Johannes J Johannes J skrev:
Jag vet knappt var jag ska börja.

Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.

15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.

Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.

Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.

Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Förutom att bestrida fakturan, tycker jag att du ska ta kontakt med media, gärna radioprogrammet Plånboken och någon av våra större tidningar. Då brukar företagen bli mer samarbetsvilliga. En oerhört stressig situation för dig som jag hoppas löser sig. Hälsningar Karin

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
K Karinipsen skrev:
Förutom att bestrida fakturan, tycker jag att du ska ta kontakt med media, gärna radioprogrammet Plånboken och någon av våra större tidningar. Då brukar företagen bli mer samarbetsvilliga. En oerhört stressig situation för dig som jag hoppas löser sig. Hälsningar Karin
Konsumentverket kan man också kontakta.

• Gilla
Havolei
  • Laddar…
Enligt dem.. vad har du för huvudsäkringar..? :oops:

1200 ampere konstant i hela november?:thinking:

:oops::oops::oops:

Med tanke på morgonens inslag i Dagens Eko blir du förhoppningsvis stärkt i tron att det här är ett dåligt fungerande företag. Det ska bli intressant att följa dig i det här ärendet.

Tack för tipset. När jag loggar in på Vattenfalls hemsida så saknas statistiken flera dagar i Nov -21 men de är med på den gamla nätfakturan. De bytte mätare i samma veva så det verkar vara avläsningen av den som blev fel.
Om du bestridit fakturan så kan du sitta lugnt i båten, då är det fakturautställaren som ska svara och förklara hur dom kommit fram till siffran, hör kronofogden av sig så är det bara att berätta att du bestridit fakturan och väntar på svar. Spara en kopia och skicka brevet med rekommenderad post ev mottagningsbevis kan vara bra när det är ett knepbolag.

Nätägaren (Vattenfall?) vet väl exakt hur mycket du dragit så det bode vara enkelt.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du fått nån indikering på vilket belopp det blir istället?

Nu har det ju löst sig men om man har ett företag som skickar faktura på elöverföringen i detta fall Vattenfall så står ju antal KWh på deras faktura och det kan ju inte bli fler bara för att ett annat företag fakturerar för använd el det är ju samma eftersom Vattenfall läser av mätaren varje månad och med största sannolikhet så har de även fotat mätaren när de byta den så de har all information.

Varför använder man bolag som Telinet, Hallon och andra mindre aktörer? Är man dumsnål? Det är ju som att be om problem om det uppstår. Det finns en anledning att de kan vara en av de billigaste och det är att kundtjänst och andra jon är bortprioriterade och knappt existerar.

S Stakka Bo skrev:
Varför använder man bolag som Telinet, Hallon och andra mindre aktörer? Är man dumsnål? Det är ju som att be om problem om det uppstår. Det finns en anledning att de kan vara en av de billigaste och det är att kundtjänst och andra jon är bortprioriterade och knappt existerar.
Har aldrig upplevt problem med hallon. Men har å andra sidan inte varit i kontakt med deras kundtjänst (vad jag kommer ihåg)

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Har aldrig upplevt problem med hallon. Men har å andra sidan inte varit i kontakt med deras kundtjänst (vad jag kommer ihåg)
Nej, precis. Som du säger så fungerar det säkert bra så länge man inte får något problem. Men om det uppstår något så blir det oftast jobbigt så det är väl en kostnadsfråga om man vill betala några tior mer för att slipa problem eller åtminstone snabbt få tag i en kundtjänst om man behöver det.

(Inget att tillföra annat än en anekdot)
När jag pluggade organisk kemi på Sthlms universitet på 90-talet så fick prefekten en elräkning på 1,2 miljoner. Han började likt TS hitta argument för att så kunde det ju inte vara. Typ 19 års elförbrukning på 30 dagar. Kundtjänst rådde honom att betala så skulle det rättas till på nästa faktura. Han tyckte inte att det var en bra idé och kundtjänst skulle kolla upp och ringa tillbaks. Det var mycket riktigt ett fel på fakturan. Det skulle vara 120 miljoner, men det fick bara plats ett sjuställigt nummer i beloppsfältet för kronor.

• Haha
Jonobe och 7 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Den heliga tre-enigheten här på byggahus
Det heliga på Byggahus är väl snarare att man skall djävlas med allt och alla tills man sprängt kvarteret i luften. 99 gånger av 90 är det redan från TS uppenbart vem som är den bråkige grannen... I övriga fall har TS vanligen rätt och slätt fel.
I det här fallet verkar TS dock ha rätt...

hsd
Telinet Energi har under sommaren gjort sig okontaktbara via telefon när kunder försökt säga upp sina avtal.
Efter skenande elpriser, stor oro och snabba vändningar inom ekonomin har el blivit till en av de viktigaste frågorna för svenska hushåll.

Men nu vittnar kunder om hur Telinet Energi under sommaren gjort sig okontaktbara när de försökt få dem via telefon för att säga upp avtal eller ställa frågor.

Stängt ner telefontjänsten
Alexander Falk som är presschef på bolaget menar att de stängt ner telefontjänsten för att istället kunna möta upp det stora behovet via mail och chatt.

– Vi har haft vissa perioder när det varit extremt stor belastning där vi har varit tillgängliga via chatt och mail, ja, säger han till Ekot.

Men enligt Emelie Finnström ska det inte ha gått att få tag på dem där heller.
Emelie berättar för kanalen att hon försökt säga upp sitt avtal när villkoren plötsligt ändrades, men att det var omöjligt.

• Wow
redep
  • Laddar…
T
Jag vet knappt var jag ska börja.

Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.

15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.

Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.

Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.

Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Liknande har jag råkat ut för men lyckligtvis för elnätsbolag och elleverantör samt deras receptionister så har dom inte debiterat avvikelsen.
Jag såg detta igår när jag var inne på elnätsbolagets "mina sidor" / statistik. Se April månad nedan.
Skärmdump av elanvändningsstatistik med månatlig förbrukning och markerad avvikelse i april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även här är Greenely inblandade då jag bytte till dom den månaden. Då jag aldrig sett avvikelser tidigare samt aldrig haft Greenely och till detta är en flitig elleverantörsbytare så kopplar jag avvikelsen till Greenely.
Noterar också att Greenely avviker ganska kraftigt från månadsmedelpriset (SE4) som i Aug var 305 öre samtidigt som Greenely debiterar 395 öre.
Tappat förtroendet för elleverantören och tänker nu byta. Ska skicka en förfrågan till elnätsbolaget och se hur dom förklarar avvikelsen och kräva att dom korrigerar felet eftersom det ger fel förbrukningsdata framgent.

Hade dom debiterat mig hade jag gjort en polisanmälan för bedrägeriförsök och bestridit fakturan.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.