68 505 läst ·
81 svar
69k läst
81 svar
Extrem faktura från Telinet
Telinet är ett jä..a bluffbolag som försöker blåsa sina kunder konstant.
Tog evigheter för oss att få bekräftelse på att vårt abonnemang skulle avslutas. Och då skickar dom en bluffaktura om att de måste ta betalt för bytet bla bla... bestred och hörde inget mer.
Googla reviews på Telinet.
Tog evigheter för oss att få bekräftelse på att vårt abonnemang skulle avslutas. Och då skickar dom en bluffaktura om att de måste ta betalt för bytet bla bla... bestred och hörde inget mer.
Googla reviews på Telinet.
Har råkat ut för liknande. Har haft en månadskostnad med 733 kr på utjämnad faktura under året. Fick först en anmodan att betala in 20000 för ökade elpriser i somras, och ett krav på att betala 2030 kr / mån året ut. För några veckor sedan kom ytterligare meddelande att månadskostnaden kommer att bli 5600 kr. Skickade mail till Telinet om att jag inte accepterar då jag har en förbrukning på ca 11000 kwh/ år. Inget svar än men förväntar mig att det blir en del jobb med att bestrida mm.
Tack för tipset. När jag loggar in på Vattenfalls hemsida så saknas statistiken flera dagar i Nov -21 men de är med på den gamla nätfakturan. De bytte mätare i samma veva så det verkar vara avläsningen av den som blev fel.Renoverings-Pettson skrev:
Börja med att bestrida den skriftligt, så att det är gjort. Mail till kundtjänst/info funkar. Då kan de inte dra den till fogden.
Sedan kan du logga in på Vattenfalls hemsida för att se den förbrukning som Vattenfalls mätare har registrerat (minst en avläsning per dygn men jag gissar att det är en avläsning per timme i och med ditt val av elhandlare). Det som är mest intressant är mätarställningar dagarna runt bytet av elhandlare. Där framgår det också om Vattenfall har bytt mätare av någon anledning. Från det går det att dra någon form av slutsats på vad som hänt. I och för sig ska du inte behöva dra några slutsatser alls, det borde Telinet och Vattenfall lösa.
Helt otroligt! Man blir ju lite skakis när man får en faktura plus påminnelse på så högt belopp. Det verkar som om de har ordnat det nu plötsligt efter denna forumtråden men har inte fått bekräftelse från dem.H Hallerudsbo skrev:Hände mig med Fortum för 15 år sedan.
Dock inte så mycket som dig.
Den fakturan var på 74000 cirka.
Fick erbjudande om att avbetala den.
Fortum hade inte gjort fel allt var som det skulle.
Kriga ett par dagar tills fortum såg att det fattades ett komma tecken och istället för 74000 i räkning så skulle jag ha 3500 tillbaka från fortum.
Inget förlåt för att vi hade vart stöniga på de 74000.
Detta var dock på den tiden när de läste av och man betalade baserad på föregående års förbrukning.
Men detta bör ju va lätt för dom att ordna upp i.
Bestrid så får dom lösa det.
Hej! Jag mailade dem första gången för ca en månad sedan och de svarade igår att en kollega arbetade på det. Lite för lång tid för att det ska vara bekvämt men verkar ha löst sig nu.K Kallebo skrev:Det borde väl inte vara så svårt att visa på orimligheten i detta. Det är bara att bestrida. Vill de ta upp det i domstol så är det bara att påpeka att det krävt en snittförbrukning på 293 kW. Har du ens en 500 A huvudsäkring (finns det ens)?
Känns nästan lite pinsamt av elbolaget att de inte bara sa, oups, det måste blivit fel vi makulerar denna fakturan.
Det verkar vara precis som du skriver. De bytte tydligen elmätare i samma veva och den totala mätarställningen för gamla mätaren verkar ha blivit fakturerad. Tror de har löst det nu. Tack!H Hellplant skrev:Det är ju fullt möjligt att Telinet faktiskt har fått in de värden som de har fakturerat för så fakturan kan ju i det avseendet vara "korrekt".
De borde ju dock ha rutiner i sin fakturering som kontrollerar rimligheten i en faktura och då sett att de värdena de har fakturerat på inte är rimliga och stoppat fakturan från att skickas ut. Det verkar ju uppenbarligen inte ha skett.
Även om fakturan är uppenbart felaktig och att Telinet nu också verkar tycka det så ska du självklart bestrida den.
Låter som en mardröm. De verkar ha löst mitt fall nu efter endast en månad.bonnier skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det är mänskligt att det blir fel ibland. Kan vara lite jobbigt innan det rättas till såklart. Fick själv en vattenräkning på hundratusen nånting......Här har vi ingen avläsning på förbrukningen men en vikarie hade läst en del mätare av nån anledning, märkligt nog hade han stegat in i källaren på helt eget bevåg utan att vi märkt nåt. och med en inrapporterad mätarställning började kvarnarna mala....
Helt otroligt! Förstår nu att det kanske är vanligare än man tror. Verkar som om de har fakturerat totala mätarställningen istället för månadens förbrukningJ Johnny2times skrev:Haha (f’låt) men har varit med om något liknande:
Bodde i lägenhet med biogas-spis i Hammarby sjöstad 2008… fick en gasräkning från Sthlm gas på 869.000 kr… undrade om det var hela Sjöstans nota som jag fick…men insåg att det var fel.
Tänkte jag skulle driva lite med Sthlm gas så jag ringde och sa att jag hade problem att betala min faktura… kundservice sökte rätt på fakturan i sina system och sa ”Ojdå, det förstår vi… men det måste blivit något fel”
Jag spelade tacksam och dum och sa ngt i stil med ”Menar du det, vad skönt… jag har ju bara stekt lite köttbullar”
sen skickade de en ny faktura…
Tack för tipsen. Det verkar ha löst sig nu och jag har fått en ny avstämningsfaktura. Gick väldigt snabbt efter att jag la upp denna tråden, undrar om det hade något med det att göra?B Byggahus48 skrev:▪️Tycker du ska skriva ner DATUM OCH TID VARJE GÅNG du är i kontakt med någon part i ärendet. Det brukar se riktigt bra ut om ärendet blir långrandigt. Kan t o m rendera en kompensation från det bolag som gjort fel. Din tid är ju också pengar. Lätt att glömma bort.
▪️Jag kräver ALLTID kompensation när något företag ställt till det och därmed ”stulit” min tid och mina pengar. Är naturligtvis lite ”osvenskt” men jag kan glatt meddela att jag i nästan samtliga fall blivit kompenserad, ofta rikligt kompenserad. Många av elbolagen har ju försäljning av prylar vid sidan om försäljning av el; t ex för att spara el, laddare, laddboxar, elcyklar mm. Dessa kan man få med som kompensation när allt rett upp sig.
▪️MEN i de flesta fall måste man påtala att man anser att viss kompensation vore på sin plats, med tanke på tiden, oron, sömnlösa nätter och pengarna detta kostat dig. Använd gärna ”din vassa penna” och beskriv hur detta skadat dig. Brodera ut dina känslor och tryck på och berätta hur det fått dig att må.
▪️Det man ska göra är att vända sig till den som tycker att det är mest obehagligt att få denna typ av brev/mail. Jag vänder mig ALDRIG TILL KUNDTJÄNST. De är luttrade stackare som hör gnäll och klagande kunder varje dag. De har hört allt och har svar på allt!
▪️Nej du ska vända dig till ”högsta hönset”, dvs VD:n, styrelsen OCH gärna högst upp på pressavdelningen. Ta reda på deras namn och skicka brevet direkt till dem personligen. Dessa är inte vana vid kontakter direkt med kunder och tycker det är väldigt obehagligt. De vill bli av med problemet så snabbt det bara går och ger gärna direktiv om detta till de som kan verkställa detta. Jag har testat detta många gånger, faktiskt enda upp till politikernivå. Fungerar över förväntan och ytterst sällan har jag blivit nekad det jag ansett varit rimlig ersättning för min tid, för mitt arbete och mitt ”lidande”. Har varit så bra på detta att jag även hjälpt andra som bara knutit näven i byxorna att få rättelse med guldkant.
▪️De flesta bolag blir lite överrumplade av detta ”osvenska” beteende, men finner sig i regel snabbt och du kan få en hel del plåster på såren. KÖR HÅRT![]()
Du har helt rätt. Verkar ha löst sig nu. Jag mailade dem dock två dagar efter att jag fick första fakturan men fick inget svar. Verkar vara en månads svarstid på mail.B b50gud skrev: