Hej!

Håller på att göra om i vårt badrum och har kommit till sista pusslet nu. Har tidigare varit en duschkabin och vi har nu satt in duschväggar istället. Nu ska vi då dra vattnet upp till duschblandaren men vi måste få bort den befintliga klämringen och mutter för att få dit två väggbrickor.

Har fått bort klämringar förut genom att antingen knacka lätt med en hammare eller klämma försiktigt med en polygrip. Röret sticker ut kanske max 3cm ur väggen så kommer inte åt klämringen då jag inte kan skjuta bak muttern nog långt.

Någon som kanske har tips på hur jag ska få bort dom? Vågar man ta multiverktyget och kapa bort muttern för att sen gå på klämringen eller är risken då för stor att skada röret?

Mvh
Patrik

• Kopparrör med vinklad kopparförskruvning i ett pågående badrumsprojekt, omgiven av duschartiklar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår kanske inte riktigt vad du vill göra, men om du skruvar upp muttern så kommer ju 90 graders kopplingen att åka ut.
Klämringen och muttern blir ju kvar på röret, och det är tveksamt om du lyckas få bort klämringen och röret skulle vara oskatt, men man kan ibland försiktigt försöka spräcka klämringen.
Jag skulle i så fall först såga av muttern, så den är ur vägen...

Det är alltså den mutter som är närmast väggen jag vill ha bort (om det går). Kulventilen får jag bort utan problem utan det är den sista som är problemet 😅

P pattek skrev:
Det är alltså den mutter som är närmast väggen jag vill ha bort (om det går). Kulventilen får jag bort utan problem utan det är den sista som är problemet 😅
Du får ju skruva upp den först. Har du tur så sitter klämringen löst och du kan få bort den, men är den dragen som den ska så nyper ju klämringen in i kopparröret och då sitter den som berget.
Det enda att göra då är att såga sönder muttern och sen försöka spräcka klämringen, men risken är stor att du skadar kopparröret!

Kan du inte gå vidare upp från vinkeln som redan är där?

anders07 anders07 skrev:
Du får ju skruva upp den först. Har du tur så sitter klämringen löst och du kan få bort den, men är den dragen som den ska så nyper ju klämringen in i kopparröret och då sitter den som berget.
Det enda att göra då är att såga sönder muttern och sen försöka spräcka klämringen, men risken är stor att du skadar kopparröret!

Kan du inte gå vidare upp från vinkeln som redan är där?
Har skruvat upp den och kommer tyvärr inte åt klämringen. Får annars såga sönder muttern som du föreslår.

Tanken har slagit mig att bara gå vidare från vinkeln men vet inte om det är godkänt då det bara är kladdat nån massa runt röret mot väggen som tätning.

P pattek skrev:
Har skruvat upp den och kommer tyvärr inte åt klämringen. Får annars såga sönder muttern som du föreslår.

Tanken har slagit mig att bara gå vidare från vinkeln men vet inte om det är godkänt då det bara är kladdat nån massa runt röret mot väggen som tätning.
Om du inte rör kakel, eller rör i övrigt så följer det ju de regler som gällde när badrummet byggdes.
Du kommer inte att kunna veta om det är "korrekt" ändå, utan att riva.

Idag används bara rör-i-rör i väggar/golv, så det är inte enligt modern standard avsett.

Att lägga på täckbricka gör varken till eller från!

anders07 anders07 skrev:
Om du inte rör kakel, eller rör i övrigt så följer det ju de regler som gällde när badrummet byggdes.
Du kommer inte att kunna veta om det är "korrekt" ändå, utan att riva.

Idag används bara rör-i-rör i väggar/golv, så det är inte enligt modern standard avsett.

Att lägga på täckbricka gör varken till eller från!
Alright! Tack så mycket för hjälpen 🙏

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.