15 268 läst ·
30 svar
15k läst
30 svar
Extremt komplicerad fråga om markduk under sandlåda
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Med dina förutsättningar kan jag inte göra någon sandlåda, jag skulle aldrig lägga någon markduk.
Sandlåda är så kort tid i barnens historia, eller tänker du att de sitter i sandlådan med sina kompisar när de är 19?
Protte
Sandlåda är så kort tid i barnens historia, eller tänker du att de sitter i sandlådan med sina kompisar när de är 19?
Protte
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Du menar att du inte kan göra en sandlåda om en markduk måste läggas under?prototypen skrev:
Markduken kostade 32 spänn. Klippa till och lägga ut tog inte mer än några minuter. Vad skulle nackdelen med en markduk vara, oavsett hur man gör?
Dubbla dukar såklart, som en annan skrev. Sen måste du ha lock. Så inte katterna kissar. Sen kanske du skaffar flera barn så räkna med att den där lådan kommer stå där ganska länge så välj ett bra ställe. Sist, men inte minst, det är ganska smart att ta ett ställe som ger skugga de varmaste timmarna på dagen. Barn kan leka sjukt länge med banala saker. Så om de skulle älska sandlådan så kan det vara bra att den står på ett strategiskt bra ställe så att du kan sitta i en solstol och dricka för starka drinkar medan barnen leker i skuggan (så har jag gjort iaf. Ja, jag är ganska nöjd med mig själv de gångarna man kan unna sig drinkar och barnen leker själva
) 

Jag uppskattar vardagspoesin iP Plantarn skrev:Kanske en smaksak eller kanske finns ett rätt svar men barnen har lagt sig, frugan likaså, jag är klar med vardagen och nu vill jag lyxa till det genom komplicering av simpla ting
Har en sandlåda av trä - bara väggar och lock (inget botten) som jag grävt ner i trädgården.
Under lådan har jag lagt en markduk. Jag skulle just ut och klippa kanterna på duken som sticker ut när jag började fundera på om jag verkligen gjort rätt. Jag har alltså lagt duken enligt bild 1 nedan. Duken är utanför sandlådan. Jag tänkte att det var bättre än bild 2 där gräs och annat eventuellt skulle kunna ta sig emellan duk och låda. Och markduken är ju där just för att förhindra växter in i lådan och sand ut i jorden. Men frågan är om inte duken hellre ska stänga ute sand från att hamna under lådan, vilket ju inte sker i 1. Om man sitter/går på lådan så rubbas den väl så att lite sand i taget hamnar mellan låda och duk och då har man ju istället sand på sidorna och lådan skjuter i höjdled om ni förstår vad jag menar. Fortfarande i duken men på utsidan av lådan. Spelar nog egentligen ingen roll hur jag gör för sandlådan var billig och det är inte hela världen om den skulle behöva rivas/ersättas längre fram.
Finns det något korrekt sätt, hur skulle ni göra eller har gjort? Markduk inom eller utanför sandlåda? 1 eller 2?
[bild]
"Kanske en smaksak eller kanske finns ett rätt svar men barnen har lagt sig, frugan likaså, jag är klar med vardagen och nu vill jag lyxa till det genom komplicering av simpla ting
(En öl i soffan framför tecknade Spindelmannen med barnen)
P Plantarn skrev:Kanske en smaksak eller kanske finns ett rätt svar men barnen har lagt sig, frugan likaså, jag är klar med vardagen och nu vill jag lyxa till det genom komplicering av simpla ting
Har en sandlåda av trä - bara väggar och lock (inget botten) som jag grävt ner i trädgården.
Under lådan har jag lagt en markduk. Jag skulle just ut och klippa kanterna på duken som sticker ut när jag började fundera på om jag verkligen gjort rätt. Jag har alltså lagt duken enligt bild 1 nedan. Duken är utanför sandlådan. Jag tänkte att det var bättre än bild 2 där gräs och annat eventuellt skulle kunna ta sig emellan duk och låda. Och markduken är ju där just för att förhindra växter in i lådan och sand ut i jorden. Men frågan är om inte duken hellre ska stänga ute sand från att hamna under lådan, vilket ju inte sker i 1. Om man sitter/går på lådan så rubbas den väl så att lite sand i taget hamnar mellan låda och duk och då har man ju istället sand på sidorna och lådan skjuter i höjdled om ni förstår vad jag menar. Fortfarande i duken men på utsidan av lådan. Spelar nog egentligen ingen roll hur jag gör för sandlådan var billig och det är inte hela världen om den skulle behöva rivas/ersättas längre fram.
Finns det något korrekt sätt, hur skulle ni göra eller har gjort? Markduk inom eller utanför sandlåda? 1 eller 2?
[bild]
Gäller ju att barnen faktiskt använder locket, dvs går jag inte husesyn som en tråkig gubbe varje natt kommer locket aldrig vara på. Dessutom är det tallar i närheten så allt barr... ugh.. all denna barr..T tobbbias skrev:Dubbla dukar såklart, som en annan skrev. Sen måste du ha lock. Så inte katterna kissar. Sen kanske du skaffar flera barn så räkna med att den där lådan kommer stå där ganska länge så välj ett bra ställe. Sist, men inte minst, det är ganska smart att ta ett ställe som ger skugga de varmaste timmarna på dagen. Barn kan leka sjukt länge med banala saker. Så om de skulle älska sandlådan så kan det vara bra att den står på ett strategiskt bra ställe så att du kan sitta i en solstol och dricka för starka drinkar medan barnen leker i skuggan (så har jag gjort iaf. Ja, jag är ganska nöjd med mig själv de gångarna man kan unna sig drinkar och barnen leker själva)
![]()
Man skulle ha gångjärn som självstänger. Har ungen tillgång till ett syskon kan ju en hålla upp medans den andra gräver. Teamwork står väl bra på CVt
Redigerat:
Grannen byggde en stadig sandlåda förra sommaren, med markduk under.
Jag gick problemet i förväg (min och områdets katter) och erbjöd mig att tillverka ett skydd till den av förstklassig plastduk med kanter, så man enkelt kan kränga på och av den. De blev glada då jag förklarade att den ju även skyddar mot ogräs, som tidigare sagt kommer uppifrån, dessutom håller den sanden fuktig, leka i torr san är ju inget kul.
Blev jättebra……...men nu har myrorna flyttat in.
Jag gick problemet i förväg (min och områdets katter) och erbjöd mig att tillverka ett skydd till den av förstklassig plastduk med kanter, så man enkelt kan kränga på och av den. De blev glada då jag förklarade att den ju även skyddar mot ogräs, som tidigare sagt kommer uppifrån, dessutom håller den sanden fuktig, leka i torr san är ju inget kul.
Blev jättebra……...men nu har myrorna flyttat in.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Så oerhört komplicerat det blev, när jag var i sandlådeåldern så hade jag bara en avstjälpt hög med sand, ingen ram och ingen duk.
Mina barn fick faktiskt en ram, och en ”grävmaskin” och med den hamnade en hel del sand utanför ramen.
Protte
Mina barn fick faktiskt en ram, och en ”grävmaskin” och med den hamnade en hel del sand utanför ramen.
Protte
Så här på Four-Yorkshiremen-temat. Det tryckade virket förr var ju heller inte att leka med. Men det höll myrorna och ogräset borta. Men katterna...prototypen skrev:
Nu har jag funderat på detta besvärliga problem över en par öl och kommit fram till att följande lösning är bäst. Tyvärr minns jag inte riktigt varför så det vore bra om vi kunde hjälpas åt att komma på det.
Ingen humor alls i detta inlägg
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen humor alls i detta inlägg
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Man slipper problemet med ogräs och kattskitmexitegel skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Faktiskt så var mina barns ram av något rivningsvirke så det var ganska murket när lådan avvecklades, inget gift där inte.Claes Sörmland skrev:
Om det växer allehanda gräs och ogräs i sandlådan så måste det bero på att barnen inte är där tillräckligt.
Protte