Hej,

Vår 12 år gamla diskmaskin har gett upp. Vi har skaffat en ny, men får inte loss den gamla. Skrivarna på sidorna är borttagna och vi har hittat att man kan skruva på en skruv under som höjer och sänker stödbenen (som det verkar). Den verkar sitta fast i övre delen på något sätt. Nån som har något bra tips? Det sticker ut någon plastflärp som jag inbillar mig skulle kunna vara kopplad till någon låsanordning i överdelen, men har inte lyckats att få loss maskinen trots det.
 
P
P Postman skrev:
Hej,

Vår 12 år gamla diskmaskin har gett upp. Vi har skaffat en ny, men får inte loss den gamla. Skrivarna på sidorna är borttagna och vi har hittat att man kan skruva på en skruv under som höjer och sänker stödbenen (som det verkar). Den verkar sitta fast i övre delen på något sätt. Nån som har något bra tips? Det sticker ut någon plastflärp som jag inbillar mig skulle kunna vara kopplad till någon låsanordning i överdelen, men har inte lyckats att få loss maskinen trots det.
lossa alla skruvar som sitter mot köksinredningen
sänk fötterna
eller reparera disken
 
Har för mig att den är låst i överkant. Man ska dra i plastspaken åt något håll. Prova att tryck in eller åt någon sida.

Edit det är en plåt som är monterad i överkant som har en läpp som sticker ner. Det ör i den den är förankrad på något sätt, men kommer inte ihåg exakt. Min maskin är 11 år så det var ett tag sedan jag monterade den :D
 
Redigerat:
Kollade nu när jag kom hem. På min maskin drar man spaken åt höger i överkant. Då släpper spärren. Sedan sitter också med två skruvar upp i bänkskivan
 
T Tompafix skrev:
Kollade nu när jag kom hem. På min maskin drar man spaken åt höger i överkant. Då släpper spärren. Sedan sitter också med två skruvar upp i bänkskivan
Tack för svaret. Hur/var sitter skruvarna?
Jag hade 2 på sidan, men dom gick vågrätt in.
 
P Postman skrev:
Tack för svaret. Hur/var sitter skruvarna?
Jag hade 2 på sidan, men dom gick vågrätt in.
På min satt de rakt upp på sidorna, men har för mig att dessa fästen gick att montera på sidorna. Men se till sänk fötterna
 
Det verkar som att skruvarna kan sitta på olika sätt. Oavsett är det inte det vi har problem med. Vår maskin sitter fast i toppen och vill inte släppa taget. Vi har inte lyckats att få ner stödbenen där fram.
 
Nissens
P Postman skrev:
Det verkar som att skruvarna kan sitta på olika sätt. Oavsett är det inte det vi har problem med. Vår maskin sitter fast i toppen och vill inte släppa taget. Vi har inte lyckats att få ner stödbenen där fram.
Skruvarna som sitter i bänkskivan lär sitta i toppen, eller hur?
De främre benen justerar man sannolikt genom att skruva på dem…
 
P
P Postman skrev:
Tack för svaret. Hur/var sitter skruvarna?
Jag hade 2 på sidan, men dom gick vågrätt in.
Du har en nyare maskin så fina skall sitta i sidorna, troligtvis är maskinen uppskruvad mot bänkskivan så att den sitter fast
 
  • Gilla
MARIANNE E
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har en nyare maskin så fina skall sitta i sidorna, troligtvis är maskinen uppskruvad mot bänkskivan så att den sitter fast
Kanon, tack! Äntligen nästan hemma. Vi såg att dom som byggde huset har satt något tjusigt vattentätt membran som el, vatten avlopp går genom. Den gick inte att återanvända då inte kontakter mm kunde dras genom membranet. Jag antar att vi behöver återskapa något liknande för att inte riskera att vatten smiter ner där under utan att vi kommer att märka något.
 
P
P Postman skrev:
Kanon, tack! Äntligen nästan hemma. Vi såg att dom som byggde huset har satt något tjusigt vattentätt membran som el, vatten avlopp går genom. Den gick inte att återanvända då inte kontakter mm kunde dras genom membranet. Jag antar att vi behöver återskapa något liknande för att inte riskera att vatten smiter ner där under utan att vi kommer att märka något.
Ja du bör fixa tätningen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.