gronfelt skrev:
Man förundras emellanåt över vilka timpenningar våra kära myndigheter kan ta....
Finns det inga privata alternativ?

Jo, för själva mätningen, som jag skrev. Men bara lantmäteriet får göra juridiskt bindande gränsmarkeringar. Skulle lätt bli kaos annars, ungefär som om man skulle ha privata alternativa domstolar.

b8q skrev:
Jo, för själva mätningen, som jag skrev.
Det kanske kan vara ett alternativ för TS då. Det var ju bara en utmätning som var intressant, inte en ny gränspinne.

Jag tror jag börjar med "snörmetoden". :)

gronfelt skrev:
Jag fick prisuppskattning från Lantmäteriet idag, på vad det skulle kosta för dem att mäta upp och sätta dit en ny gränsmarkering: 10-16 000 kr. :(

Man förundras emellanåt över vilka timpenningar våra kära myndigheter kan ta....
Ja det är vansinnigt vad dyrt det är hos lantmäteriet. Att göra ett fastighetsbestämning hos oss, som jag skrev om ovan, skulle gå på 40 000kr och allt de ska göra är att bestämma var fastigheten går i ett tomthörn, dvs om sträcket på kartan kan fastställas juridiskt el om tomthörnet ska flyttas en meter.

gronfelt skrev:
Här finns lite info om Lantmäteriet och Mac:

[länk]

Jag har tidigare kört från Mac med bra resultat. Det borde vara samma filformat för alla filer kan jag tycka.
Jag får det aldrig att funka. Laddade ned det igen nu. När jag trycker på länkarna kommer det upp en karta, som försättsblad där jag ser en karta, sen när jag tycker på den så står det bara "ett fel har uppstått" .
Innan man trycker på "logga in" på mina sidor finns en fråga, "kontrollera om du har djvu" och när jag trycker där så ser jag en karta så då verkar det funka och även alla historiska kartor kan jag se. Det är bara filerna som är upplagda under min fastighet som det alltså står "ett fel har uppstått" så fort man trycker på valfritt dokument.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.