yonna yonna skrev:
De håller nog! Framför allt de som inte är alltför breda. Jag har ett par som närmar sig 40 år och de funkar utmärkt.
Kanske var det bättre trä i de äldre hyllorna. Vi har en gammal bänk från Ikea, säkert tidigt 60-tal, och det är en markant skillnad i byggkvalité.
 
Ett alternativ är ju att spraylacka vitt. Det är ju ändå inga tryck eller annat som på gamla datorer som ska behållas i annan färg. En fråga då, blir vit spraylack också gulnad med tiden? Om inte så är ju det kanske t o m bättre lösning.
 
Men inte ska ni väl värma väteperoxid, den sönderdelas till vatten och syrgas.
Eller är syrgasens uppgift att oxidera tjäran.

Jag etsar koppar och får får det inte bli varmt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Men inte ska ni väl värma väteperoxid, den sönderdelas till vatten och syrgas.
Eller är syrgasens uppgift att oxidera tjäran.

Jag etsar koppar och får får det inte bli varmt.

Protte
Jag fick tipset härifrån:
 
Hittills har plåten inte hoppat till. Håller tummarna..

Ugn med öppen lucka och en bakplåt ovanpå en glaskeramikhäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
Men inte ska ni väl värma väteperoxid, den sönderdelas till vatten och syrgas.
Eller är syrgasens uppgift att oxidera tjäran.
Den nyttiga delen i processen är sannolikt att syrejonerna skall oxidera vad-det-nu-är-som-orsakar-missfärgningen snarare än att bilda syrgas.
 
Strip Strip skrev:
Eldorado städservetter.
Funkar det?
 
Om det funkar på just en stringgavel vet jag ej, men de där servetterna är vår go-to-lösning på typ allt.
 
Thomas59
Måla med Plastidip. En sorts plast/gummifärg som finns på spayburk. Täcker bra och lätt att få bra resultat. Funkar på i stort sett alla material och lätt att ta bort om man ångrar sig eller vill byta färg. Bara att dra av.

Kolla på www.plastidip.se
 
lopec
Hur gick det för TS i slutändan?
 
C
Nellia Nellia skrev:
Funkar det?
Knappast om det är så att plasten börjat gulna. Det är inte en smutsbeläggning, utan en kemisk process som orsakar detta.
Är det smuts funkar det säkert jättebra.
 
  • Gilla
Nellia
  • Laddar…
lopec
Skala bort plasten och sen kroma, skulle det vara snyggt?
 
C
lopec lopec skrev:
Skala bort plasten och sen kroma, skulle det vara snyggt?
Säkert jättesnyggt, men jag tror att de flesta som håller på med gamla designmöbler vill bevara/återställa det ursprungliga skicket.
 
lopec
Hm, ja. Men då är det nog ändå bäst att skala av, sedn plastidip. Måste vara hälsosammare för såväl en själv som hyllan än vätepreoxid :D
 
C
lopec lopec skrev:
Måste vara hälsosammare för såväl en själv som hyllan än vätepreoxid :D
Iofs tror jag inte plastidip är tillverkat av morötter direkt. Väteperoxid vet man iallafall vad man handskas med :rofl:
Inte värre än att dona med t.ex. kaustiksoda.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.