V Vicksy skrev:
Men prismässigt, har du någon uppfattning om ungefär vad det kan kosta?
Frågar du dig själv eller någon annan?

Det är svårt att veta kostnaden utan att veta hur det ser ut på platsen. Är det ett ganska litet hus med enkla ytskikt, inget vattenburet värmesystem, etc så får du nog ändå räkna med minst en halv miljon.
Ju mer ni gör själva desto billigare...

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågar du dig själv eller någon annan?

Det är svårt att veta kostnaden utan att veta hur det ser ut på platsen. Är det ett ganska litet hus med enkla ytskikt, inget vattenburet värmesystem, etc så får du nog ändå räkna med minst en halv miljon.
Ju mer ni gör själva desto billigare...
Nix, jag frågar såklart inte mig själv. Blev fel när jag skulle svara, vilket du säkert också förstod 😊

Men tack, då har jag en ungefärlig siffra i alla fall.

nikasp
Känns spontant som ett gigantiskt jobb för de extra decimetrarna. Skulle själv inte anse det vara värt det och troligen svårt att hitta timmermän - men kanske inte omöjligt.

Jag skulle leta efter andra torp. Håller med i inlägg #11.
Det kommer bli rejält kostsamt och kräva mycket anpassad lyftning, frilägga allt som går in och ur huset, sen skarva på vatten rör, el är nästa del som kan bli svår. Avlopp är kanske minsta problemet som jag ser det. Men alla ytskikt inne. Jisses, det måste finnas torp som är mer lämpade för er där ute. Vårt torp har en höjd inne nere på ca 200cm som lägst, sen IOM allt lutar lite hit o dit samt att golvhöjderna skiljer lite så har vi 215cm i högsta delen.

Bara byta ut befintlig syll pga röta kostar bra med pengar, 35-45k. Det krävs en hel del kunskap att inte lyftasönder ett 200år gammalt hus. Men jag har å andra sida rummen mitt i handen, så kanske jag är den som vet minst om äldre timmerhus här inne. Heimlaga är forumets timmer-guru anser jag. 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.