10 005 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Få ordning på grusväg/infart.
Kör med ett riktigt tungt schaktblad med rivstål bakom traktorn riktat tvärsom mot när du plogar snö och ställ in lyftarmarna så att du lutar vägen. Då finns det en chans att komma mot botten av hålorna. Upprepa flera vändor på samma ställe för att mjuka upp när du håller på. Ta planerskopan i fronten på traktorn och gå djupare vid behov samt rätta till så det blir slätt och fint. Bättre än att skrapa hela vägen då det ofta är vissa partier som är problemområden. Hjälper inte att hyra in vägskrapa heller, kanske om man ger tydliga direktiv hur de ska köra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker jag uppdaterar så här 4 år senare. 😄
Varje år har jag från 2021 har jag fyllt på vägen med ett lastbilsflak grus.
Vägen har höjts ca 10cm och nu har jag faktiskt inga stora problem längre med potthål. Räcker att fixa nån gång om året.
Men de där jävla tvättbräda som blir i backen har blivit mitt nya irritationsmoment.
Det ser jag ju andra grusvägar har med. Men hur ska man tänka att minska det?
Provat att hyvla vägen men håller ju ca 1 månad, knappt det.
Är lösningen att bli surgubbe och sätta upp vägskyltar med max hastighet på 3km/h eller finns det något tips?
Varje år har jag från 2021 har jag fyllt på vägen med ett lastbilsflak grus.
Vägen har höjts ca 10cm och nu har jag faktiskt inga stora problem längre med potthål. Räcker att fixa nån gång om året.
Men de där jävla tvättbräda som blir i backen har blivit mitt nya irritationsmoment.
Det ser jag ju andra grusvägar har med. Men hur ska man tänka att minska det?
Provat att hyvla vägen men håller ju ca 1 månad, knappt det.
Är lösningen att bli surgubbe och sätta upp vägskyltar med max hastighet på 3km/h eller finns det något tips?
Tvättbrädan kommer väl när man gasar på lite för mycket i uppförsbacke.
Om man lär sig att gasa lagom mycket så att det inte spinner så blir det inte någon tvättbräda.
Har en bekant som sa att dom fick nya grannar, och med dom kom tvättbrädan.
Vägen är extra känslig för detta precis när man skrapat vägen, eller om det är nygrusat.
När vägen packats åt så är det oftast inte lika känsligt.
Om man lär sig att gasa lagom mycket så att det inte spinner så blir det inte någon tvättbräda.
Har en bekant som sa att dom fick nya grannar, och med dom kom tvättbrädan.
Vägen är extra känslig för detta precis när man skrapat vägen, eller om det är nygrusat.
När vägen packats åt så är det oftast inte lika känsligt.
Du menar att jag ska få min fru att köra saktare upp för backen.Zixten skrev:
Tvättbrädan kommer väl när man gasar på lite för mycket i uppförsbacke.
Om man lär sig att gasa lagom mycket så att det inte spinner så blir det inte någon tvättbräda.
Har en bekant som sa att dom fick nya grannar, och med dom kom tvättbrädan.
Vägen är extra känslig för detta precis när man skrapat vägen, eller om det är nygrusat.
När vägen packats åt så är det oftast inte lika känsligt.
Har du några andra förslag som är mer verklighets förankrade som faktiskt är praktiskt genomförbart?😄😄
Kanske inte helt nödvändigt att köra långsammare, bara det att se till att man redan har farten uppe när man kommer fram till backen.T Tjoa skrev:
Man behöver ju inte accelerera i uppförsbacken så att antispinnlampan lyser hela tiden....
Och om det inte går att få upp farten innan backen så är det inte så farligt att ta det lite lugnt i backen och vänta med att få upp farten när man kommit upp för backen.
Alternativet är väl att asfaltera vägen.T Tjoa skrev:
Jo, tanken har slagit mig flertal ggr, men är en del pengar. Inte riktigt så irriterad än på tvättbrädan.Zixten skrev:
Kanske inte helt nödvändigt att köra långsammare, bara det att se till att man redan har farten uppe när man kommer fram till backen.
Man behöver ju inte accelerera i uppförsbacken så att antispinnlampan lyser hela tiden....
Och om det inte går att få upp farten innan backen så är det inte så farligt att ta det lite lugnt i backen och vänta med att få upp farten när man kommit upp för backen.
Alternativet är väl att asfaltera vägen.
Ja, detta är ett bra tips, salt brukar binda ihop vägen bra.F fribygg skrev:
Men det hjälper inte om alla gasglada kör direkt efter att vägen hyvlats / grusats, för det går rätt snabbt för tvättbrädan att dyka upp....
Även gruset har betydelse.
På våran väg har tvättbrädorna helt försvunnit sedan bergskrosset kom.
Det gamla naturgruset band inte ihop vägen på samma sätt.
Tvättbräda uppstår om man har för mycket finmaterial i vägens slitlager. Det trycks framför däcken vid våt väderlek som en lera och så hoppar däcken till sist över vallen. Många passager senare är det tvättbräda. Extra tydligt i backe.
Lösningen kan vara att binda ihop finmaterialet, t ex salta vägen med kalciumklorid. Eller att tillföra grövre material, t ex makadam istället för väggrus som ju är samkross 0-18 mm.
Hur åtgärda när det väl uppstår? Ja efter en massa experimenterade löste jag det slutligen förra året:
Hugg ned topparna i unduleringen och raka ned det lossade väggruset till dalarna. Raka plant och trampa platt. Det görs med minst energi med en gammal hederlig potatishacka, alla andra verktyg är för jobbiga för att för hand luckra packat slitlager. Använd t ex en träregel för att syfta det plant.
Typisk bra potatishacka som kan lossa packat slitlager utan större svettinsats:
Lösningen kan vara att binda ihop finmaterialet, t ex salta vägen med kalciumklorid. Eller att tillföra grövre material, t ex makadam istället för väggrus som ju är samkross 0-18 mm.
Hur åtgärda när det väl uppstår? Ja efter en massa experimenterade löste jag det slutligen förra året:
Hugg ned topparna i unduleringen och raka ned det lossade väggruset till dalarna. Raka plant och trampa platt. Det görs med minst energi med en gammal hederlig potatishacka, alla andra verktyg är för jobbiga för att för hand luckra packat slitlager. Använd t ex en träregel för att syfta det plant.
Typisk bra potatishacka som kan lossa packat slitlager utan större svettinsats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är nästa storlek efter 0-18. Lägger på ett lass grus var år så 1 år kan man ju ta en grövre storlek.
Ja, manuell arbete är det som funkar bäst. Men potatis hacka hade jag nog inte börjat med. Tack för tipset.😃
Ja, manuell arbete är det som funkar bäst. Men potatis hacka hade jag nog inte börjat med. Tack för tipset.😃
Makadam 8-16 mm är nog det som du vill ha för att magra ut vägens slitlager.T Tjoa skrev:
Klicka här för att svara