Hej
Jag ska renovera lite i hallen men tidigare ägare som var elektriker har gått bananas med eldosor med lock. Bara i hallen är det 7 eller 8 stycken!!! Har sökt lite på det och vad jag fattar det som så FÅR man inte täcka över dem?? Med tapet eller panel? Eller är det bara om det är kopplingar i? Alltså typ sockerbit med kabel i? Vad händer om jag täcker för dem då? Brandrisk? Täcker inte hemförsäkringen längre? Eller vad?
Ska jag behöva leva med asfula täcklock i varenda rum? Det är många alltså.. Riktigt många. Fattar inte hur tidgare ägaren tänkte.. ‍♂️ Finns det nåt man kan göra?? Känns skitsurt att måla om eller tapetsera och sen ha asfula lock på 8 ställen igen ändå...
 
tommib
Du får inte täcka över dem eftersom kopplingarna ska vara inspekterbara och det ska vara möjligt att dra om elen.

Det man kan göra är att man målar locken i samma färg som väggen. Om man har tapet kan man tapetsera locken. Gör man det snyggt blir de i stort sett osynliga.
 
Okej. Vad sjukt. Känns som man borde kunna göra nåt åt det när det är så måmga. Svinfult. Aja får väl försöka lista ut nåt sätt att göra så de inte sticker ut så in i helsike..
 
tommib
Varför är det sjukt? Det är i mitt tycke helt rimligt. Läs några av trådarna här där folk desperat jagar efter inbyggda dosor som omöjliggör omtrådning i samband med ombyggnad. Var inte orsaken till det.

Vill du få bort några så får du bygga om elanläggningen. Idag kopplar man det mesta i takdosorna och undviker på så sätt kopplingsdosor med lock. En anledning till många kopplingsdosor på ett ställe kan vara just en ombyggnad där man snålat och flyttat en elcentral.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Ja men fan orka bygga om all el.. Då lär man behöva elektriker som kostar en tusenlapp bara för att gå över tröskeln...
Tänkte att någon borde tänkt ut en smart lösning på det redan. Sånadär täcklock är ju sjukt fula alltså. Men men. Får väl eventuellt tapetsera och försöka passa in tapeten på alla 7 lock typ. Skoj. Man tycker ju att det tidigare ägaren som faktiskt var elektriker borde ha kunnat lösa det snyggare.. Men det är väl som med skomakarens barn.. (de har trasiga skor..)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ninjadude85 Ninjadude85 skrev:
Okej. Vad sjukt. Känns som man borde kunna göra nåt åt det när det är så måmga. Svinfult. Aja får väl försöka lista ut nåt sätt att göra så de inte sticker ut så in i helsike..
Varför inte dra om den el som går för att minimera alla dosor eller byta ut dem till snyggare?
 
Staffans2000
tommib tommib skrev:
Du får inte täcka över dem eftersom kopplingarna ska vara inspekterbara och det ska vara möjligt att dra om elen.
Men att tapetsera över dom, innebär inte att de inte är inspekterbara. Det är ju bara att ta en kniv och skära runt locket. Hundratusentals eldosor är övertapetserade, både en, två och tre gånger. Gör det du tycker ser snyggast ut, med din lilla I:landspetitess.

Staffan
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E
Ninjadude85 Ninjadude85 skrev:
Ja men fan orka bygga om all el.. Då lär man behöva elektriker som kostar en tusenlapp bara för att gå över tröskeln...
Tänkte att någon borde tänkt ut en smart lösning på det redan. Sånadär täcklock är ju sjukt fula alltså. Men men. Får väl eventuellt tapetsera och försöka passa in tapeten på alla 7 lock typ. Skoj. Man tycker ju att det tidigare ägaren som faktiskt var elektriker borde ha kunnat lösa det snyggare.. Men det är väl som med skomakarens barn.. (de har trasiga skor..)
Såklart inte snyggt med 8 dosor i rad.
Din föregångare var kanske elektriker men han sysslade nog inte med husinstallation.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hundratusentals eldosor är övertapetserade, både en, två och tre gånger.
Och "hundrtusentatals" trådar handlar om såna dosor som inte kan hittas! Naturligtvis tapetserar man det lösa locket och sätter dit det efteråt med tapet på! Då får man även tapet "bakom" locket och kan komma åt dosan utan att det blir fult. Att bara tapetsera över på plats för att senare kunna skära upp är dels ett ofog och dels blir det fult den dag man faktiskt vill "skära fram" dosan.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och "hundrtusentatals" trådar handlar om såna dosor som inte kan hittas! Naturligtvis tapetserar man det lösa locket och sätter dit det efteråt med tapet på! Då får man även tapet "bakom" locket och kan komma åt dosan utan att det blir fult. Att bara tapetsera över på plats för att senare kunna skära upp är dels ett ofog och dels blir det fult den dag man faktiskt vill "skära fram" dosan.
Håller med! Jag skulle vilja förändra eldragningen i badrummet men hittar ingen lämplig dosa. Det är inte osannolikt att den finns bakom kaklet.
 
P
Det kanske är så att när huset byggdes så satte man många kopplingsdosor vilket var standard/normen.
Bara för man är elektriker så är det svårt att ändra utan att också bygga om och varför bygga om det fungerar och man har inget emot utseendet.
Tänk på att alla har inte samma tycke och smak och blir irriterad på locken.
 
P PappasHammare skrev:
Tänk på att alla har inte samma tycke och smak och blir irriterad på locken.
Fast man hittar nog inte många med smaken att fler lock är vackrare än färre. :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Och "hundrtusentatals" trådar handlar om såna dosor som inte kan hittas! Naturligtvis tapetserar man det lösa locket och sätter dit det efteråt med tapet på! Då får man även tapet "bakom" locket och kan komma åt dosan utan att det blir fult. Att bara tapetsera över på plats för att senare kunna skära upp är dels ett ofog och dels blir det fult den dag man faktiskt vill "skära fram" dosan.
Jag fattar. Men hur ofta lyfts det på doslock i en vanlig lägenhet. Sannolikheten är ganska liten. Dessutom syns oftast en utbukting i tapeten. Så de dosor jag letat efter, har varit ganska lätta att hitta. Är de däremot överkaklade, är det en helt annan sak.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är de däremot överkaklade, är det en helt annan sak.
Absolut! Det finns dödssynder och sen finns det grova dödssynder. :geek:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.