Jo... jag har ett föråldrat värmesystem med stor diameter på rör i pannrummet och lite var stans. Nu har jag satt in en fläktkonvektor i ett av de kallare mer eller mindre oisolerade källarrummen i hoppet om att effektivt kunna värma upp vid kort varsel, tyvärr får jag inte fram varmvatten där då jag misstänker att dimensionen är något liten vid konvektorn utan att ha en extra pump.
Har 1" inkommande från pannrummet till fläkten som är på 3/8" Ni kan själva föreställa er...
Jag får fram värmen om jag "luftar" fram vattnet men de går trögt.
Om jag sätter en vanlig cirkulationspump direkt efter 1" inkommande, efter det en shunt med återcirkulation till retur 1" och sedan en 3/8" till konvektorn så bör jag väl få fart på det?
Shunten kommer från nån gammal vvb skulle jag tro. Har inte lust att lägga några pengar på det och tänker att man kanske får ihop det? Vad tror ni?
Har 1" inkommande från pannrummet till fläkten som är på 3/8" Ni kan själva föreställa er...
Om jag sätter en vanlig cirkulationspump direkt efter 1" inkommande, efter det en shunt med återcirkulation till retur 1" och sedan en 3/8" till konvektorn så bör jag väl få fart på det?
Shunten kommer från nån gammal vvb skulle jag tro. Har inte lust att lägga några pengar på det och tänker att man kanske får ihop det? Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk vilken tankevurpa, ja för annars kommer allt bara cirkulera tillbaka så klart. Men i övrigt borde det väl inte vara några problem?
Har sneglat på pumpshuntar till golv men tycker de kostar mer än de smakar när man har lite krafs liggande.
Har sneglat på pumpshuntar till golv men tycker de kostar mer än de smakar när man har lite krafs liggande.
Vad har du för cirk.pump till värmesystemet? Vilken effekt har fläktkonvektorn? Hur stort är huset? Är det radiatorer i resten av huset?jaob skrev:Jo... jag har ett föråldrat värmesystem med stor diameter på rör i pannrummet och lite var stans. Nu har jag satt in en fläktkonvektor i ett av de kallare mer eller mindre oisolerade källarrummen i hoppet om att effektivt kunna värma upp vid kort varsel, tyvärr får jag inte fram varmvatten där då jag misstänker att dimensionen är något liten vid konvektorn utan att ha en extra pump.
[bild]
Det är 12 radiatorer och denna nu mer konvektorfläkten istället för ett element som suttit där. Konvektorn ska kunna leverera 3700w har jag för mig.
Huset är på 180kvm på plan 1 enplanshus med källare. Källaren är på 90 var av det i den 25kvm rummet konvektorfläkten sitter detta källarrum har till skillnad mot övriga källaren endast tjocka stenmurar/cementspån/puts tot 1m som tunnast, som isolering. Där av är det ganska kallt där.
Idag står ett elektriskt konvektorelement på 2000w som värmer upp till behagliga 20 grader. Men det kostar onödigt mycket.
När jag ändå eldar för nästan 14,4kwh/80kr per dag. Mycket av den värmen går dessutom till spillo då pannan e från 43 i och det finns inga accumulatortankar. Det kommer, men just nu ligger temperaturen ute för lågt för att börja pyssla med det.
Men 80kr per dag för ett isolerat hus från 40-talet på ca 300kvm (bo och bi-yta) kanske man får räkna med.
Huset är på 180kvm på plan 1 enplanshus med källare. Källaren är på 90 var av det i den 25kvm rummet konvektorfläkten sitter detta källarrum har till skillnad mot övriga källaren endast tjocka stenmurar/cementspån/puts tot 1m som tunnast, som isolering. Där av är det ganska kallt där.
Idag står ett elektriskt konvektorelement på 2000w som värmer upp till behagliga 20 grader. Men det kostar onödigt mycket.
När jag ändå eldar för nästan 14,4kwh/80kr per dag. Mycket av den värmen går dessutom till spillo då pannan e från 43 i och det finns inga accumulatortankar. Det kommer, men just nu ligger temperaturen ute för lågt för att börja pyssla med det.
Men 80kr per dag för ett isolerat hus från 40-talet på ca 300kvm (bo och bi-yta) kanske man får räkna med.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Få bättre fart på golvvärmen in ett rum?
Värme allmänt -
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Dålig fart på cirkulationspump, vad kan vara fel?
Värme allmänt -
Ändra farten på cirkulationspumpen beroende på tid på dygnet mha ett servo (Arduino)?
Fjärrvärme & Gas -
Vilken fart på cirkulationspump??
Värme allmänt