Jag hade sån tur att bara korta armarna på en
Jula markis så går den fälla ända ner.

Protte

snowjim skrev:
Låter ganska onödigt att lägga 3000-4000 kr på en lösning som kanske inte håller hela vägen. Sätter man upp markis sen så har man ingen som helst användning för persienner. Då syftar jag såklart på att man köper markiser som går att fälla ända ner.

Persienner stoppar en del av värmen inne i fönstret men fönstret blir som ett element mer eller mindre. Rullgardiner är såklart sämre då "elementet" står längre in i rummet.
Nja, det reflekterar bort en hel del värme. En mindre yta blir uppvärmd som sen kyls av betydligt snabbare än luftvolymen inne samt golvet som solen annars skulle träffa.

Noseone skrev:
Nja, det reflekterar bort en hel del värme. En mindre yta blir uppvärmd som sen kyls av betydligt snabbare än luftvolymen inne samt golvet som solen annars skulle träffa.
Jo, att det gör skillnad jämfört med att inte ha något alls förstår jag ju men skillnaden mellan rullgardin eller lameller inne i ett glas känns minimalt och vi har ju redan rullgardiner.

Jag menar att det är värt det.

Får du inte ned värmen ifall du öppnar upp fönstrerna och skapar ett bra korsdrag? Laborera med vilka fönster som ska öppnas för bästa drag. Rejäla bra myggnät i fönsterbåge och dörr såklart så det verkligen går att ha öppet.

Vi kanske har mer "lycka" med vind här men det funkar bra. Det kanske är 2-3 dagar per år som det ej hjälper på grund av tropiskt klimat.

Annars hade jag satsat på markiser och en bra L/L. Jag avskyr att ha för varmt och betalar gladeligen den extra elkostnaden.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hade vi haft bättre markisväv så hade det kanske gjort lite skillnad. Men fasadteglet lagrar rejält med värme så att bara köra kylan en stund på kvällen och sen stänga av håller inte. Sover dåligt om det är för varmt så betalar gladeligen de kronor det kostar med aktiv kyla så länge som det finns el att köpa till överkomligt pris. Har man bergvärme så kan frikyla vara ett alternativ men det får man nog kombinera med markiser pga av lägre kyleffekt. Lite meckigare installation också.

Men om man ska börja någonstans, vad tror ni ger bäst effekt, markiser eller luft/luft(placerad i hallen)? Vindstyrda markiser lär troligen kosta ganska mycket mer än vad en luft luft gör.

Du kommer ju aldrig ner till 18-19 grader efter en dag med 25-26 ute om du inte skaffat l/l-pump. En enkel sån får du ju för 7-8000 kr.

M
Finns inget att jämföra med en LLVP. Är luften varm och/eller fuktig ute blir det aldrig svalt inne oavsett hur mycket korsdrag eller markiser man har. Komforten med LLVP är oöverträffad. Det är billigt att driva också.

Markiser gör bra nytta! De ska vara nere så länge solen lyser på den sidan.

Vädra på morgonen när det fortfarande är svalare ute än inne. Stäng sedan fönster och dörrar och stäng av fläkten. Är det 30 grader ute i solen och en fläkt som drar in friskluft så drar den ju in värmen utifrån. Där tror jag ni har den största boven faktiskt.

Maken tyckte jag var fjantig som stängde hela tiden när det var som varmast, det kyler ju om det fläktar sade han. Men jag fick testa ett dygn. Sedan dess är huset stängt när det är hett ute.

AC-kyla från en luft/luft sänker temperaturen effektivt, men är ventilationsfläkten på dras nya varm luft in i de rum som har tilluft, så blir det dyrt.

Anna_H skrev:
Markiser gör bra nytta! De ska vara nere så länge solen lyser på den sidan.

Vädra på morgonen när det fortfarande är svalare ute än inne. Stäng sedan fönster och dörrar och stäng av fläkten. Är det 30 grader ute i solen och en fläkt som drar in friskluft så drar den ju in värmen utifrån. Där tror jag ni har den största boven faktiskt.

Maken tyckte jag var fjantig som stängde hela tiden när det var som varmast, det kyler ju om det fläktar sade han. Men jag fick testa ett dygn. Sedan dess är huset stängt när det är hett ute.

AC-kyla från en luft/luft sänker temperaturen effektivt, men är ventilationsfläkten på dras nya varm luft in i de rum som har tilluft, så blir det dyrt.
Aha, det får jag prova! Tack!

L
Har lite samma problem. Har funderat på att bygga luftrör från källaren till den rum som är varma. Och sedan pumpa upp kall luft från källaren till dessa rum. Som det är nu. Så är faktiskt för kallt i källaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.