Efter många år har lärt mig att trippa på tå bland Facebookpolisens täta minfält, men igår trampade jag på en mina.

Jag såg en film där en besvärande struts hela tiden ville picka på kameran medan kvinnan försökte spela in och prata. Jag kommenterade lättsamt att det kan ske var dags för strutsen Emmanuel att gå till slakt. Jag åkte på 6 dagars block.

Jag förstod att FB-polis-algoritmen misstolkat inlägget så jag överklagade för en granskning (där jag tar för givet det sitter en fysisk person som granskar). Men nix, FB stod fast sitt beslut. Bisarrt.

Är det numera moraliskt olagligt att på något sätt uttrycka sig nedlåtande om djur?! Även med en ton av humor? Är det Wokerörelsens verk?

• Struts i förgrunden pickar nära kameran med en kvinna och får i bakgrunden, text "Emmanuel, skärp dig!
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en textkommentar om att strutsen Emmanuel bör bli rökt och skivad med en skrattande emoji.
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
N
Jag kan gissa att en del av problemet är att även om det finns en fysisk person som granskar så sitter denna person på Irland eller någon annanstans och använder ett översättningsprogram för att förstå vad du skrivit.

Unikt namn
Du skrev ett provocerande inlägg och blev avstängd. Jag skulle säga att systemet fungerar.

Toleransen mot trollposter är låg i vissa sammanhang.

• Haha
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du skrev ett provocerande inlägg och blev avstängd. Jag skulle säga att systemet fungerar.

”Provocerande”?
”Trollpost”?

Skulle vilja säga att toleransen är helt bortblåst i så fall. Tragiskt.

• Gilla
jim_b och 12 till
  • Laddar…
Det kanske inte var uppenbart att du menade fåret och inte personen på bild?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Unikt namn
tensiden tensiden skrev:
”Provocerande”?
”Trollpost”?

Skulle vilja säga att toleransen är helt bortblåst i så fall. Tragiskt.
I vilka sammanhang i riktiga världen skulle en kommentar med andemeningen "du borde nacka ditt husdjur, hacka upp det i småbitar och göra korv av det" vara passande och lämplig?

Kanske mellan två vänner som båda gillar galghumor, men då kommentaren här blev anmäld får man ju anta att det inte råder ett sånt förhållande.

TS beskriver ju sin egen post som nedlåtande, så avsikten är ju där.

• Haha
jim_b
  • Laddar…
P
Är du 13-20 alternativt 55-80?
Trodde inte att gruppen mellan dessa år höll på seriöst att skriva på facebook.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
I vilka sammanhang i riktiga världen skulle en kommentar med andemeningen "du borde nacka ditt husdjur, hacka upp det i småbitar och göra korv av det" vara passande och lämplig?

Kanske mellan två vänner som båda gillar galghumor, men då kommentaren här blev anmäld får man ju anta att det inte råder ett sånt förhållande.

Husdjur? En struts är väl mer som en höna eller ko, till för att ge mat (ägg och kött). Eller är strutsar keldjur till barnen nuförtiden?

• Gilla
jim_b och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Husdjur? En struts är väl mer som en höna eller ko, till för att ge mat (ägg och kött). Eller är strutsar keldjur till barnen nuförtiden?
Om ägaren har namngivit saken kan man nog tänka sig att hen inte ser den som en blivande salamimacka i förstahand.

N Niq skrev:
Jag kan gissa att en del av problemet är att även om det finns en fysisk person som granskar så sitter denna person på Irland eller någon annanstans och använder ett översättningsprogram för att förstå vad du skrivit.
Tanken slog mig också men när man ser videon är det 100% uppenbart att Emmanuel är strutsen.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…

"Unikt namn" nämner trollposter .
Nej, Inte provocerande för en vanlig människa och inte trollpost.

Redigerat:
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Om ägaren har namngivit saken kan man nog tänka sig att hen inte ser den som en blivande salamimacka i förstahand.
Alla kor på den rätt stora bondgården jag var rätt mycket på som barn hade namn. Min favorit var Ebba. De mjölkades, kalvade och skickades sedan på slakt. Så som man fortfarande gör för att vi människor ska ha mat på bordet. Samma sak med grisar. Innan jag flyttade norrut köpte jag ofta en gris inför jul som bonden födde upp. Jag hälsade regelbundet på dem, gav dem godis och pratade glatt. Grisen var glad, jag var glad. Den slaktades till jul och livet gick vidare.

Samhället verkar helt upp och ner och dessutom historielöst.

• Gilla
jim_b och 6 till
  • Laddar…

Nåja du, Nedlåtande bör jag ha skrivit med citationstecken. Och notera orden efter:

>>"nedlåtande" om djur?! Även med en ton av humor<<

Och som någon annan sagt, detta är inte husdjur utan på en farm! Slakt blir alla deras slutliga station.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Ursäkta mig, men jag blir rätt kränkt av ditt snack om att göra salamimackor av husdjur.

• Älska
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Är du 13-20 alternativt 55-80?
Trodde inte att gruppen mellan dessa år höll på seriöst att skriva på facebook.
Min erfarenhet är att personer som aldrig riktigt förstått tekniska prylar, vad internet/datorer berikar livet med, eller har svårt att läsa och skriva , har din typ av inställning/uppfattning. Oftast är det äldre personer(70-80år idag) med en praktiskt bakgrund och bara några få års grundskola. Jag jobbade både med IT och som datalärare på Medborgarskolan.

Sociala medier är vanligare än vad du tror bland pensionärer, ett sätt för dem att hålla kontakt med omgviningen och barnbarn. Min egna pensionerade mor säger säg inte kunna vara utan FB.

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.