Byggahus.se
Jag fick ett gammalt vitrinskåp idag. Dock saknar skåpet nyckel och kan därför inte öppnas. När jag tittar in i nyckelhålet ser jag en liten plupp där inne.

Har ni tips på hur jag kan få upp låset?

Med vänlig hälsning, Malin
 
  • Två träskåpsdörrar nära stängda, med synliga nyckelhål, mörkbrunt trä, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun trägarderob med stängda dörrar och nyckelhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Försök med en pincett att få ut pluppen och därefter prova med någon annan nyckel alt ett kraftigt gem
 
"Pluppen" är en del av låset; nyckeln har ett skaft som ibland kallas pipa som är utformad som ett rör som "pluppen" går in i. Den går alltså inte att ta loss.
Axet, delen av nyckeln som går vinkelrätt ut från skaftet är det som låser upp låset när man vrider om nyckeln, är inte särskilt avancerad när det gäller ett lås till ett vitrinskåp.

Testa att prata/kolla med en second hand-butik om de har gamla nycklar till småskåp/vitrinskåp/nattduksbord osv. Alternativt gå till en antikaffär och beskriv ditt problem. Eller i värsta fall en låssmed. Du kan säkert få hjälp med att hitta en nyckel som funkar till ditt lås. De är ganska rudimentära.

Lycka till!
//Ronnie

PS Välkommen till Byggahus! :) DS
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bauhaus har iallafall förut haft lite olika "möbelnycklar" Är ju sällan nå special på det viset.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.