9 173 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Få plats i apparatdosa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Om något verkar för bra så är det oftast för bra.
Jag skulle aldrig lita på isolationen på något gjort borti Asien för 35 spänn. Tveksamt med Biltemas grejor också.
Jag skulle vara tvungen att köpa 2, en för dissektion.
Protte
Jag skulle aldrig lita på isolationen på något gjort borti Asien för 35 spänn. Tveksamt med Biltemas grejor också.
Jag skulle vara tvungen att köpa 2, en för dissektion.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Fast å andra sidan, om den kostar 35 spänn så kan man ju köpa minst en extra för förstörande provning..
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Tänkte mer på dissekering.
Eller när mobiltelefonen eller handsfreen dött, vilket hänt flera bekanta som köpt kinaladdare (de har köpt märkesladdare som inte har varit märkesladdare utan haft 1kr elektronik i sig). Köper aldrig USB-laddare från Kina, det är inte värt pengarna ens om de vore gratis...Hojte skrev:
Om jag minns rätt är engelska dosor 86x86 mm med 60.3 mm skruvavstånd istället av 60 eller 70 mm diameter och 60 mm skruvavstånd. Engländerna har inga runda apparat som t.ex. Eljo Renova.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
På ett tidigare uppdrag hade vi ett skåp med testtelefoner (special för belastningstest) i labbet, en av nätdelarna som var "original" Ericsson. var påtagligt lättare än övriga. Visade sig att en av labbkillarna hade köpt en kartong med laddare från E-bay. Vi öppnade den. Istället för sedvanlig switchelektronik så satt där en helt vanlig transformator, men i format radiospole från en gammal FM mottagare (alltså ca 10 x 10 x 15 mm). isolationsavståndet var max 1mm. Både primär och sekundärlindningen låg på samma bobin utan separering.
Det lite roliga var att det fanns en transistor i den som kopplade i eller ur en del av primärlindningen beroende nätspänning 115 eller 230 V.
Det lite roliga var att det fanns en transistor i den som kopplade i eller ur en del av primärlindningen beroende nätspänning 115 eller 230 V.
Klicka här för att svara