Jag bor i en lägenhet från 1936 och är intresserad av att sätta in en extra innerdörr för att minimera störande ljud från trapphuset. Dörrkarmen är redan förberedd med gamla gångjärn, bredd för dörr är 90 cm. Inga gamla dörrar finns tyvärr sparade till lägenheten.

Någon som vet om det går att få tag på äldre dörrar som passar nuvarande karm och gångjärn, eller måste det göras om för att montera en nyproducerad dörr?

Jag har varken bil eller körkort och kan alltså inte själv åka runt i jakt på gamla dörrar, och jag är inte särskilt praktisk på att utföra något arbete själv. Därför frågan om någon vet om vem/vilka man bör vända sig till för att få arbetet utfört (snickare?) eller var man kan hitta äldre dörrar i gott skick. Bor i Uppsala.

• Dörrkarm i lägenhet med förberedda gångjärn för innerdörr, träkrok och väska hängande på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innerdörr i lägenhet från 1936, förberedd med gångjärn. Karmen är 90 cm bred, omgiven av vit vägg. Dörrhandtag och lås synliga.
    Skapa konto
  • Gammalt dörrgångjärn i vit dörrkarm i en lägenhet från 1936, redo för en innerdörrinstallation.
    Skapa konto
  • Gammal dörrkarm med gångjärnsfästen, förberedd för en dörr i lägenhet från 1936, avsedd för ljudisolering mot trapphus.
    Skapa konto
BirgitS
Det fanns inga standardmått på den tiden utan höjd, bredd och placering av gångjärn och låshål varierade mellan olika snickerier. Det man brukar göra är därför att vända sig till ett snickeri som måttillverkar dörren.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Fråga de som förvaltar fastigheten ofta står det äldre dörrblad på vind eller källare.
Jag undrar vad ni har för dörr i bilden då den är betydligt nyare än fastigheten, kanske är det möjligt att installera en säkerhetsdörr som dämpar ljud bättre än befintlig dörr.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.