Byggahus.se

Elförbrukning ökade med 500+ kWh på en månad.

1. L
    Medlem · 22 inlägg

Lusbunken

Medlem
    Hej. Sitter radhus med frånluftsvärmepump.

Vi har varit försiktiga med förbrukningen hela tiden vilket fick mig att bli lite förvånad nu när december ska betalas.

6000 kr är egentligen ingen fara, men det är förbrukningen som förbryllar mig. Vi har varit än mer försiktiga i december än vi var i november och siffrorna ser ut som följande:

November förbrukning: 795 kWh
    December förbrukning: 1311 kWh.

Det är för mig helt oförståeligt hur förbrukningen kan ha ökat med 516 kWh på EN MÅNAD, när, med handen på hjärtat, vi förbrukat mindre än vi gjorde i november.

Det känns som ett brutalt hopp och är för mig helt oförklarligt. Kanske någon vettigare som kan förklara det närmare.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 146 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hur kan du skriva mindre när det är mer, hur mycket kallare var det i dec jämf. med nov tex?

3. M
    Renoverare · Norrköping · 2 421 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Nu står det inte var i Sverige du bor men tar man här i Norrköping där jag bor som exempel så är medeltemperaturen i November 5.7C medan i December -0.7C
    För min del ökade elförbrukningen på min Luft/vatten värmepump pga tempeatur med 800kWh
    (löjligt lite isolering i väggarna )
    Så 500 kWh mer är inte alls orimligt med tanke på att december var mycket kallare än November

4. M
    Medlem · Stockholm · 121 inlägg

Mulvaden

Medlem
    Det låter helt rimligt. Den absolut största förbrukaren i ett normalt hem är uppvärmning. Det ni förbrukar i övrigt påverkar lite i sammanhanget.

En frånluftsvärmepump påverkas ännu mer skulle jag säga; all luft som sugs in måste värmas upp. Är det kallt blir det mer att värma upp. Ett hus utan ventilation (”självdrag”) blir inte skillnaden så markant.

5. L
    Medlem · 22 inlägg

Lusbunken

Medlem

Men pannan har stått på näst lägsta hela tiden. Vi har huttrat i huset och brukat ljus och brasa. Jag fattar ju om man drar på pannan och har en högre temperatur i huset men de har vi icke.

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 146 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    DÅ har den kanske använt extra mycket elpatron. FLVP ska gå stabilt på en viss värme, drar du för mycket blir det dubbelfel :(

7. L
    Medlem · 22 inlägg

Lusbunken

Medlem
    Vad spelar de för roll om pannan står på exempelvis 1 hela tiden istället för 4.5 som den brukar vid den här årstiden? Den går ju inte över 1 ändå.

Medeltemp hos mig i elområde 3 i november var 4.3 grader och december 1.4-

Knappast nån vargavinter direkt, eller ska du påstå att förbrukningen ökar från nov med december med 516 kWh med dessa skillnader?

8. D
    Medlem · Södra Skåne · 2 572 inlägg

Dilato

Medlem
    Det går åt mer energi att hålla samma innetemp om utetempen sjunker, det är inte svårare än så.

9. D
    Medlem · Södra Skåne · 2 572 inlägg

Dilato

Medlem
    Uppenbarligen har det hänt.
    Jag som bor i södra skåne ökade min förbrukning med 400 kWh och då har jag en betydligt bättre värmepump än du har.

10. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 133 inlägg
    Vad är det för värmepump? En del frånluftvärmepumpar stänger av kompressorn och går 100% på elpatron om frånluften blir kallare än 16 grader. Då kan det bli kontraproduktivt att dra ner tempen inne...

11. M
    Renoverare · Norrköping · 2 421 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Det är skillnaden i inne och ute temperatur som avgör hur mycket värmebehov det finns.
    Ju sämre isolerat och större skillnad ju mer går det åt.
    Dvs beroende på hur mycket huset är isolerat ökar energi användningen per grad med att temperaturen ute sjunker
    ex
    vid 5C ute tar VP 20kWh
    vid 4C ute tar VP 23kWh (ökning 3kWh)
    vid 3C ute tar VP 27kWh (ökning 4kWh)
    osv

Så de 500 extra kWh är pga kallare ute

12. K
    Medlem · 243 inlägg

K. L

Medlem
    Jag påstår att våran förbrukning ökade från,
    Nov.1531 kwh till
    Dec. 2205 kwh.
    Helt normalt att det går åt mer när det blir kallare ute.
    Så det där att ni har förbrukat mindre bara för att ni går hemma och fryser stämmer ju inte, även om ni har pannan på 1 så får den jobba mer/oftare när det blir kallare ute.

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Dalarna · 328 inlägg

Hajjen

Medlem
    Jag håller med flera, det låter inte jättekonstigt i alla fall. Bor själv i Dalarna och som referens (vi har fjärrvärme) använde vi 1969 kWh i november och 3617 kWh i december (medeltemp ca 3,7 i november och -2,9 i december). Från SMHIs data var november generellt väldigt varm förra året, samtidigt som december var kallare än normalt så då känns det nog som extra stor skillnad.

14. Guzzi
    Medlem · Stockholm · 748 inlägg

Guzzi

Medlem
    För att du ska kunna jämföra november och december rakt av så bör du haft ungefär motsvarande siffror även inomhus. Alltså 5-6 grader svalare i december än i november. Har ni inte haft det så måste glappet kompenseras med mer energi.

15. N
    Medlem · Östergötland · 925 inlägg

Nalleman64

Medlem
    Luftluftvärmepump här. Inställd på 22 grader i november och december. I princip samma förbrukning av varmvatten och annat.
    Förbrukning nov: 600 kWh.
    Förbrukning dec: 1059 kWh.
    Förklaring: kallare väder i december precis som andra skrivit här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.