N nisse. skrev:
Jag förstår inte varför du ställer frågan för att sedan slå ifrån dig alla svar?
Du fick samma råd om VP i din tidigare tråd:
[länk]
Läste nyss tråden och får allt säga att den här tråden är extremt lik på flera sätt :cool::rofl:

• Gilla
Linjs1 och 3 till
  • Laddar…
TS ungar vände antagligen magneten åt fel håll i mars så mätaren snurrade dubbelt så fort.
(Jag vet att magneter inte fungerar på digitala mätare)

• Haha
Geatki och 1 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?

Mars i år var en kall månad. Jag fick också högre förbrukning än i februari.

Spontant tycker jag ju att TS attityd diskvalificerar honom från all hjälp överhuvudtaget.

• Gilla
NyByggare_2020 och 22 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem med att helt plötsligt att elen drog iväg.
Letade överallt men kunde inte hitta felet.
Började med att stänga av del efter del på elskåpet.
Såg att det var VVB som var boven. Men det var inget fel på den.
Så jag letade vidare, Och till slut hittade jag det.
Det var varmvattenblandaren i badkaret som trasig. Kallvatten trycktes in i varmvattnet och tillbaka till beredaren.
Som fick kallt vatten hela tiden. Så den värmde nytt och så höll det på.
Bytte blandaren och felet upphörde.
Bara ett förslag.

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
IVT ja.

Tänker också det men förbrukningen hittills i april är 565 kWh och det är väl ändå hyfsat..
Det faktum att förbrukningen är normal i april motsäger att det skulle vara fel på mätaren. De lagar ytterst sällan sig själva utan fortsätter mäta fel. Däremot tycker jag det talar för att någon belastning varit på ett par dagar/veckor. T.ex. en kontaktor för eltillskottet i värmepumpen som bränt ihop och sedan till slut lossnat.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Japp. Och det är klart det är konstigt med en ökning på 637 kWh från januari-februari när vi inte gjort något annorlunda överhuvudtaget?
Ja att du ska snitta en ökning på 20 Kilowatt per dag anser jag för rätt drastisk ökning!

• Haha
kashieda
  • Laddar…
TS resonerar att det inte kan vara något fel i huset eftersom förbrukningen i april är normal igen. Samma logik kan då användas även på elmätaren: mätaren kan inte vara boven eftersom april ser normalt ut...

• Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
M matsgran skrev:
Ja att du ska snitta en ökning på 20 Kilowatt per dag anser jag för rätt drastisk ökning!
Faktiskt är 20Kwh/dygn inte väldigt mycket i sammanhanget.
Det blir en förbrukare på ca 850w. I de flesta hem finns det rätt många att välja på som ligger över detta. T.ex. Bygglampa, Infravärmare, Elelement, Elpatron(värmepump), Bakmaskin(som nämts) m.fl.
Hade det varit det tredubbla, så finns inte mycket att välja på och hade det varit hälften hade det varit svårare att hitta orsaken.

C Chrisso87 skrev:
TS resonerar att det inte kan vara något fel i huset eftersom förbrukningen i april är normal igen. Samma logik kan då användas även på elmätaren: mätaren kan inte vara boven eftersom april ser normalt ut...
Helt rätt!
Dock väldigt mycket svårare att hitta när felet inte är konstant.

V
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Varför inte göra som dem ber dig?

2 val:

Betala o göra ingenting eller betala o undersöka saken vidare så kanske de löser sig.

Behöver inte va något fel du kanske förbrukar så mycket

• Gilla
JoE.Westervik
  • Laddar…
M matsgran skrev:
Du menar 20 kWh per dag. Ca 1kW i snitt under mars.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Saker kan hända också med ny utrustning!

I augusti 2022 fick vi en modern mätare uppsatt på landet. Den medger timavläsning hos Vattenfall.
Jag byggde också en avläsare som kopplas in på den s.k. HAN-porten på mätaren och satte upp den senare i oktober i samband med att vi stängde för vintern. Så jag har data för timavläsning och temperatur ute och inne från den, samt temperaturen i ett attefallhus som vi byggde 2016.
På vintern är det meningen att termostaterna på elementen skall hålla c:a 6C inomhus och det kostar ju en del, men skyddar huset.

Avläsningarna såg OK ut fram till december när det drog iväg helt plötsligt samtidigt som attefallhusets innetemperatur ökade till över 20C från inställda 8C!
Så jag insåg snart att det var dags att åka ut och kolla, varvid jag upptäckte att en av de två radiatorerna i attefallhuset eldade på konstant! Huset var alltså från 2016 så grejorna var rätt nya men fel ändå.

Så jag slog av den varma radiatorn och lämnade stugan. Sen blev allt normalt igen...

Ifall jag inte haft loggningen hade jag inte vetat något förrän räkningarna kommit...
Och då inte vad det kunde handla om...

Inte ofta fel på elmätaren!

• Gilla
MartinTro och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kan du logga in på el-leverantör eller nätägare och se förbrukningskurvor? Jämför med innan och se om det är något som kommer och går eller om baslinjen/grundförbukningen ökat.
Ja och se vilken förbrukning du har timme för timme, då kanske man kan förstå mer vad det är som tickar!

B berraX skrev:
Mars i år var en kall månad. Jag fick också högre förbrukning än i februari.
Beror nog vart i landet man bor. Vi hade något lägre förbrukning i år i mars jämfört med förra året, och lägre än i februari. (Halland)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.