Har äntligen tänkt ta tag i en sak som inte har varit speciellt prioriterad nämligen att få till , ett 3-fas uttag för vedklyv och högtryckstvätt samt belysning i förrådet under altanen. Kabel finns dragen men har inte kopplats in då den kommer fram på insida vägg där elmätaren är placeras.
El matningen ser ut så här: Inkommande matning kommer upp i garagegolvet och går genomväggen ut till mätarskåpet. Därifrån går sedan en kabel till huvudcentralen inne i huset där befintligt 3-fas uttag är monterat.

Min tanke var att dela på kabeln som går mellan mätaren och huvudcentralen och sätta en ny extra elcentral på väggen innanför mätarskåpet för att slippa dra en utanpåliggande kabel från huvudcentralen till anslutningspunkten för befintligt kabel ut till förrådet. Jag hade tänkt dela matningen med en sådan här inne i den extra elcentralen. Kopplings- och fördelningsplint med fem sektioner för elanslutning, med tre vita, en blå och en grön sektion, visas bredvid produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag blir lite fundersamt på hur man skall koppla in den när man tittar på hur kabeln mellan mätarskåp och huvudcentral är kopplad. Jag trodde att den kabeln, EKKJ 4*6+6 var kopplad som TN-S men när jag tittar i de två skåpen så ser det ut så här i mätarskåpet:

Elcentral med olika färgade kablar kopplade till plintar; grön-gul, blå, brun och svart kabel. Text på metallytan: "UTG HUVUD LEDNING".
Skapa konto

och så här i huvudcentralen:
Elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar, flera kablar anslutna.
Skapa konto

Bild på en elcentral med blå, gröna och gula kablar anslutna till plintar, avsedd för inkoppling av elkomponenter.
Skapa konto

Inkommande PEN är endast kopplad till blå kabel i mätarskåpet och först i huvudcentralen är blå och jord sammankopplade på jordplinten för att sedan gå till de två jordfelsbrytarna och bli en nolla. Så kabeln mellan mätarskåp och huvudcentral verkar vara TN-C matning. Skall man då koppla in den nya centralen på samma sätt som huvudcentralen med PEN till och uppdelning till nolla via jordfelsbrytare eller kan man koppla ihop jord och nolla till matande PEN i mätarskåpet för att få TN-S därifrån och sedan ansluta fördelningsplintens 5 delar (3 faser, nolla och jord) i den nya centralen och mata ut till förrådet samt dela på nuvarande koppling i huvudcentralen så att inkommande blå kabel som nu är PEN kopplas direkt till jordfelbrytaren istället eftersom den blev nolla ute i mätarskåpet?

Tycker att det blir tydligare om man redan kan övergå till TN-S i mätarskåpet. Om inte hur skall man koppla in fördelningsplinten och den nya elcentralen för endast ute el om man har TN-C i den kabel som skall delas?

Hoppas att jag har skrivit tillräckligt tydlig så att det går att förstå annars är det bara att ställa frågor på hur jag tänkt och om det är rätt eller går att göra på något bättre sätt. För att sätta allt i nuvarande huvudcentral går inte eftersom där är fullt och jag skulle vilja ha en egen jordfelbrytare på den nya ute elen. De få eluttag som är monterade idag delar jordfelsbrytare men huset i övrigt.

A
Det finns kanske plats i mätarskåpet i kundens utrymme att montera skyddet för uttaget och ta ut ledning där direkt. Så slipper du den extra elcentralen bara för ett vägguttag.

Man har förövrigt gjort övergången till 5-ledare där på kundens utgående plint. Så efter denna punkt får inte skyddsledare och neutral vara ihopkopplade.

A avh67f skrev:
Det finns kanske plats i mätarskåpet i kundens utrymme att montera skyddet för uttaget och ta ut ledning där direkt. Så slipper du den extra elcentralen bara för ett vägguttag.

Man har förövrigt gjort övergången till 5-ledare där på kundens utgående plint. Så efter denna punkt får inte skyddsledare och neutral vara ihopkopplade.
Det skall inte bara vara ett extra uttag utan även matning till belysning i ett litet hus samt någon timer för växtbelysning och jordfelbrytare. detta får inte plats i mätarskåpet. Jag får inte ihop att det har blivit övergång till 5-ledare i mätarskåpet eftersom PEN på ledningen från elmätaren endast är kopplad till blå kabel mot huvudcentralen. Kabeln på skåpets jordplint kommer från huvudcentralen där den är ihopkopplad med den blå kabeln som är PEN. Dessutom är det min anläggning.

Om vi börjar här så har skåpbyggaren felaktigt eller föredömligt märkt skyddsledaren som sitter på N-plinten med blå tejp vilket skulle betyda att det är en PEN-ledare. Det finns ingen separat skyddsledare från skåpet som är ansluten till PE-plinten längst upp, men skåpet i sig ska givetvis vara skyddsjordat.

En bild av en elektrisk kopplingsplint där ledningar i olika färger är anslutna. Texten "UTG. HUVUDLEDNING" syns i bakgrunden.
Skapa konto

Man får använda skåpet i sig som skyddsledare, men då vill jag se att inkommande PEN ansluts till skåpets bakplan på ett bra sätt. Kan du se det? Risken är att det sker bakom en plomberad låda. Den klena skyddsledare som går uppåt, vad gör den?

Jag är lite kluven kring vad jag ska rekommendera. Låta en elfirma kolla detta är ju naturligt, om du inte känner att du själv kan göra det. Eller flytta skyddsledaren i utgående kabel från skåpets bakplan till PEN-plinten.

En annan sak jag ogillar skarpt är blandningen av EK och RK på dessa plintar. Det brukar följa med ett extra bleck, jag tycker jag skymtar det på översta plinten (runda kanter i motsats till det översta). Då lägger man (max två st) EK under ett eget bleck och RK/MK under det andra.
R roli skrev:
i huvudcentralen är blå och jord sammankopplade på jordplinten för att sedan gå till de två jordfelsbrytarna och bli en nolla.
Utgående kabel är ju en femledare och då bör den användas för TN-S. Denna sammankoppling i elcentralen är därför fel. Inkommande N ska gå direkt till första JFBn där den sys vidare till nästa. Den person som gjort detta på bild har valt fel färg på denna N-ledare.

Så du har lite jobb här att göra innan du kan börja fundera på din egentliga fråga.
R roli skrev:
Min tanke var att dela på kabeln som går mellan mätaren och huvudcentralen och sätta en ny extra elcentral på väggen innanför mätarskåpet för att slippa dra en utanpåliggande kabel från huvudcentralen till anslutningspunkten för befintligt kabel ut till förrådet.
Varför kan du inte gå ut med en extra kabel från mätarskåpet? Är det verkligen praktiskt att klippa kabeln och skarva den i din nya låda. Du behöver ett slack på nån halvmeter för att det ska gå.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi börjar här så har skåpbyggaren felaktigt eller föredömligt märkt skyddsledaren som sitter på N-plinten med blå tejp vilket skulle betyda att det är en PEN-ledare. Det finns ingen separat skyddsledare från skåpet som är ansluten till PE-plinten längst upp, men skåpet i sig ska givetvis vara skyddsjordat.

[bild]

Man får använda skåpet i sig som skyddsledare, men då vill jag se att inkommande PEN ansluts till skåpets bakplan på ett bra sätt. Kan du se det? Risken är att det sker bakom en plomberad låda. Den klena skyddsledare som går uppåt, vad gör den?

Jag är lite kluven kring vad jag ska rekommendera. Låta en elfirma kolla detta är ju naturligt, om du inte känner att du själv kan göra det. Eller flytta skyddsledaren i utgående kabel från skåpets bakplan till PEN-plinten.

En annan sak jag ogillar skarpt är blandningen av EK och RK på dessa plintar. Det brukar följa med ett extra bleck, jag tycker jag skymtar det på översta plinten (runda kanter i motsats till det översta). Då lägger man (max två st) EK under ett eget bleck och RK/MK under det andra.

Utgående kabel är ju en femledare och då bör den användas för TN-S. Denna sammankoppling i elcentralen är därför fel. Inkommande N ska gå direkt till första JFBn där den sys vidare till nästa. Den person som gjort detta på bild har valt fel färg på denna N-ledare.

Så du har lite jobb här att göra innan du kan börja fundera på din egentliga fråga.

Varför kan du inte gå ut med en extra kabel från mätarskåpet? Är det verkligen praktiskt att klippa kabeln och skarva den i din nya låda. Du behöver ett slack på nån halvmeter för att det ska gå.
Tack för dina synpunkter.
Kan man koppla ihop PEN plinten med skyddsjorden och låta det bli TN-S härifrån (kräver då omkoppling i huvudcentralen, dvs blå kabel direkt till jordfelsbrytarna)?

Om det finns ytterligare jordningar bakom den plomberade locket är svårt att se.
Inuti ett elskåp syns kablar och anslutningsplintar.
Skapa konto

Den klena jordkabeln som går uppåt tror jag går till telefonkabelns ingång, finns plats i skåpet för tfn men den hamnade inte där. Men den tfn-kabeln är inte längre aktiv.

Den finns extra bleck på anslutningsplintarna, se en bättre bild här:

Anslutningsplint med kopparledningar och bultar, tydligt märkta med texten "HUVUDLEDNING", samt olika färgade kablar monterade i metallpanel.
Skapa konto

Det är kanske en bättre lösning att försöka borra ytterligare ett hål genom väggen bredvid där nuvarande kabel går ut. Tänkte först att man kopplar ut den befintliga och drar en ny kabel från anslutningen till fördelningsplinten där ny och befintlig kabel kopplas samman med anslutningen till den nya extra centralen. Men det är nog en bättre idé att försöka få igenom en ny kabel direkt från kopplingspunken i mätarskåpet till den extra centralen. Då försvinner ju en eventuell felkälla i form av en fördelningsplint som dessutom kostar extra pengar som inte behövs om man får till ett nytt hål genom väggen. Befintlig kabel går i ett inmurat rör ø20 eller om det är ø25 har inte mätt så där går det inte att skicka igenom en ytterligare kabel utan det krävs ett nytt borrat hål, se bild.
Kabelrör och Tungsram-lampa i ett elskåp med dammig botten.
Skapa konto

R roli skrev:
Kan man koppla ihop PEN plinten med skyddsjorden och låta det bli TN-S härifrån (kräver då omkoppling i huvudcentralen, dvs blå kabel direkt till jordfelsbrytarna)?
Ja, om du väljer att dra in en ny kabel så är det värt mödan. Det avlastar PEN-plinten lite.

Jag ser nu att man faktiskt använt skilda bleck för EK och RK så då är den frågan avklarad.

Den plint du tänkt använda är 99.999% säker så jag är inte orolig för att den ska blir en felkälla. Som vanligt gäller att man gör ett bra jobb, drar åt lagom hårt och känner efter att ledarna sitter bra.

Då du kan göra vad som är enklast.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Ytterligare en fundering kom upp. När jag skall koppla om i den befintliga centralen från TN-C matning till TN-S så kommer ju nollan in via en EK ledare som då flyttas från befintlig jordplint till första jordfelsbrytaren. Därifrån vidarekopplas den till nästa jordfelsbrytare. Skall man då köra vidare med EK eller kan man använda MK. Nuvarande koppling är MK in och MK vidarekoppling och de sitter bra i jordfelsbrytarens hissklämma. Men fungerar det bra med två EK i en hissklämma? Skall man montera en extra nollplint före jordfelsbrytaren där man övergår från EK till MK för att slippa ha två EK i en hissklämma? Vad är den bästa lösningen?

Mantrat i dessa hissklämmor är samma typ och area. En EK6 och RK6 går inge bra. Men lite olika area på MK/RK går bra. Det som egentligen gäller är just att det bli bra.

Du får antingen leta upp en kort stump EK, för du bör ju också byta till rätt färg på neutralledaren.
Alternativt sätta en ändhylsa på den RK du har.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får antingen leta upp en kort stump EK, för du bör ju också byta till rätt färg på neutralledaren.
Alternativt sätta en ändhylsa på den RK du har.
Fungerar det med två EK6 i hissklämman på JB:n så kan jag ta en blå kabel bit från matningen till den andra centralen. Borde bli en tillräcklig bit över där. Tänkte mest på om det blev tillräckligt bra kontakt med två EK6:er i hissklämman. MK eller RK ”fyller” ju bättre.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R roli skrev:
Fungerar det med två EK6 i hissklämman på JB:n så kan jag ta en blå kabel bit från matningen till den andra centralen. Borde bli en tillräcklig bit över där. Tänkte mest på om det blev tillräckligt bra kontakt med två EK6:er i hissklämman. MK eller RK ”fyller” ju bättre.
Det går bra EK kan inte omfördela kardeler och på sikt lossna lite och den typen klämma ger bra elasticitet som håller kraften över tid om du drar den rätt. Så två EK jämte varandra är närmast optimalt inga problem med det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.