9 586 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Fästa ihop flytbryggsektioner?
Tjena!
Isen tog den förra brygga så sommarens projekt blir att få ihop en flytbrygga.
Har redan köpt flytblock som jag ska bygga med, räknar med att bygga 5 st 1,5mx3m sektioner. Ska förankra bryggan i botten med aluminiumrör/träpålar med ringar i hörnen på sektionerna. Problemet är bara hur jag ska fästa ihop sektionerna med varandra. Vill inte ha en helt permanent lösning utan möjligheten att ta isär dom för att kunna dra upp dom till vintern.
Tittade lite på svenskaflytblock.se och dom hade ledade gångjärn för ändamålet. Dock var dom svindyra (över 1500
per par.
Då jag räknar med att materialkostnaden för varje sektion kommer landa på runt 2000:- så anser jag det vara orimligt att slänga ut ytterligare 1500:- per sektion bara för ett par gångjärn.
Bryggan ligger i en mindre insjö, så vi snackar inga enorma påfrestningar från väder och vind.
Någon som har en bra idé?
Isen tog den förra brygga så sommarens projekt blir att få ihop en flytbrygga.
Har redan köpt flytblock som jag ska bygga med, räknar med att bygga 5 st 1,5mx3m sektioner. Ska förankra bryggan i botten med aluminiumrör/träpålar med ringar i hörnen på sektionerna. Problemet är bara hur jag ska fästa ihop sektionerna med varandra. Vill inte ha en helt permanent lösning utan möjligheten att ta isär dom för att kunna dra upp dom till vintern.
Tittade lite på svenskaflytblock.se och dom hade ledade gångjärn för ändamålet. Dock var dom svindyra (över 1500
Då jag räknar med att materialkostnaden för varje sektion kommer landa på runt 2000:- så anser jag det vara orimligt att slänga ut ytterligare 1500:- per sektion bara för ett par gångjärn.
Bryggan ligger i en mindre insjö, så vi snackar inga enorma påfrestningar från väder och vind.
Någon som har en bra idé?
Det är en tanke som slagit mig. Men jag hade nog ändå föredragit ifall sektionerna hänger ihop. Blir nog lätt nivåskillnader mellan sektionerna när man går på den, "höga trösklar" och snubbelrisk. Dessutom kostar ring-beslagen rätt mycket och jag räknar inte med att jag behöver 4 stolpar per sektion för att få bryggan att ligga på plats.
Bind mellan ringarna med ett lämpligt rep.
Enkelt o billigt.
Om du mot förmodan inte skulle få upp knutarna på hösten så är det bara att skära.
Ett alternativ är billiga bagageband av lämplig längd isf rep.
Enkelt o billigt.
Om du mot förmodan inte skulle få upp knutarna på hösten så är det bara att skära.
Ett alternativ är billiga bagageband av lämplig längd isf rep.
Hade också en fundering på öglor å kanske schacklar eller grov bult mellan dom. Det där med att binda rep osv mellan sektionerna fungerar ju säkert, men det lär väl se så jävla dassigt ut bara. Dessutom finns nog risk att repen gnags av genom bryggans rörelser.
Får fundera vidare....
Får fundera vidare....
Om det blir sådan nivåskillnader så att det uppstår snubbelrisk när du går på bryggan så bör du nog snarare se över kosthållningen 
Tittar man på de flytbryggor som finns runt om i landet på olika marinor och badplatser så är det sällan som de olika sektionerna är sammankopplade, det finns en poäng med att de ska kunna röra sig fritt i vågorna.
Tittar man på de flytbryggor som finns runt om i landet på olika marinor och badplatser så är det sällan som de olika sektionerna är sammankopplade, det finns en poäng med att de ska kunna röra sig fritt i vågorna.
Vi har en flytbryggelösning där bryggan ligger som ett T. En 25m sektion och en på 12m (toppen på T:et)
Dessa är förankrade med bojvikter och korsade kättningar. Vi har löst mellanrummet med bildäck som skavskydd, förtöjning mellan bryggorna sker med rep med gummidämpare på, dessa är hyfsat spända i normalläget.
Bryggorna är betong-flytisar. Funkat kanon i 4 år hittills.
Dessa är förankrade med bojvikter och korsade kättningar. Vi har löst mellanrummet med bildäck som skavskydd, förtöjning mellan bryggorna sker med rep med gummidämpare på, dessa är hyfsat spända i normalläget.
Bryggorna är betong-flytisar. Funkat kanon i 4 år hittills.
Du måste fixera dem eller sätta skydd i skarvarna så du eliminerar alla klämrisker, speciellt om det finns barn.
Jag har byggt länkar med vanliga kraftiga galvade gångjärn där jag lossar ett av dem när bryggorna kopplas isär på hösten och sedan dras upp.
Jag har byggt länkar med vanliga kraftiga galvade gångjärn där jag lossar ett av dem när bryggorna kopplas isär på hösten och sedan dras upp.
Köp plattjärn, 40*4 eller likande, 500mm långa bitar.
Bulta fast i ändarna på sektionerna 2-3vangsbultar per plattjärn, låt sticka ut 50mm.
Borra 13mm hål och köp bult med nylonmutter, 25mm långa. Varmgalvat eller rostfritt.
Skruva ihop sektion mot sektion med plattjärnet mellan, längsled, och dra inte bulten stum ,utan lämna 2mm glapp.
Då får du en led. Kostnad kanske 1000:- för alla sektioner.
Bulta fast i ändarna på sektionerna 2-3vangsbultar per plattjärn, låt sticka ut 50mm.
Borra 13mm hål och köp bult med nylonmutter, 25mm långa. Varmgalvat eller rostfritt.
Skruva ihop sektion mot sektion med plattjärnet mellan, längsled, och dra inte bulten stum ,utan lämna 2mm glapp.
Då får du en led. Kostnad kanske 1000:- för alla sektioner.
Klicka här för att svara