Hej.

Har dessa gamla 80-talare i våra två badrum.

IMG_20160712_173224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkte att det var väldigt svårt att hitta rätt sits/lock. Köpte således det som var närmst i passform. Passar bra men problemet är att de vinklade stavarna är lite för korta (hålen i wcn är lite för tätt placerade) och om man är lite oförsiktig så kasar stavarna ur "gångjärnen" i sitsen.

IMG_20160712_173420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte kolla om nån har nåt smart tips på lösning? (Har tänkt att nån form av rör som träs på stavarna kunde fungera som förlängning, men det blir nog väldigt tight.)

Alternativt var man kan köpa sitsar som faktiskt passar helt och inte är av plast!

Tack på förhand

Om det inte är nån noname stol av nå slag så varför inte bara köpa rätta sitsen?
När jag googlade efter sits till en våra tidigare 70 tals stolar så hittades sits utan problem.
Det var en gammal ifö.

Går inte fästena att lossa lite och vrida, så gångjärnstapparna går längre in i locket?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Y
Redigerat:
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Du kan iallafall vara helt säker på att det finns toaletter som moderna sitsar inte passar på. Been there done that. Det slutade med en original plastsits till slut.

Yrrol skrev:
Ifö Cascade 1973 - 1984

Ifö själva verkar inte ha någon för denna modell längre.

Universalsits:
[länk]
[länk]
[länk]

Eller varför inte några m8 muttrar eller större utanpå rundstavarna (slippa svarva fräsa dona), som distanser för att förhindra att lock och ring glider i sidled.

Detta låter görbart. Tack!

För att klargöra: Har redan köpt en ersättningssits, det närmsta jag hittade och det är här problemet ligger.

läs en gång till svaret nr 3 från Thomas. Jag tror också att det går att flytta på stavarna längre utåt om man skruvar av dom runda fästen underifrån och vrider dom så att stavarna kommer längre ut i fästena.
Eller finns det något hinder ?
lycka till!
gaia

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.