Hej,
Måste ta bort en klämring från gammal koppling, det är 12 mm rör.
Jag kan snurra på ringen men kan inte föra av den. Jag har inte möjlighet att kapa röret då det endast sticker ut 5 cm från väggen. Har provat knacka lite lätt med hammare men det hjälpte inte mycket...
Några tips?
Måste ta bort en klämring från gammal koppling, det är 12 mm rör.
Jag kan snurra på ringen men kan inte föra av den. Jag har inte möjlighet att kapa röret då det endast sticker ut 5 cm från väggen. Har provat knacka lite lätt med hammare men det hjälpte inte mycket...
Några tips?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ja men då du klämmer åt ringen mot röret med muttern när du drar till.
Så använder du tången för att få tillbaka dess forna form.
Gjorde så när jag jobbade på rörverkstaden på moelven.
Men du kan inte klämma som tusan utan bara så den får lite form mot orginal
Så använder du tången för att få tillbaka dess forna form.
Gjorde så när jag jobbade på rörverkstaden på moelven.
Men du kan inte klämma som tusan utan bara så den får lite form mot orginal
Jag brukar oftast bara göra som på bilden, ibland utan muttern. Om det sitter för hårt så kan man såga ett snitt i klämringen men akta så att man inte gör märken i röret, om man sågar tillräckligt djupt så spricker klämringen när man sedan slår på den.
Eftersom det är trångt så skulle jag försöka såga ett spår i klämringen, sedan kan det gå att bända isär klämringen med en flatmejsel i det sågade spåret.
Eftersom det är trångt så skulle jag försöka såga ett spår i klämringen, sedan kan det gå att bända isär klämringen med en flatmejsel i det sågade spåret.
Varför ska den bort?
Det är inte säkert att det behövs. Prova först att passa ihop den nya delen mot den gamla klämmringen, ser de båda ytorna ut att passa ihop. Ja, då skruvar du ihop den gamla muttern och klämmringen med den nya delen. Vill det sig väl, så så blir det tätt, trots att det är olika fabrikat.
Staffan
Staffan
Det finns inte så många varianter på gängor. Klänningarna är av standarddimention. Så börja med att testa om det passar. Ett Byte medför större risker än blandade märken.