Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Extrem faktura från Telinet

1. Johannes J
    Medlem · 25 inlägg

Johannes J

Medlem
    Jag vet knappt var jag ska börja.

Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
    Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.

15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.

Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.

Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.

Är det någon annan som har råkat ut för detta?

2. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 763 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Bestrid, bestrid, bestrid fakturan.

Börja med det

3. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 6 039 inlägg
    Instämmer, BESTRID fakturan!
    Om Sverker med soptunnan jobbat kvar på tv hade detta varit nåt för honom

4. Renoverings-Pettson
    Renoverare · Falun · 50 inlägg

Renoverings-Pettson

Renoverare
    Börja med att bestrida den skriftligt, så att det är gjort. Mail till kundtjänst/info funkar. Då kan de inte dra den till fogden.

Sedan kan du logga in på Vattenfalls hemsida för att se den förbrukning som Vattenfalls mätare har registrerat (minst en avläsning per dygn men jag gissar att det är en avläsning per timme i och med ditt val av elhandlare). Det som är mest intressant är mätarställningar dagarna runt bytet av elhandlare. Där framgår det också om Vattenfall har bytt mätare av någon anledning. Från det går det att dra någon form av slutsats på vad som hänt. I och för sig ska du inte behöva dra några slutsatser alls, det borde Telinet och Vattenfall lösa.

5. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 409 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Hände mig med Fortum för 15 år sedan.
    Dock inte så mycket som dig.
    Den fakturan var på 74000 cirka.
    Fick erbjudande om att avbetala den.
    Fortum hade inte gjort fel allt var som det skulle.

Kriga ett par dagar tills fortum såg att det fattades ett komma tecken och istället för 74000 i räkning så skulle jag ha 3500 tillbaka från fortum.
    Inget förlåt för att vi hade vart stöniga på de 74000.

Detta var dock på den tiden när de läste av och man betalade baserad på föregående års förbrukning.

Men detta bör ju va lätt för dom att ordna upp i.

Bestrid så får dom lösa det.

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 045 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Du kan ju i alla fall med din elmätare visa att förbrukningen är helt galet. Fota din elmätare och använd det mot Telinet och Vattenfall. Skulle du ha denna extrema förbrukning, borde din mätare visa mycket mer än den antagligen gör

7. K
    Självbyggare · Skåne · 2 827 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Det borde väl inte vara så svårt att visa på orimligheten i detta. Det är bara att bestrida. Vill de ta upp det i domstol så är det bara att påpeka att det krävt en snittförbrukning på 293 kW. Har du ens en 500 A huvudsäkring (finns det ens)?

Känns nästan lite pinsamt av elbolaget att de inte bara sa, oups, det måste blivit fel vi makulerar denna fakturan.

8. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 610 inlägg

Flöjten5

Medlem
    Bara att betala och se det som en läropeng :rofl:

9. I
    Hobbysnickare · Stockholm · 309 inlägg

ivp

Hobbysnickare
    läropeng, asbest och dolda fel. Den heliga tre-enigheten här på byggahus :)

10. O
    Medlem · 183 inlägg
    Har grannen ett hönshus?

11. H
    Elektroniktokig · Stockholm · 43 inlägg

Hellplant

Elektroniktokig
    Det är ju fullt möjligt att Telinet faktiskt har fått in de värden som de har fakturerat för så fakturan kan ju i det avseendet vara "korrekt".
    De borde ju dock ha rutiner i sin fakturering som kontrollerar rimligheten i en faktura och då sett att de värdena de har fakturerat på inte är rimliga och stoppat fakturan från att skickas ut. Det verkar ju uppenbarligen inte ha skett.

Även om fakturan är uppenbart felaktig och att Telinet nu också verkar tycka det så ska du självklart bestrida den.

12. E
    Husägare · Sverige · 765 inlägg

erkka

Husägare
    Samt att man ofta läser i trådar när grannar gjort något galet så ska man inte bråka eller säga till för att riskera grannsämjan... samma här, bråka inte med Elbolagen -> stämningen kan ju bli dålig. Bara att betala o knyta näven i fickan o hoppas på lägre faktura nästa gång du byter

13. S
    Medlem · 100 inlägg

stigarn

Medlem
    Och jag tyckte brorsan fick en extrem på 30000 kr efter de bytte hans elmätare. Troligen skrev de 18000 kWh istället för 10000.

• Laddar…
  14. C
    Medlem · 13 039 inlägg
    Ligg lågt och låt dem dra det till tingsrätten. Det kommer att bli osannolikt kul att höra deras argument hur TS lyckats förbruka 211 000 kWh på en månad. :crysmile:

15. boihus123
    Medlem · 177 inlägg
    Med en 20A säkring tar du max ut, 14 kw, x 24h, x 30 dagar = 10080 kw/h på en månad :)...Det är inte så du äger en större lägenhet med en sådär 200 familjer i? Eller att du betalar hela kvaterets elförbrukning?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.