BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det blir ju alltid kompromisser, och ska man ha en större sovalkov/rum så blir ju något annat mindre. I mitt förslag blev det mindre med köksskåp men mer utrymme i vardagsrummet.B Burthen skrev:
Men det kanske kan gå ungefär så här också:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudändan av sängen mot fönstret, sovrummet 175 cm brett + 15 cm vägg och det blir kvar 150 cm till köket. Med 60 cm djupa skåp blir gången framför dem 90 cm bred, vilket är tillräckligt.
Jämfört med tidigare förslag, mer kök men det blir mer som sovalkov än ett sovrum.
Detta tror jag på. Huvudsaken är att sovalkoven försvinner ur vardagsrummet för att skala känsla av mer ”riktig” bostad.BirgitS skrev:
Det blir ju alltid kompromisser, och ska man ha en större sovalkov/rum så blir ju något annat mindre. I mitt förslag blev det mindre med köksskåp men mer utrymme i vardagsrummet.
[bild]
Huvudändan av sängen mot fönstret, sovrummet 175 cm brett + 15 cm vägg och det blir kvar 150 cm till köket. Med 60 cm djupa skåp blir gången framför dem 90 cm bred, vilket är tillräckligt.
Jämfört med tidigare förslag, mer kök men det blir mer som sovalkov än ett sovrum.
Jag gillar även förslaget att ha sovrummet längs med hela väggen där fönster finns. Ett ”korridorskök” kan vara en helt acceptabel uppoffring för att få lite sovrumskänsla.
Håller med om att få bort sovalkov från vardagsrummet, men har så svårt att tänka mig in i hur det skulle se bli med sovalkov i köket. Det låter jättebra, men jag är inte så bra på få hjälp med AI heller, så man skulle kunna se bild.P Project Mellangården skrev:
Önskar att det skulle gå att göra nåt med lilla skrubben till vänster innan köket. Skulle vilja se i bild med sovalkov i köket, har svårt att tänka mig in i det. Men få bort sovalkov i vardagsrummet är mycket tilltalande såklart.BirgitS skrev:
Det blir ju alltid kompromisser, och ska man ha en större sovalkov/rum så blir ju något annat mindre. I mitt förslag blev det mindre med köksskåp men mer utrymme i vardagsrummet.
[bild]
Bryter ihop på detta...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
B Burthen skrev:
Kolla på Ikeas planeringsverktyg, se inlägg 10, om de räcker för att du ska kunna leva dig in i hur det blir.B Burthen skrev:
Annars finns det ju appar för dator och plattor, där man kan rita ut väggar och möbler, för att sen gå runt och se hur det blir. Jag använder datorprogrammet Sweet Home 3D (gratis), men det är en tröskel innan man får till det.
Skrubben är det vad som kallas för klädkammare i ritningen?
Vad är problemet med den, fungerar den inte som garderob eller annan förvaring?
Ja skrubben är klädkammaren. Den fungerar som förvaring och lite garderob. Den är endast 180 djup, så det blir för kort.BirgitS skrev:
Kolla på Ikeas planeringsverktyg, se inlägg 10, om de räcker för att du ska kunna leva dig in i hur det blir.
Annars finns det ju appar för dator och plattor, där man kan rita ut väggar och möbler, för att sen gå runt och se hur det blir. Jag använder datorprogrammet Sweet Home 3D (gratis), men det är en tröskel innan man får till det.
Skrubben är det vad som kallas för klädkammare i ritningen?
Vad är problemet med den, fungerar den inte som garderob eller annan förvaring?
Jag testade nåt program men det funkade inte som jag ville.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Om du menar att du hade velat ha sängen i klädkammaren, skulle det nog inte bli bra pga. dåligt luft eftersom det inte finns något luftflöde där. Delar man av köket går det att fixa tilluft genom ett fönster.
H HyleWall skrev:
Det vore det optimala men det är troligen inte nån bra ide. Vore bra att kunna se hur det skulle kunna bli för att ta ställning. Tusen tack för alla infallsvinklar som hah aldrig haft en ide om tidigare.BirgitS skrev:
Blir nåt att "flura" på detta...