1 096 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Få upp Elfa-hylla på lättbetongvägg
Hej,
Har försökt få upp Elfa-hylla på en lättbetongvägg, men det går dåligt.
Borrade, pluggade och började skruva, men det finns inget som håller pluggen på plats så den följer med ut när jag skruvar.
Känns som om att väggen är för porös för att pluggen med vingar som fäller ut sig ska fästa...
Har prövat med större pluggar, men hålet blir bara större och större när de åker ut.
Så nu är frågan hur jag löser det här på bästa sätt.
Fylla hålet med något och borra nytt hål i det gamla? Fylla med vad i så fall. Hålet är 6-7cm djupt.
Väggen är nytapetserad så behöver något med en lång pip i så fall.
Hur får jag pluggen att stanna i hålet på bästa sätt? Hyllan är ju som ett U med toppen mot väggen så den kommer aldrig trycka mot pluggen.
Det kommer vara några kilo böcker på hyllan.
Borrade, pluggade och började skruva, men det finns inget som håller pluggen på plats så den följer med ut när jag skruvar.
Känns som om att väggen är för porös för att pluggen med vingar som fäller ut sig ska fästa...
Har prövat med större pluggar, men hålet blir bara större och större när de åker ut.
Fylla hålet med något och borra nytt hål i det gamla? Fylla med vad i så fall. Hålet är 6-7cm djupt.
Hur får jag pluggen att stanna i hålet på bästa sätt? Hyllan är ju som ett U med toppen mot väggen så den kommer aldrig trycka mot pluggen.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Antingen skruv anpassad för lättbetong eller så använder du tex fischer duo power plug där du också sprutat in lite pl400/600 innan.
Funkat för mig senaste åren.
Alternativet är att inte köra med bärlist och köra hängskenor som skruvas, får du fler fästpunkter.
Funkat för mig senaste åren.
Alternativet är att inte köra med bärlist och köra hängskenor som skruvas, får du fler fästpunkter.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Uppföljning: I de två hålen som blev för stora satte jag Fisher GB. I andra hål blev det nylonplugg.P Phalle skrev:Hej,
Jag hittade inga bra distanser att köpa så jag skar av pluggar och använde den hårda änden som distans. Fungerade mycket bra.
Tack för alla tips!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden