J jonaslatt skrev:
Okej. De hade DHL 2-3 dagar eller vanlig frakt. Men skiljer 200kr på alternativen. Men samtidigt vill man inte vänta 2 månader att få sakerna.
M.nu har ju hemma, vissa Kjellbutiker har i lager också.
En shelly 2.0 hade också funkat i ditt fall.

Jag tog DHL 7.55€ betalade jag för frakten direkt från Shelly och var framme efter 1vecka.

Hej igen. Nu är sakerna hemma och jag tänkte kolla efter tips hur jag kopplar ihop allt här i samma tråd när vi ändå diskutera allt.

Skulle uppskatta tydligt hur jag kopplar ihop allt. Hitta inte pappret från börja årets beskrving.

Metallisk genomföringshylsa med blå och gul märkning intill kablar, oskarpt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två kablar går från denna.
En blå och en gul.

Elektriska installationskomponenter med en svart Shelly 2.5 switch och en genomskinlig timerrelä, ligger på ett grått underlag.
Skapa konto

Elektrisk anslutningsmodul med otydliga etiketter och en bakgrund av odefinierat material.
Skapa konto

Då vi inte vet sensorns märkspänning så är det säkrast att utgå ifrån din befintliga krets som drar ett relä och tänder en lampa. Ta bort lampan, den får inte vara inkopplad där längre. Koppla istället "tändtråden" från ditt relä till SW1 på pucken. Det framgår inte av dina bilder hur reläet är kopplat så jag hoppas du kommer ihåg hur det var innan du kopplades loss det. Sedan behöver pucken bara fas och nolla enligt schemat i #5. Vill du fortfarande tända den lampa du har idag kan den istället kopplas in på O1 i pucken.

Peter2400 Peter2400 skrev:
M.nu har ju hemma, vissa Kjellbutiker har i lager också.
En shelly 2.0 hade också funkat i ditt fall.
Har du mätt eller kollat mer på hur ingångarna på Shelly beter sig?

Jag vet hur sensorn va inkopplad. Men jag kommer inte ihåg var strömmen går in. Och ut.

Redigerat:
Lampan behöver inte va inkopplad längre.

Tar gärna emot hjälp hur deta ska kopplas.

Vad har sensorn för exakt typnummer?
Ta en bild där hela typskylten syns.

Har inte mer än detta tyvärr. Närbild av en anordning med gängad metallstång och etikett, troligen en del av en bygginstallation.
Skapa konto

Närbild på en röranslutning med gängor och teknisk etikett som visar mått och specifikationer.
Skapa konto

J jonaslatt skrev:
Har inte mer än detta tyvärr. [bild]
[bild]
En sådan här är det nog, bara att koppla in.
Specifikationslista för en LJZC243-T/JDZ kapacitiv närhetssensor, inklusive storlek, material och elektriska egenskaper.
Skapa konto

OK, ser ut att fungera som en vanlig strömbrytare för 230 V.
I så fall lägg fas på ena tråden och anslut den andra till SW1 på din nya wifi-modul.
Den får sedan spänningssättas på ingång N och L.
Edit, efter lite funderande tror jag inte det kommer att funka. Kör på reläkopplingen.

Om strömmen genom detektorn blir för låg med den nya modulen får du ansluta reläet som innan, och sedan låta reläkontakten skicka in spänning på wifi-modulens styringång.

J jonaslatt skrev:
Har inte mer än detta tyvärr. [bild]
[bild]
Det räcker gott så, du verkar ha en tvåtråds kapacitiv givare där. Den vill ha växelspänningsmatning lämpligtvis 230 V och en last i serie i ditt fall reläspolen. Reläet inverterar nog signalen också dvs när givaren känner pellets leder den och reläet drar när det blir tomt tänds lampan via en normalt sluten kontakt.

Summa summarum kan du enkelt använda och koppla givaren via relä till Shelly.

Eftersom du redan har reläet använd det som mellanled. Åtminstone till dess någon mätt och kollat upp hur ingången på Shelly är konstruerad. Finns en tråd där TS har problem med en rörelsevakt kopplad dit, går inte det är ditt fall ännu troligare att misslyckas med direktkoppling.

Tack för snabba svar. Men kan någon förklara hur jag ska koppla relät har helt tappat bort min enkla beskrivning jag hade liggandes.

Ser ut som reläspolen är på sidan med två anslutningar på sockeln.
Har du något mätinstrument kan du ohmmäta spolen och bekräfta detta.

Kopplingsschema har du på sensorn. Reläspolen på schemat är rektangeln som finns vid texten "400 mA".
Reläet kontakter ska sedan finnas på andra sidan av sockeln. En av anslutningarna är Com, de andra NC och NO.
Spänning in på COM, signal ut på antingen NC eller NO, beroende på hur grunkorna fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.