36 489 läst ·
113 svar
36k läst
113 svar
Extremt hög elräkning trots kallt inne?
Renoverare
· Ångermanland
· 100 inlägg
Skönt att höra att priserna blivit lägre, min CTC kostade ca 100 000kr med installation 2003 + borrhåletPeterHog skrev:
Ville bara belysa det komiska i att det är guld och gröna skogar av installatören när man sätter in det, sen när systemet är 10-12 år så dömmer samma firma ut grejjerna och tycker man ska köpa nytt men med sunt förnuft så inser man att prylarna håller längre
Redigerat:
Beror lite på hur man gör, kollade upp priset hos en rörmockare vad dom skulle ha då kostade pumpen 89000 + installation. Köpte samma pump på nätet för 65000kr och ringde en annan rörmockare som skulle ha 15000kr för installationen så det gäller att kolla priserna... prisjakt.se är suveräntL William85 skrev:Skönt att höra att priserna blivit lägre, min CTC kostade ca 100 000kr med installation 2003 + borrhålet
Ville bara belysa det komiska i att det är guld och gröna skogar av installatören när man sätter in det, sen när systemet är 10-12 år så dömmer samma firma ut grejjerna och tycker man ska köpa nytt men med sunt förnuft så inser man att prylarna håller längre
Alla (nästan) snackar kronor och ören .. Jag gick från 3-4000kr och 16° till 1000kr och 24° .en kall januari månad .. bara komforten i sig är värt 50.000kr 

Hur fungerar den när det börjar bli -15 o kallare?L William85 skrev:Ja bergvärme är ingen dum uppvärmning, speciell vi som bor i norrland har som regel fler kWh att räkna hem det emot. Har själv bergvärme och det är lätt att älska förbrukningen och kalkylerna brukar bli bra över tid. Smolket med bergvärme tycker jag är investeringskostnad kontra livslängd. Även om borrhålet kan återanvändas bör man kalkylera med att amortera av värmepumpen hårt, vi har fått höra sen vår pump var 12 år att den är en tickande bomb och ska man tänka så pessimistiskt får man lägga 10-12000kr per år bara på amortering av vita skåpet. Nu har dock vår pump pinnat vidare och är 17 år och brummar på ännu men jag kan förstå att man är skeptisk till nåt som når break even ganska långt fram i tid pga investeringen
Jämför man då detta spektakel med en luftvärmepump för 20 000kr som ger bra bang for the buck och bra utväxling på varje kWh så förstår jag att de är populära, speciellt i de delar av landet där det är kortare och varmare vintrar. Har själv en luftvärmepump i garaget och den funkar fantastiskt fint.
Hör en massa gnissel och pangande etc från grannar som är på området. Inte så att det stör mig men det hörs utomhus. Speciellt då när det är -15 o kallare.
Undra om det hörs inomhus, tänker att det måste väl höras.
Jag kan tänka mig att garage är annars idealställe annars ha luftvärmepump. Ett enda rum som behöver värmas och får luften cirkulera runt. Gör säkert att bilen blir snabbt torr?
Så är det tänker själv också på komforten och att slippa all stress med veden. Bara det är mycket värt!lilllasrne skrev:
Jag hoppas bara det nu fungerar tillfredställande utan massa problem. Vissa saker vill man ha plug and play och det är värme och varmvatten. Dock inte till vilket pris som helst. Men jag blir inte jätteledsen om elräkningen är desamma men slipper elda, har 20 i alla rummen i huset och får varmvatten som räcker mer än 5 minuters dusch.
Däremot blir jag besviken när vi får elräkningar på 3000kr plus i månaden. Fast man snålar och lägger en massa jobb på vedeldning. Har i vissa rum bara 17 grader.
Men även om vi ser det ekonomiska, som idag får man ingen ränta på sparpengar och lån är ännu rätt så fördeaktigt om vi nu jämför mot elpriset och vedpriset har ju också gått upp.
Redigerat:
Jo det är nog inte så många som konverterar idag. Själv ville jag ha lite av båda delarna.PeterHog skrev:
Men själv resonerade jag så att när jag ändå måste byta ut vissa element att varför ska jag göra det när man ändå ej har råd ha dem igång.
Hade el varit billigare hade man säkert nöjt sig med direkt el o brassat på. Är ju väldigt vanlig uppvärmningsform t ex i Norge. Men där är ju elen billigare än i Sverige. Kommer ihåg kulturschocken.
Huset har en kamin och den jag hyrde av blev nästan sur på mig när jag eldade. Trodde jag gjorde en tjänst
Bilen fick man ha på motorvärmare hela natten. Fråga efter timer o killen visste knappt vad det var
Blev dock en dålig resultat att värmaren i min bil gick sönder
Jag förstår att allt är kronor och ören i slutändan men som jag (innan bytet) maxa allt och ändå hade 16° då med
tilläggsisolera vinden
bytit fönster
Snåla på duschvattnet
Ringde för att få pris på en ny vvb..fick svar att den är bättre ja men inte mycke
Ställde ner element i rum man inte är i (12°)
Luftvärmepump på max (lät som en jumbojet)
Bytte ut vissa element
....och säkert 5 saker till som jag inte kommer på nu
gick från inflytt år 1 - 33.000 ~ år 4 - 27.000 och där var det stopp ...
Nu med vattenburet och bergvärme 12.700 kw och duschar när och hur jag vill (nästan iaf)
Badrummet är på 25° i golvet
Huset är 24° förutom i sovrummen
Komfort 10/10
Ekonomi 8/10
Pris 250k före rot ca.
tilläggsisolera vinden
bytit fönster
Snåla på duschvattnet
Ringde för att få pris på en ny vvb..fick svar att den är bättre ja men inte mycke
Ställde ner element i rum man inte är i (12°)
Luftvärmepump på max (lät som en jumbojet)
Bytte ut vissa element
....och säkert 5 saker till som jag inte kommer på nu
gick från inflytt år 1 - 33.000 ~ år 4 - 27.000 och där var det stopp ...
Nu med vattenburet och bergvärme 12.700 kw och duschar när och hur jag vill (nästan iaf)
Badrummet är på 25° i golvet
Huset är 24° förutom i sovrummen
Komfort 10/10
Ekonomi 8/10
Pris 250k före rot ca.
Redigerat:
Renoverare
· Ångermanland
· 100 inlägg
Den fungerar bra för mitt ändamål, ända ner till -25 (kallaste vi haft sen installation) har den hållit 10 grader som jag har den inställd på. Har ingen stödvärme mer än värmepumpen då det bara är ett garage och det är skitsamma om den skulle sucka in några dagar om det blir skitkallt. Men jag förstår att det är en betydligt hårdare drift i ett bostadshus med 20 grader. Man får se det som ett komplement till befintligt radiatorsystem som fortsatt kommer behövas de kallaste dagarna på året, det är dock många dagar på året en luftvärmepump går prima med bra utväxling på kWh.kisumisu skrev:
Hur fungerar den när det börjar bli -15 o kallare?
Hör en massa gnissel och pangande etc från grannar som är på området. Inte så att det stör mig men det hörs utomhus. Speciellt då när det är -15 o kallare.
Undra om det hörs inomhus, tänker att det måste väl höras.
Jag kan tänka mig att garage är annars idealställe annars ha luftvärmepump. Ett enda rum som behöver värmas och får luften cirkulera runt. Gör säkert att bilen blir snabbt torr?
Mer ljud än ett vattenburet system blir det, det är ju en fläkt med ett luftflöde på insidan som kan störa men är nog mest en vanesak skulle jag tro.
Bergvärmen har ju den fördelen att inte vara beroende av utetemperaturen och lite som lillasrne är inne på med kronor och ören så är det psykologiskt ganska trevligt med låg förbrukning i många år, även om själva installationen är dyr. Det ska inte underskattas + god komfort utan att jobba med ved osv
Vår årsförbrukning 2019 ligger på 13 500kWh (ca 7500kWh för bergvärmepumpen inklusive dess elpatron) detta i pengar ca 21 000kr för året. För 2020 är det varma vädret resulterande i 35% lägre totalförbrukning än fjolårets jan-feb och med mycket lägre kWh pris så det blir nog ovanligt låg kostnad i år. Så ta det i lugn och ro med byte av värmesystem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden