En simpel elektriker skulle behöva lite hjälp med sin badrumsrenovering.
Jag hade tidigare en vanlig vägghängd toalett. Men då mina väggar är djupa fick jag den enligt mig självklara iden att fälla in fixtur och cistern i VÄGGEN.
Rörmokaren var dock inte lika imponerad över den lösningen utan menar att jag måste bygga en utbyggnad från färdig vägg och fälla in fixturen där.
Jag ser inte problemet med att bygga en nisch i väggen?
Vad säger reglerna egentligen?
Han verkar också vara orolig att det inte ska lira med gamla avloppet men är det inte en hantverkares uppgift att anpassa sig efter omständigheter och lösa det?
Ni som kan reglerna, Är det mot reglerna att fälla in toaletter nuförtiden?
Om någon har gjort det hade det varit spännande att höra hur ni gick till väga. Alla tips mottages tacksamt.
Detta är toaletten som det handlar om. https://www.bauhaus.se/vagghangd-toalett-grohe-5in1-solido-bau
Jag bifogar lite bilder.
Jag hade tidigare en vanlig vägghängd toalett. Men då mina väggar är djupa fick jag den enligt mig självklara iden att fälla in fixtur och cistern i VÄGGEN.
Rörmokaren var dock inte lika imponerad över den lösningen utan menar att jag måste bygga en utbyggnad från färdig vägg och fälla in fixturen där.
Han verkar också vara orolig att det inte ska lira med gamla avloppet men är det inte en hantverkares uppgift att anpassa sig efter omständigheter och lösa det?
Om någon har gjort det hade det varit spännande att höra hur ni gick till väga. Alla tips mottages tacksamt.
Detta är toaletten som det handlar om. https://www.bauhaus.se/vagghangd-toalett-grohe-5in1-solido-bau
Jag bifogar lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det röris menade är nog, att om fixturen skall byggas in. Så bygger man först klart badrummet, med tätskikt, kakel och allt. För att sätta fixturen mot färdig vägg, som sedan byggs in med en liten spalt längst ned.M Mhast skrev:En simpel elektriker skulle behöva lite hjälp med sin badrumsrenovering.
Detta är toaletten som det handlar om. [länk]
Jag bifogar lite bilder.
[bild] [bild] [bild] [bild]
För att ev läckage skall rinna ut under fixturen .
Var det oklart nog?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 294 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 294 inlägg
Välkommen till forumet!
Det är inte förbjudet att ha fixturen och cisternen infällda i väggen men det gäller ju att se till att allt ändå uppfyller kraven i Säker vatten, GVK/BKR och alla tillverkares monteringsanvisningar. Tätskiktet ska vara bakom cisternen så att den är på den vattentäta sidan, rör får inte vara för nära golv-vägg-vinkel etc.
Allt går ju inte att lösa av en hantverkare när det finns så mycket regler att ta hänsyn till.
Det är inte förbjudet att ha fixturen och cisternen infällda i väggen men det gäller ju att se till att allt ändå uppfyller kraven i Säker vatten, GVK/BKR och alla tillverkares monteringsanvisningar. Tätskiktet ska vara bakom cisternen så att den är på den vattentäta sidan, rör får inte vara för nära golv-vägg-vinkel etc.
Allt går ju inte att lösa av en hantverkare när det finns så mycket regler att ta hänsyn till.
Tack! Självklart finns det gränser för vad som kan lösas men att ett avloppet behöver flyttas efter en ombyggnation låter som ett mindre problem. Han verkade inte helt nöjd med valet Grohe heller. Jag trodde dom hade bra grejer men vad vet jag.BirgitS skrev:Välkommen till forumet!
Då verkar vi vara på samma plan här inne iallafall. Jag hade inte haft något problem med att bygga ut om det inte varit så att toalettsitsen hamnat i dörröppningen.
All service sker genom spolknappsluckan eller? Dvs man behöver inte komma åt ovansidan av någon anledning?
Planen kortfattat
1. Regla, gipsa tätskikta låda i väggen (kakel insida överflödigt?)
2. Montera fixtur inuti låda
3. Kalla tillbaka rörmokare för att dra sina rör.
4 Skiva igen väggar. Tätskikta hela badrummet såklart. Kakla och kalla rörmokare igen för komplettering.
Missar jag något?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 294 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 294 inlägg
Svårt att se på bilderna men det kanske är omöjligt att få det befintliga avloppsrörets sträckning att kunna ansluta till den nya toans rör när man inte får använda 90 graders böjar.M Mhast skrev:
Håller med om att de är svårt att se också.
Men känns rätt tajt att få in avloppsröret utan att få för skarp böj. Finns bara ett visst antal böjar att använda sig av och problemen som kan uppstå när du väljer att köra 90° böjar vill du inte ha.
Kan däremot rekommendera Geberits system som tank77 tipsade om. Slipper du oroa dig över tätskikt bakom cisternen. Verkar dock ha rätt enkelt för att gå sönder under monteringen så gäller att montören är försiktig.
Grohe finns som två varianter en är skräp den andra lyx. Gissar att du har den billigare varianten
Men känns rätt tajt att få in avloppsröret utan att få för skarp böj. Finns bara ett visst antal böjar att använda sig av och problemen som kan uppstå när du väljer att köra 90° böjar vill du inte ha.
Kan däremot rekommendera Geberits system som tank77 tipsade om. Slipper du oroa dig över tätskikt bakom cisternen. Verkar dock ha rätt enkelt för att gå sönder under monteringen så gäller att montören är försiktig.
Grohe finns som två varianter en är skräp den andra lyx. Gissar att du har den billigare varianten
För att sammanfatta, och som BirgitS skriver, kan man väl i princip tänka som så att när man fäller in en toalett i väggen, så gör man denna låda som rörmokaren pratar om lika stor som hela väggen. Så att säga. Det är ju egentligen inte konstigare än så (och har att göra med tätskikt, skvallerhål etc.).M Mhast skrev:En simpel elektriker skulle behöva lite hjälp med sin badrumsrenovering.
Detta är toaletten som det handlar om. [länk]
Jag bifogar lite bilder.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Har man möjlighet att göra det (pga tjocka väggar eller stort nog badrum) så tycker jag det är en självklarhet då det är mycket snyggare (personlig åsikt) än att ha en låda som sticker ut från väggen. Har själv gjort så i två olika badrum - i båda fall ser man ju till att täskikt är bakom cisternen etc. enligt konstens alla regler.