P
Dracula Dracula skrev:
Efter många år har lärt mig att trippa på tå bland Facebookpolisens täta minfält, men igår trampade jag på en mina.

Är det numera moraliskt olagligt att på något sätt uttrycka sig nedlåtande om djur?! Även med en ton av humor? Är det Wokerörelsens verk?
Om du nu inte gillar woke och åsiktsförtryck varför använder du då en av fiendens plattformar?

Ungefär som att tycka Ryssland är en skurkstat och sedan köpa gas till högt pris av dem för massor av pengar?

Gör man på det viset kan man bara förlora, och man förtjänar dessutom att göra det!

• Gilla
  • Haha
jim_b och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kan någon förklara woke?
Jag tolkar det som nyvaken eller medveten. Då springer ur ett tidigare tillstånd av omedvetenhet. Som en nybliven nykterist, nyfrälst person, någon som slutat röka. Egentligen är det nya tillståndet inget anmärkningsvärt, utan det är det tidigare tillståndet som var anmärkningsvärt dåligt.

När dessa personer ska förklara för sin omvärld hur bra det nya är, tolkas det ibland hur bra de är. Typ flygskam/tågskryt. Sedan har det blivit ett nedsättande uttryck. Att höra en nyfrälst predika är oftast inte något vi önskar lyssna på.

P
T TheGame skrev:
Jag tror inte man behöver ett Facebook konto idag för Messenger.
Alla deras andra plattformar behövs inget Facebook konto heller förutom VR plattformen (Tidigare Oculus), men det kommer tas bort.
Meta (Tidigare Facebook) har ändrat huvudfokus från just Facebook till "Metaverse"/XR
Ja de får vara hur det är. Facebook idag är till för de som vill hålla kontakt, typ jag (har låst allt och alla bilder) och troll som dracula.

P Pin skrev:
jag kallar sällskapsdjur för husdjur och husdjur för boskap. Oavsett vad vi kallar dem är jag bara intresserad av dem som tex ger mjölk, ägg röker går att äta.
Om man kallar saker vid dess rätta namn kan man undvika många missuppfattningar

F fribygg skrev:
Om man kallar saker vid dess rätta namn kan man undvika många missuppfattningar
Det håller jag helt med om(y). I mer inskränkt bemärkelse har du rätt ;) https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Husdjur

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja, det är definitivt numera moraliskt olagligt att på något sätt uttrycka sig nedlåtande om djur. Åtminstone om man ska undgå att frysas ut av det moderna "toleranta" samhället. (Det är milt sagt en motsägelse att toleransbeivrare är så snabba på att gå till attack mot allt de anser otolerant.)

Tänkte på det här igår när jag råkade zappa in på ett avsnitt av AFV. (American Funniest Home Videos. (Varför förkortas det inte AFHV?)) Där var ett inslag med några filmklipp där små barn på olika sätt hade kladdat ner sig själva, hunden, mattan, väggarna med allt från läppstift till tuschpennor och sedan försökte förklara bort det hela genom att skylla på katten, Barbiedockan och gud vet allt. Allt medans föräldern filmade och ställde frågor om hur detta gick till till det gråtande barnet. Tänkte att Damn, det där måste ju orsaka hjärtattacker hos en hel drös med toleransbeivrare! Tänk bara vilka enorma trauman detta orsakar de små knoddarna! Va, föräldrarna skrattar åt dem!!! Och tänk att tittarna skrattar åt de stackars barnen! Usch, fruktansvärt...

Angående den aktuella strutsfilmen: Jag är tämligen övertygad om att Emanuel själv inte kunde bry sig mindre om att någon på fb skämtar om Emanuels eventuellt något för tidiga bortgång. Jag tror heller inte att Emanuels ägare - som högst troligt planerar för Emanuels bortgång - bryr sig. Denne har nog en mer praktisk inställning till livet och döden för sina husdjur.

Att bli sekundärkränkt och börja kalla folk för troll hade i en inte speciellt avlägsen tid varit helt oacceptabelt. Men nu när alla är så förbaskat lättkränkta är det tydligen helt okej. Nåväl, då borde det också vara helt okej att tycka att dessa sekundärkränkta människor borde spotta ut nappen, torka sig bakom öronen, växa upp och skaffa sig lite skinn på näsan. Livet är hårt men orättvist, det enda vi kan göra är att njuta av det. Skål!

• Gilla
jim_b och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Unikt namn Unikt namn skrev:
I vilka sammanhang i riktiga världen skulle en kommentar med andemeningen "du borde nacka ditt husdjur, hacka upp det i småbitar och göra korv av det" vara passande och lämplig?

Kanske mellan två vänner som båda gillar galghumor, men då kommentaren här blev anmäld får man ju anta att det inte råder ett sånt förhållande.

TS beskriver ju sin egen post som nedlåtande, så avsikten är ju där.
Du lever i din egen värld.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.