ja vi ska renovera badrum... men undrar över de nya reglerna som träder i kraft den 1/7. De skivor som ska användas är ju mycket dyrare och redan kommer det kritik på att de är sämre än vanligt gips. På försäkrings bolaget säger de bara att det ska vara fackmanna mässigt utfört. Ja min man e golvläggare så det blir ju det.. men så är det det där med skivorna.... Hur har ni andra tänkt och resonerat??
 
Försäkringsbolagen definierar i regel fackmässigt utförande som att man följer branschreglerna till punkt och pricka. De nya glasfibergipsskivorna är tekniskt sett mycket bättre (var har du hört att de skulle vara sämre..?), men de kräver viss skyddutrustning när man hanterar dem om man vill slippa hud- och luftvägsirritation. Det finns andra typer av skivor som inte har denna negativa egenskap.
 
det stod i facktidningen för byggnadsarbetare.....
 
Och på vilket sätt skulle de vara sämre?
 
Det finns andra skivor än de glasfiberskivor som skapar problem med luftrör och annat.
Marmox t.ex. är cementbaserade och kodkända. De väger ca 4-5 kg styck, mycket enklare att arbeta med än gips.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.