F
Dottern fick för sig att rita med en blyertspenna på dörrar och väggar. Har försökt sudda och torka men blir bara fula märken efter. Tips på bättre strategi för resten av grejerna hon ritat på? Måla om väggarna går ju men lackade dörrar är svårare.

Vit dörr med blyertsteckningar av barn, synliga på den nedre delen av dörren. Träliknande golv nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med blyertsstreck intill dörrkarm, klädhög på en vit hylla, strömbrytare och eluttag synliga.
Skapa konto

Fläck på vägg efter försök att sudda bort blyertsteckning.
Skapa konto

Lackad dörr med suddade märken efter blyertsteckning.
Skapa konto

F Fideliox skrev:
Dottern fick för sig att rita med en blyertspenna på dörrar och väggar. Har försökt sudda och torka men blir bara fula märken efter. Tips på bättre strategi för resten av grejerna hon ritat på? Måla om väggarna går ju men lackade dörrar är svårare.

[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
För att få bort på dörren så kan nog mr muscle spishällrengöring funka, kanske nån bilpolish eller liknande, autosol kanske är för skarpt...

Karrock
Har du testat med bra sudd? Tex Pilot foam eraser. Om man jämför hur bra och dåligt/gammalt sudd presterar på papper skulle jag säga att det är värt att testa med ett fräscht sudd av bra kvalitet, innan tyngre åtgärder.

Edit: var försiktig med slipande material på blanka målade ytor. En familjemedlem fick bort fläckar/barnpyssel på mitt blanka bord med diskvampens riviga sida, med effekten att det blev ställvis matt.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Mjuk trasa och diskmedel. Problemet med blyerts är att ungar kan få en otrolig kraft i armarna och orsaka repor som fylls med grafiten från pennan. Så något som tränger in och löser upp är nödvändigt. Tyvärr får ni nog leva med en mer eller mindre synlig repa på dörren sen.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Clas Olsson har en svamp som heter Fläcksuddare. Har inte testat den själv.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Dörrarna gick att få rena med trasa och såpavatten men tog ett tag. Den där första fläcken jag tog med suddi på dörren går ej att få bort tyvärr. Lacken är liksom blankare än resten av dörren. Ja kanske något matt vax kunde förbättrat det något. Är lite tv shop varning men kanske värt ett försök? https://dorrglans.se/dorrglans/

Väggarna gick ej med trasa och vatten, bara suddi. Men samma sak där, blir förändring av ytan med suddiggummet. Men som tur är har jag färg kvar så har rollat över det nu. Lite lär ju roller strecken synas men får leva med det, rummet kommer målas om när barnen växt upp. 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.