Är det nån som har koll på var man kan få tag på en FL21-fläns som privatperson. Mina normala butiker verkar inte lagerhålla dylik tingest, antagligen för att ingen någonsin har haft behov av en sån i en villa... Och det verkar också vara någon typisk svensk pryl eftersom ebay inte heller har nån (eller så har jag inte lyckats fatta vad det heter på utrikiska)

Helst en fläns med plats för typ M25 förskruvningar i tillräcklig omfattning, men jag har inte riktigt koll på hur många som får plats i en fläns. Alternativt en mjuk med punch-out-kabelgenomföringar. Ska ha typ 4-5 N1XV samt någon eller några styrkablar, exvis Cat6 och/eller ölflex 10G0,75.

Jo, i nödfall funkar den. Men jag tror att det blir lite tajt på utgående kabel. Missade visst att skriva att det är N1XV 5G6 som ska i, och den är ... den var inte alls mer än 18 mm i diameter, jag måste ha kollat på grövre tidigare.

Så ja, den funkar om ingen känner till någon annan med möjlighet att använda förskruvningar istället.

Har två gamla skåp med flänsar åt flera håll, arrangemanget är bytt mot ett modernt normskåp. Kan kolla om någon av dem är en FL21 då jag inte minns riktigt hur de såg ut. Hittar du ingen annanstans så skicka PM så kan du få en fläns av mig om det passar.
Två gamla elskåp med flera kabelgenomföringar monterade på en vägg, den ena öppnad och den andra stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag beställde en sån fläns på elbutik, och kan bara konstatera att den är knappt duglig. Slapp och bågnad gör att den inte sluter tätt mot kapslingen, så jag åker nog på att öppna upp hålet så jag kan montera den på insidan istället. Det känns inte heller som att genomföringarna klarar rätt diameter, men det antar jag är en synvilla. Hade jag gjort hålet för flänsen själv hade jag nog varit ledsen nu, men eftersom jag fick kapslingen är det väl inget att klaga på egentligen...

Och jag åker ju dessutom på att fixa till dragavlastning på insidan också...

Sammanfattning: Undvik om möjligt denna, och undvik att som privatperson försätta dig i situationen att du behöver en FL21-fläns.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Millox skrev:
Jag beställde en sån fläns på elbutik,
En universal gummifläns som normalt är krokig, du säger nytt normskåp, det beror på vilken sort, okapslad eller kapslad, den förstnämnda går inte att montera en fläns på, den andra brukar ha gummifläns integrerad med kåpan och då får man fästa kablarna på väggen under centralen, finns ingen genväg då dragavlastning inte finns på den

Nej, jag sa kapsling, inte normskåp. Det är alltså ett Rittal 600x600 skåp i RF som jag fick efter att de provats seismiskt, varefter de inte får användas i produktion. I det hade montörerna redan gjort ett hål passande FL21. Hade detta inte gjorts hade alla mina problem varit lösta, och någon fläns var alltså inte påmonterad från start...

Elbutiks FL21 är värdelös, jag har däremot hittat Ahlsells A-collection som är mycket trevligare.
Men ska du ha ”riktiga” förskruvningar får du leta en med gängor.

Protte

Gå in på en Elektroskandia butik och handla där har dom alla möjliga olika varianter av FL21, där kan man köpa vad man vill det enda kravet är att man betalar med kort.

Jag har en FL21 blindfläns har tom 2, den kan man borra som man vill.
Kostar 60 kr i frimärken, eller gratis frakt till Simrishamn.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.