2 565 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Få plats med dimmer i apparat dosa
Uppgraderade min strömbrytare till en modern dimmer. Funkar klockrent, när den ligger utanför dosan. Dosan tyvärr är av gammal plåtkonstruktion. Jag tror jag kan tvinga in dimmern, men vågar jag det? Något quickfix?
Borra upp o slänga in ny dosa i plast e jobbigt, skitigt, o svettigt.
Borra upp o slänga in ny dosa i plast e jobbigt, skitigt, o svettigt.
Jag har gjort så och det funkar men är man inte försiktig är risken stor att man klämmer ledarna. Dimmertillverkaren borde kunna svara på om det är godkänt eller ej. Tror inte det är några problem ur värmesynpunkt men det beror kanske på belstningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
vet inte om det finns någon regel som skulle förbjuda just en dimmer i en plåtdosa. Men värmemässigt borde det vara tcvärtom. Plåtdosan tål mer värme, och kyler bättre ä en plastdosa.
Jo men i en plastdosa har du även luftkylning. Men jag tror inte heller detta är ett problem, jag bara nämnde detta ifall det är en dimmer med mycket hög effekt kanske den har hårdare krav. Men tillverkaren borde ha svar på detta tycker jag.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Varför inte montera en tunn utanpåliggande ram? Finns ju de som inte bygger så mycket om du tex. kör Eljo eller elkos grejor.
Klicka här för att svara