Hej behöver styra både fläkt och dimrade LED i taket på samma återfjädrande knapp plus en brytare för lampan i spegeln. Går ju inte att koppla ihop styrledningen till fläkten och den till drivdonet utan de måste vara separerade. Men jag vill skicka signalen till fläkten samtidigt som jag tänder i taket. Tänkte om det går att sätta en bred och en smal knapp på en 3polig (3knapps) strömbrytare. Går det ?

tommib
Spontant skulle jag säga nej. Kronbrytarens knappar täcker halva insatsen medan en trippelbrytare har knappar som täcker en tredjedel. Det gör att du kommer få ett glapp mellan knapparna.
Enklaste (men inte snyggaste) sättet är att sätta en förhöjningsram över befintlig dosa och montera en kronbrytare (som du sätter en enkelknapp på) och en vanlig.

Varför kan du inte lägga tändtrådarna till fläkt och drivdon på samma knapp?

Jag trodde att det bara skickades en spänning i tändtråden när man trycker på knappen, men det verkar som det ligger nån spänning på hela tiden så drivdonet stör fläkten och fläkten stör drivdonet

Då limmar jag hellre ihop två knappar och sätter nån vit folie över. Lustigt att det inte finns en knapp som är bred och en smal .

Kollade på den dubbeltrappen jag har och den är ju faktiskt uppbyggd som så att brytaren i mitten sitter ihop med den vänstra. Så om man hade samma typ av ihop-bryggning i en 3 polig så skulle man kunna använda de två lika breda knapparna från dubbeltrappen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.