6 522 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Få bort fula eldosor??
Sida 1 av 2
Hej
Jag ska renovera lite i hallen men tidigare ägare som var elektriker har gått bananas med eldosor med lock. Bara i hallen är det 7 eller 8 stycken!!! Har sökt lite på det och vad jag fattar det som så FÅR man inte täcka över dem?? Med tapet eller panel? Eller är det bara om det är kopplingar i? Alltså typ sockerbit med kabel i? Vad händer om jag täcker för dem då? Brandrisk? Täcker inte hemförsäkringen längre? Eller vad?
Ska jag behöva leva med asfula täcklock i varenda rum? Det är många alltså.. Riktigt många. Fattar inte hur tidgare ägaren tänkte.. ♂️ Finns det nåt man kan göra?? Känns skitsurt att måla om eller tapetsera och sen ha asfula lock på 8 ställen igen ändå...
Jag ska renovera lite i hallen men tidigare ägare som var elektriker har gått bananas med eldosor med lock. Bara i hallen är det 7 eller 8 stycken!!! Har sökt lite på det och vad jag fattar det som så FÅR man inte täcka över dem?? Med tapet eller panel? Eller är det bara om det är kopplingar i? Alltså typ sockerbit med kabel i? Vad händer om jag täcker för dem då? Brandrisk? Täcker inte hemförsäkringen längre? Eller vad?
Ska jag behöva leva med asfula täcklock i varenda rum? Det är många alltså.. Riktigt många. Fattar inte hur tidgare ägaren tänkte.. ♂️ Finns det nåt man kan göra?? Känns skitsurt att måla om eller tapetsera och sen ha asfula lock på 8 ställen igen ändå...
Du får inte täcka över dem eftersom kopplingarna ska vara inspekterbara och det ska vara möjligt att dra om elen.
Det man kan göra är att man målar locken i samma färg som väggen. Om man har tapet kan man tapetsera locken. Gör man det snyggt blir de i stort sett osynliga.
Det man kan göra är att man målar locken i samma färg som väggen. Om man har tapet kan man tapetsera locken. Gör man det snyggt blir de i stort sett osynliga.
Okej. Vad sjukt. Känns som man borde kunna göra nåt åt det när det är så måmga. Svinfult. Aja får väl försöka lista ut nåt sätt att göra så de inte sticker ut så in i helsike..
Varför är det sjukt? Det är i mitt tycke helt rimligt. Läs några av trådarna här där folk desperat jagar efter inbyggda dosor som omöjliggör omtrådning i samband med ombyggnad. Var inte orsaken till det.
Vill du få bort några så får du bygga om elanläggningen. Idag kopplar man det mesta i takdosorna och undviker på så sätt kopplingsdosor med lock. En anledning till många kopplingsdosor på ett ställe kan vara just en ombyggnad där man snålat och flyttat en elcentral.
Vill du få bort några så får du bygga om elanläggningen. Idag kopplar man det mesta i takdosorna och undviker på så sätt kopplingsdosor med lock. En anledning till många kopplingsdosor på ett ställe kan vara just en ombyggnad där man snålat och flyttat en elcentral.
Ja men fan orka bygga om all el.. Då lär man behöva elektriker som kostar en tusenlapp bara för att gå över tröskeln...
Tänkte att någon borde tänkt ut en smart lösning på det redan. Sånadär täcklock är ju sjukt fula alltså. Men men. Får väl eventuellt tapetsera och försöka passa in tapeten på alla 7 lock typ. Skoj. Man tycker ju att det tidigare ägaren som faktiskt var elektriker borde ha kunnat lösa det snyggare.. Men det är väl som med skomakarens barn.. (de har trasiga skor..)
Tänkte att någon borde tänkt ut en smart lösning på det redan. Sånadär täcklock är ju sjukt fula alltså. Men men. Får väl eventuellt tapetsera och försöka passa in tapeten på alla 7 lock typ. Skoj. Man tycker ju att det tidigare ägaren som faktiskt var elektriker borde ha kunnat lösa det snyggare.. Men det är väl som med skomakarens barn.. (de har trasiga skor..)
Men att tapetsera över dom, innebär inte att de inte är inspekterbara. Det är ju bara att ta en kniv och skära runt locket. Hundratusentals eldosor är övertapetserade, både en, två och tre gånger. Gör det du tycker ser snyggast ut, med din lilla I:landspetitess.tommib skrev:
Staffan
Såklart inte snyggt med 8 dosor i rad.Ninjadude85 skrev:
Ja men fan orka bygga om all el.. Då lär man behöva elektriker som kostar en tusenlapp bara för att gå över tröskeln...
Tänkte att någon borde tänkt ut en smart lösning på det redan. Sånadär täcklock är ju sjukt fula alltså. Men men. Får väl eventuellt tapetsera och försöka passa in tapeten på alla 7 lock typ. Skoj. Man tycker ju att det tidigare ägaren som faktiskt var elektriker borde ha kunnat lösa det snyggare.. Men det är väl som med skomakarens barn.. (de har trasiga skor..)
Din föregångare var kanske elektriker men han sysslade nog inte med husinstallation.
Och "hundrtusentatals" trådar handlar om såna dosor som inte kan hittas! Naturligtvis tapetserar man det lösa locket och sätter dit det efteråt med tapet på! Då får man även tapet "bakom" locket och kan komma åt dosan utan att det blir fult. Att bara tapetsera över på plats för att senare kunna skära upp är dels ett ofog och dels blir det fult den dag man faktiskt vill "skära fram" dosan.Staffan2000 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Bild!
Håller med! Jag skulle vilja förändra eldragningen i badrummet men hittar ingen lämplig dosa. Det är inte osannolikt att den finns bakom kaklet.Alfredo skrev:
Och "hundrtusentatals" trådar handlar om såna dosor som inte kan hittas! Naturligtvis tapetserar man det lösa locket och sätter dit det efteråt med tapet på! Då får man även tapet "bakom" locket och kan komma åt dosan utan att det blir fult. Att bara tapetsera över på plats för att senare kunna skära upp är dels ett ofog och dels blir det fult den dag man faktiskt vill "skära fram" dosan.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Det kanske är så att när huset byggdes så satte man många kopplingsdosor vilket var standard/normen.
Bara för man är elektriker så är det svårt att ändra utan att också bygga om och varför bygga om det fungerar och man har inget emot utseendet.
Tänk på att alla har inte samma tycke och smak och blir irriterad på locken.
Bara för man är elektriker så är det svårt att ändra utan att också bygga om och varför bygga om det fungerar och man har inget emot utseendet.
Tänk på att alla har inte samma tycke och smak och blir irriterad på locken.
Jag fattar. Men hur ofta lyfts det på doslock i en vanlig lägenhet. Sannolikheten är ganska liten. Dessutom syns oftast en utbukting i tapeten. Så de dosor jag letat efter, har varit ganska lätta att hitta. Är de däremot överkaklade, är det en helt annan sak.Alfredo skrev:
Och "hundrtusentatals" trådar handlar om såna dosor som inte kan hittas! Naturligtvis tapetserar man det lösa locket och sätter dit det efteråt med tapet på! Då får man även tapet "bakom" locket och kan komma åt dosan utan att det blir fult. Att bara tapetsera över på plats för att senare kunna skära upp är dels ett ofog och dels blir det fult den dag man faktiskt vill "skära fram" dosan.
Staffan
