Lowén Widman Arkitekters tillbyggnad på en villatomt i Bromma visar att även små mått kan tillåta ett varierat uttryck med både högt och lågt i tak, och inte minst en omsorg om detaljer på både in- och utsida.

Du kan läsa artikeln här: Extra stort attefallshus
 
Mycket snyggt bygge! Imponerande.
 
Håller med. Optimerat utifrån regelverket, på ett bra sätt. Takfönstret förvandlar sovloftet från en nödlösning till något mer.
 
Smart byggt! Vad är det för liggande innerpanel (furu? finsågad?) och vad är den målad med?
 
G
Ser toppen ut!. Jag har precis avslutat ett Atterfall själv och kämpat med Mölndals kommun, som helt tydligt inte vill ha några sådana hus. Vi grävde delvis ned det i en sluttning så höjden blev 4,40 m med medel på 4.Sovloftet blev då 175 i takhöjd.
Det här huset kan väl inte bostads klassas utan får väl bli ett komplementhus i stället för komplementbostadshus? Både toa och kök ser ut att inte ha tillgänglighet?
Planken kräver väl lov?
 
Extra stort ? Vad är extra stort med detta hus.
 
G
bygglov- mer plank än hus
Om alla fastighetsägare byggde en dito extra stor Attefallskub med tillhörande plank så skulle det kännas som att hela sverige vill avskärma sig från omvärlden.

Typiskt Attefallsplank!
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Väldigt fint! Gillar speciellt hur övergången mellan plank och hus är utförd och valet av kulör och material inom och utomhus. De har även lyckats få till en bra takhöjd på loftet trots att det inte är nedgrävt. Hade vart kul med en måttsatt ritning
 
Smart, snyggt och genomtänkt!
 
C
Jag tycker det ser jävligt fattigt ut. Till och med en enskild brukare inom LSS har mer boyta än sådär. Undrar hur mycket boyta statarna hade fram till 40-talet? Men det här är väl det nya sköna Sverige, där man får vara glad om man kan stå upprätt i köket, och ifall man iallafall har 1,40 i takhöjd i sovrummet (!)... Så länge som det harmoniserar fint med planket så verkar allt tydlgen vara i sin ordning... Arkitekturfloskler... Ja jävlar.
 
Clas Huxley
Jag tycker att det är ett mycket smart komplementhus. Men du behöver ju inte bo där!
 
@Clas: Det är svårt att göra ett attefallshus större eller högre utan att bryta mot reglerna. Jag tror inte statarna på 40-talet bodde i komplementbyggnader som uppfylde attefallsreglerna...
 
How much did it cost to buy and to build?
 
Hej,

Jag har också funderingar på ett attefall i Mölndal, vore intressant att kunna prata lite med "Gäst" som har byggt i Mölndal.
Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.