bestämmer

• Gilla
Strega
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
"Behörighetskort" och liknande för skylift och truck är något som man utfärdar ur arbetsmiljösynpunkt och försäkringssynpunkt. En privatperson kan enkelt hyra en skylift och sätta dit skydd mot fåglarna under ett par timmar.
Exempelvist har vi utfärdat om alla kort på lagret när utfärdande förman bytt jobb.

Detta är även varför jag aldrig skulle köpa ett "bostadsrättsradhus". Min nivå av lämpligt underhåll kanske inte är samma som de övrigas. Och då får man ju tyvärr rätta sig efter vad de andra bestämmer
Bra att veta, får börja kolla möjligheter att hyra en skylift. Nej, jag skulle idag inte köpa ett nytt bostadsrättshus med tanke på nackdelarna.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tergo skrev:
jo om man är anställd för att göra jobbet

där ser ju inte att att vara högre utan att man skulle kunna använda aluminiumställning på hjul för att göra jobbet
borde bli billigare än skylift och där ser ut att vara bra underlag för att rulla en ställning
t
Intressant alternativ!

Appendix Appendix skrev:

Försöker förtydliga dit exempel, tror nämligen att du blandar ihop utbildningsbevis med körtillstånd. Körtillståndet utfärdar ansvarig chef om hen anser att du är lämplig och har tillräckliga kunskaper. Kravet på utbildningsbevis bygger mycket riktigt på Arbetsmiljölagens krav som man uppfyller genom att gå en kurs och avlägga en godkänt prov.

Som privatperson får du använda en skylift utan utbildning. Jag hoppas dom används med sunt förnuft så man slipper fallolyckor. Arbetsmiljölagstiftningen har ju inte kommit till utan anledning.

• Gilla
Strega
  • Laddar…
Jag tycker inte du ska göra något själv, blir det fel så kan det bli dyrt, fasaden är brfs ansvar.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Brf skall nog även tänka på sammanhållningen i en så liten förening. TS och meddrabbade kommer ju säkert sedan vara avogt inställda till alla kostnader i nära framtid som inte direkt gagnar dem. Jag har varit på årsmöten där kraftig schism fanns mellan medlemmar, inte kul för någon. Tidskrävande.

• Gilla
Strega
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Brf skall nog även tänka på sammanhållningen i en så liten förening. TS och meddrabbade kommer ju säkert sedan vara avogt inställda till alla kostnader i nära framtid som inte direkt gagnar dem. Jag har varit på årsmöten där kraftig schism fanns mellan medlemmar, inte kul för någon. Tidskrävande.
Men för det mesta avgörs dessa frågor av styrelsen, så att man slipper diskutera detaljer på föreningsmöte, som kan leda till schismer av detta slag. Därför är det så viktigt att få en kompetent styrelse som gör objektiva bedömningar och förhoppningsvis bortser från enskilda intressen.

• Gilla
Strega
  • Laddar…
K klimt skrev:
Men för det mesta avgörs dessa frågor av styrelsen, så att man slipper diskutera detaljer på föreningsmöte, som kan leda till schismer av detta slag. Därför är det så viktigt att få en kompetent styrelse som gör objektiva bedömningar och förhoppningsvis bortser från enskilda intressen.
Att styrelsen avgör frågan är så klart lämpligt, men det hindrar inte medlemmarna från att ev känna sig orättvist behandlade.

• Gilla
Strega och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag tycker inte du ska göra något själv, blir det fel så kan det bli dyrt, fasaden är brfs ansvar.
Annan granne i föreningen med yngre ben och stegar har fixat det själva, iofs enkla årgärder med fågelnät/galler

elpaco elpaco skrev:
Vi har inte ens någon hemsida, av integritetssjäl, alla styrelsemöten är hemliga!

Ingår inte skadedjur i föreningens försäkring? Då får ju skadedjursbolaget lösa det på sitt sätt. Om det inte ingår kanske det är värt att lägga ett par tusenlappar för föreningen per år för att ALLT ska ingå.

Strega Strega skrev:
Vi har inte ens någon hemsida, av integritetssjäl, alla styrelsemöten är hemliga!
Prata ihop dig med de andra som har samma problem som du, och se till att någon av er anmäler sitt intresse för att gå med i styrelsen nästa årsmöte, så får ni ta det den vägen. Bäst är som någon nämnde att se till att översyn av detta kommer med i nån sorts underhållsplan, så att det kontrolleras och vid behov åtgärdas regelbundet tillsammans med tex rensning av hängrännor, kontroll av tak och sådant som ju lär kräva liknande utrustning. På så vis håller man nere kostnaden, jämfört med om man ska göra akututryckningar så fort någon upptäcker något.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Strega Strega skrev:
Styrelsemöten är styrelsens egna och bör inte spridas, det är endast revisorn utöver styrelsen som ska läsa protokollen. Jag vet inte hur stor andel av brf som har fungerande hemsida, men det kräver nog antingen en kunnig entusiast eller så kostar det en del att bygga upp.

K klimt skrev:
Styrelsemöten är styrelsens egna och bör inte spridas, det är endast revisorn utöver styrelsen som ska läsa protokollen. Jag vet inte hur stor andel av brf som har fungerande hemsida, men det kräver nog antingen en kunnig entusiast eller så kostar det en del att bygga upp.
Finns färdiga tjänster att köpa för sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.