L Lusbunken skrev:
Är deras mätare, som dom installerar, mitt ansvar? Okej, ska ut och plocka ner den och se om jag hittar något fel. Herregud.
Varva ner. Sätt dig. Du sa just själv att din frånluftspump är 20 år gammal. Kompressorn kan säkert ha gått. Att april månad har normal förbrukning utesluter inte att det är fel på värmepumpen. April har väl varit ganska mycket varmare än mars och då har väl pumpen slagit av elpatronen. Blir det kallare igen går väl elpatronen igång igen, som den gjorde i mars. Min gissning är fel på värmepumpen. Men igen, chilla. Du verkar ha bestämt sig redan på förhand att det är nätägaren som gjort fel. Chansen är typ 1 promille att du har rätt, och 999 promille att du har fel.

• Gilla
klaskarlsson och 31 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Är deras mätare, som dom installerar, mitt ansvar? Okej, ska ut och plocka ner den och se om jag hittar något fel. Herregud.
Men om du nu är så säker på att mätaren är fel, så riskerar du ju inte en kostnad om det visar sig vara så? Står ju rakt upp och ner på deras webb att de kan byta mätaren och är det så att det inte var något fel står dom för det hela.

Så varför gör du inte så? Vad vill du få ut av den här tråden om du inte tar till dig av det som skrivs? Har alla vi andra också fel och är i konspiration med elbolaget?

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 22 till
  • Laddar…
Baserat på utseendet på grafen ser det ut som en elpatron som kickar igång regelbundet. Det får mig att tro att det är värmepumpen som är knas.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Den där värmepumpen, finns det ingen indikation i menyn på den över hur mycket pumpen går? Och hur mycket elstillskottet i den går?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag är väl en av få som faktiskt fått felaktig elmätare utbytt och bra med pengar återbetalade men jag håller också med alla här att du angriper problemet från fel håll.
Allt i ditt hus som kan dra för mycket ström är ditt ansvar. Felsök själv eller anlita någon som kan hjälpa dig. Den elektrikern som letar energitjuvar i eluttag ska du inte anlita igen.
Elbolaget har erbjudit sig att felsöka och byta ut elmötaren gratis om det är fel på den. Annars får du betala. Helt rimligt.
Du har också så pass låg förbrukning att det är helt rimligt att siffrorna stämmer. Därför svarar i vi som vi gör i denna tråden.
Vi vill hjälpa dig men det gör vi inte om vi håller med dig i ditt resonemang.

När jag fick rätt mot elbolaget så var det för att jag visste vad som var fel. Det var inget att bråka om. Att ens försöka utan att veta är lönlöst.

• Gilla
cbrolin och 22 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag är väl en av få som faktiskt fått felaktig elmätare utbytt och bra med pengar återbetalade men jag håller också med alla här att du angriper problemet från fel håll.
Allt i ditt hus som kan dra för mycket ström är ditt ansvar. Felsök själv eller anlita någon som kan hjälpa dig. Den elektrikern som letar energitjuvar i eluttag ska du inte anlita igen.
Elbolaget har erbjudit sig att felsöka och byta ut elmötaren gratis om det är fel på den. Annars får du betala. Helt rimligt.
Du har också så pass låg förbrukning att det är helt rimligt att siffrorna stämmer. Därför svarar i vi som vi gör i denna tråden.
Vi vill hjälpa dig men det gör vi inte om vi håller med dig i ditt resonemang.

När jag fick rätt mot elbolaget så var det för att jag visste vad som var fel. Det var inget att bråka om. Att ens försöka utan att veta är lönlöst.
Tyvärr ser jag samma metod överallt idag. Privat som i arbetslivet. Om något är tokigt så kräver man att alla andra ser över sin del i det hela innan man tittar på sin egen. Nu får jag betalt för att se över min del och oftast kan man återkomma med "inget fel här, se över ditt eget"...

• Gilla
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr ser jag samma metod överallt idag. Privat som i arbetslivet. Om något är tokigt så kräver man att alla andra ser över sin del i det hela innan man tittar på sin egen. Nu får jag betalt för att se över min del och oftast kan man återkomma med "inget fel här, se över ditt eget"...

Haft elektriker här idag och inget knas hittades. Ser ut som det är pannan. Tack för alla svar.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 10 till
  • Laddar…
Men vad skulle han undersöka då? OM elförbrukningen blir hög pga. ett rent elfel, så skulle det lukta brandrök i huset.

Antingen har du något som förbrukar mer el än tidigare (ex. pannan), eller så är det mätfel. Mätfel är inte omöjligt, men låg sannolikhet.

• Gilla
Ichimoku64 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade typ av samma problem. Vattenburet system med element i huset. Observerade att i skvallerröret från expansionskärlet porlade det vatten, ca 1-5 liter i timmen, svårt att uppskatta. Hittades ej direkt då röret slutade under golvnivå i golvbrunn. Visade sig att min påfyllnadsventil från vatten in( som är ca 4 grader på vintern) inte var tät, detta fick till följd att mitt elementvatten, som ska värma huset, konstant blandades ut med iskallt vatten= pannan/kompressorn fick jobba mer, vilket ledde till högre elkonsumtion.

• Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
J
L Lusbunken skrev:
Äger ingen bygglampa, har en vanlig liten Ikea lampa i förrådet (som aldrig används för det är fönster och liter så ljust ändå). Vi har inga elmonster i huset. Det är klart historiken talar sitt tydliga språk, att något är helt knas.

T.om elbolaget svor på att något är riktigt fel när de gick två år tillbaka i tiden och räkna ut snittet, det var särskilt en period på 10 dagar i mars där de drogs mer kWh än föregående september/augusti tillsammans.

Och åter igen: vi har INGENTING som slukar el, varken glömd lampa, maskiner, någon dassig kyl eller frys, eller annan vitvara. Vi har agerat exakt likadant i åratal, utan att bryta vårt elmönster vilket elbolaget bekräftade när de sa att vi hade en extremt jämn förbrukning.
Skulle säga att ni visst har något kasst. 20 år gammalt IVO…. Skulle tro att den gått på elkassett

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S
Har inte orkat läsa hela tråden men min kompis respektive gjorde konststycket att dra ner på värmen när de var utomlands och då blev det för kallt så värmepumpen gick inte igång utan pannan körde elpatron istället….ni har inte lyckats sänka innertemperaturen för mycket? Han fick de där summorna…

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Stäng av huvud brytare eller kör endast en känd energislukare några timmar och kolla om mätaren visar fel.

• Gilla
soundfox och 2 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Har du elmätaren i närhet till ditt hushåll? Jag har varit på ställen där elmätarna sitter i ett rum. Då eftersom man själv anmäler mätar nummer så kan det blandas ihop. Är så fallet hos er testa och stäng av din mätare och se om din lgh blir strömlös.

• Gilla
MartinTro och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej mars vs mars.
Det är inte bara graderna som påverkar. Jag har betydligt kallare i mitt hus när det är blåsigt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.