M
Har någon varit med om att fått igenom ett överklagande hos Länsstyrelsen i ett bygglovsärende? Har ett fall som är en tolkningsfråga av lagstiftningen/praxisen som finns. Om en kommun gjort en tolkning - kan Länsstyrelsen göra en annan?

M milimani skrev:
Om en kommun gjort en tolkning - kan Länsstyrelsen göra en annan?
Ja

M
Någon som har egen erfarenhet av detta?

Vi överklagade grannens bygglov på garage i tomtgräns mot oss till länsstyrelsen. Vi ”vann” och fick bygglovet upphävt. Men jag anser inte att det var en tolkningsfråga utan att kommunen gjorde helt fel som godkände bygglovet i första vändan.
Jag läste rätt många rättsfall och praxis när jag skrev överklagan. Mest fall som var liknande ”mitt” fall så vet inte om jag kan vara behjälplig.
Vad gäller bygglovet och vari ligger tolkningen?

M
T Anna75 skrev:
Vi överklagade grannens bygglov på garage i tomtgräns mot oss till länsstyrelsen. Vi ”vann” och fick bygglovet upphävt. Men jag anser inte att det var en tolkningsfråga utan att kommunen gjorde helt fel som godkände bygglovet i första vändan.
Jag läste rätt många rättsfall och praxis när jag skrev överklagan. Mest fall som var liknande ”mitt” fall så vet inte om jag kan vara behjälplig.
Vad gäller bygglovet och vari ligger tolkningen?
Ok. Har också läst mycket praxis, propositioner och lagtexter i det fall jag har och anser att jag har ett väldigt gott argument som går att lägga fram tydligt. Funderar mest på hur vanligt det är att Länsstyrelsen går emot kommunens bedömning.

R
M milimani skrev:
Funderar mest på hur vanligt det är att Länsstyrelsen går emot kommunens bedömning.
Här är Boverkets statistik:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tik-lov-bygg/overklagade-forhandsbesked--lov/

"Antalet beslut om lov och förhandsbesked som överklagades till länsstyrelsen under år 2020 var 3 428.
Av de överklagade ärendena har 870 beslut upphävts helt eller delvis, vilket utgör drygt 25 procent av de överklagade besluten. De senaste fem åren har andelen varierat mellan 21 och 27 procent
."

Vidare:
"1 493 ärenden om lov och förhandsbesked har överklagats vidare till mark- och miljödomstolarna under år 2020."

Den som förlorar i länsstyrelsen har allt att vinna och inget att förlora på att överklaga till MMD. 2020 var det alltså 43,5% som överklagade vidare till MMD.

• Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
M
R rolflidvall skrev:
Här är Boverkets statistik:
[länk]

"Antalet beslut om lov och förhandsbesked som överklagades till länsstyrelsen under år 2020 var 3 428.
Av de överklagade ärendena har 870 beslut upphävts helt eller delvis, vilket utgör drygt 25 procent av de överklagade besluten. De senaste fem åren har andelen varierat mellan 21 och 27 procent
."

Vidare:
"1 493 ärenden om lov och förhandsbesked har överklagats vidare till mark- och miljödomstolarna under år 2020."

Den som förlorar i länsstyrelsen har allt att vinna och inget att förlora på att överklaga till MMD. 2020 var det alltså 43,5% som överklagade vidare till MMD.
Tack för statistiken. Jag ser en poäng i att ta det till MMD om så krävs, eftersom bygglovet för oss är direkt avgörande för en väldigt massa saker, så intressant att se att många uppenbart tycker lika. Jag hoppas ju dock att det går att lösa långt innan dess.

• Gilla
Hammare123
  • Laddar…
Anser du att du har argument skulle jag definitivt överklaga. Det kostar bara din tid.
I mitt fall anser jag att bygglovshandläggaren antingen var jävig eller inkompetent. Så det var skönt att få en oberoende part att titta på det.
Jag hittade ett exjobb från LTH som strukturerade upp och sammanfattade överklaganden i bygglov och hur det dömts. Hittar den inte nu men har den sparad på datorn hemma. Bifogar ikväll.
Men jag skulle tycka det var värt att överklaga om jag har väsentliga argument.

M
T Anna75 skrev:
Anser du att du har argument skulle jag definitivt överklaga. Det kostar bara din tid.
I mitt fall anser jag att bygglovshandläggaren antingen var jävig eller inkompetent. Så det var skönt att få en oberoende part att titta på det.
Jag hittade ett exjobb från LTH som strukturerade upp och sammanfattade överklaganden i bygglov och hur det dömts. Hittar den inte nu men har den sparad på datorn hemma. Bifogar ikväll.
Argument har jag och har stämt av med jurist att de inte är uppåt väggarna feltänkta heller. Så det känns ju som en väg att gå då. Bygglovet vore extremt viktigt för möjligheter att bo kvar långsiktigt så det är viktigt att få till planerad byggnation på något vis...

T Anna75 skrev:
Vad var det för något exjobb? Kan jag få länken?

Här är dokumentet jag pratade om ovan. Tog ett tag att hitta det.
Det är en sammanställning över överklagade bygglov och vilka arguments som använts. Vilka argument Länsstyrelsen använt för bifall och nekande.
Hoppas det kan vara till hjälp för någon.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:958235/FULLTEXT01.pdf
Mvh Anna

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Här är dokumentet jag pratade om ovan. Tog ett tag att hitta det.
Det är en sammanställning över överklagade bygglov och vilka arguments som använts. Vilka argument Länsstyrelsen använt för bifall och nekande.
Hoppas det kan vara till hjälp för någon.
[länk]
Mvh Anna
Tack ❣️

• Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.