Byggahus.se

Extra kostnader utöver kontraktssumma vid grundläggning av prefab hus

1. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 453 inlägg

harry73

bra på allt
    Regelbundet kommer det frågor på Byggahus om oväntade extra kostnader som markentreprenörer fakturerar när man bygger ett nytt modul eller elementhus.
    Det verkar vara satt i system att husförsäljaren tar med en låg kostnad för grundläggningen i sin kalkyl. Denna kostnad hamnar sen också i avtalet med markentreprenören.
    När kontraktet är skrivet och bygget är igång kommer extra fakturor från markentreprenören, och visar det sig att för lite grus ingick i det fasta priset eller budgetpriset och att entreprenören kommer att fakturera extra för gruset och ofta till höga priser.

Oavsett om markentreprenören har rätt till extra pengar eller ej, kan det vara bra att vara medveten om detta och kontraktet och vad som gäller innan man skriver på. Det kan t ex vara bra att utföra en geoteknisk undersökning innan avtalet skrivs och låta undersökningsrapporten vara en del av kontraktet.

I denna tråden vill jag samla alla andra trådar som handlar om extra debiteringar i grundentreprenader (en samlingstråd alltså). Själva diskussioner kan föras i de andra trådar, så att denna tråd framförallt innehåller länkar till andra trådar.

Jag hoppas att en moderator (@Marlen Eskilsson ) kan klistra tråden, så att den kan läsas av alla framtida husbyggare.

2. harry73

harry73

bra på allt
  3. harry73

harry73

bra på allt
  4. nyvillaägare
    Bannad · Stockholm · 123 inlägg

nyvillaägare

Bannad
    Läste precis en diskussion här om det det är väldigt jobbigt och den största affären många gör i sina liv ändå är det så osäkert hur den ekonomiska utgången kommer bli. Har problem med det själv då jag har en begränsad budget.

5. P
    Medlem · 26 inlägg

Pierre F

Medlem
    Hallåj

Jag tycker att vårt bygga va enligt plan undantaget markarbete. Men det va en tankevurpa från vårt håll. Tydlig kommunikation med markentrepenaden är bra. Vi körde vågsedlar på en del av markarbetet och vi ville ha en separat in och utfart. Det fick vi men ca 1m för hög vilket resulterade i 75 000:- mer en planerat. 12 extra lass grus och fyllnadsmassor :) Men bra blev det. Nu behöver man aldrig backa.

Gällande geoanalys så är det ett måste i min kommun. Annars får man inte bygga.

• Laddar…
  6. es.suhaggyB
    Lösvirkesbyggare · Västmanland · 162 inlägg

es.suhaggyB

Lösvirkesbyggare
    Jag förstår inte varför alla har sådana problem med detta.
    Se till att göra en geoundersökning så att markförhållande aldrig kan bli till diskussioner.
    Redovisa befintliga markhöjder samt ifall det finns några önska färdighöjder.
    Se till att upprätta en prislista för ÄTA innan avtal tecknas ifall man vi göra några förändringar.

Ofta ingår x ton och inga priser är överenskommet, gå inte på detta!

/Jazze

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.