C chrillegee skrev:
Detta är inget hittepå från företaget (jag säljer inte badkar men jobbar i en annan bransch där vi skickar mycket gods till privatperson och företag) en adressändring kostar runt 200:- för oss (är olika för olika företag beroende på avtal så klart), vi har däremot fria returer från ex Postnord, så i dom flesta fall blir det billigare för oss att låta returen gå tillbaka till oss utan kostnad och sen skicka ut en ny sändning då frakten oftast kostar mindre än vad en adressändring, sjukt egentligen.

Så företaget vill inte jävlas med dig utan vill bara täcka upp för dom kostnaderna dom får från speditören, sen om dom i sin tur kanske lägger på en femtiolapp för "besväret" att kontakta speditören och uppdatera infon etc får man nog leva med.

/CG

Kan tänka mig att speditörens optimeringar inte funkar om det kommer adressändringar, de kanske har ordnat lastning, transport osv långt innan paketet når sin destination och allt baserat på att ett paket ska till ett visst ställe.
Postnord tex har ju mer eller mindre alltid paket som ska till samma område, men en speditörs hemkörning till en ort kanske är enstaka per vecka eller mer sällan än så...

MEN - i detta fall ska ju faktiskt paketet till samma ställe. Borde gå att lösa då tycker man...

L larka742 skrev:
Kan tänka mig att speditörens optimeringar inte funkar om det kommer adressändringar, de kanske har ordnat lastning, transport osv långt innan paketet når sin destination och allt baserat på att ett paket ska till ett visst ställe.
Postnord tex har ju mer eller mindre alltid paket som ska till samma område, men en speditörs hemkörning till en ort kanske är enstaka per vecka eller mer sällan än så...

MEN - i detta fall ska ju faktiskt paketet till samma ställe. Borde gå att lösa då tycker man...
Håller helt med dig, men oftast är dom ganska fyrkantiga tyvärr, framförallt Postnord.

Att ett postnummerbyte ställer till det för någon är jag helt med på. Det är att kostnaden ska läggas på mig för något jag A inte blivit informerad om B inte kan påverka som får mig att om inte koka, sjuda lite lätt.

• Gilla
chrillegee
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Detta står i leveransvilkoren;

"Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt."

Kanske är rökt då iaf... Frågan är dock om det är skäligt enligt konsumentköpslagen.

Karet är betalt vid beställning. Hur de ska kräva de extra 250kr vet jag inte. Det är väl knappast då de kan debitera mitt kort med "lite till" bara sådär antar jag...
Men framgår det av villkoren att de kan ta ut en avgift när addressen är fel?

Men alternativet, att låta det gå i retur är troligen dåligt. De tar då ut en returavgift (som de troligen har rätt till). Då får man bråka för att få tillabaka den avgiften. Bättre att bråka om summan 250 kr. Dels lägre, dels pengar som du ännu inte betalat, det är leverantören som får bråka. Och om leverantören har någon form av självbevarelsedrift, så vill de inte riskera badwill för en sådan summa, när det faktiskt inte är beställaren som gjort fel, utan 3e part.

De kan nog faktiskt mycket väl debitera ditt kort med "lite till". Men det kan du reklammera till banken/kortföretaget.

H hempularen skrev:
Men framgår det av villkoren att de kan ta ut en avgift när addressen är fel?

Men alternativet, att låta det gå i retur är troligen dåligt. De tar då ut en returavgift (som de troligen har rätt till). Då får man bråka för att få tillabaka den avgiften. Bättre att bråka om summan 250 kr. Dels lägre, dels pengar som du ännu inte betalat, det är leverantören som får bråka. Och om leverantören har någon form av självbevarelsedrift, så vill de inte riskera badwill för en sådan summa, när det faktiskt inte är beställaren som gjort fel, utan 3e part.

De kan nog faktiskt mycket väl debitera ditt kort med "lite till". Men det kan du reklammera till banken/kortföretaget.
Mitt kort är som default låst mot internetköp. Jag lyfter aktivt spärren tillfälligt vid varje köp.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Vi har beställt ett nytt badkar till vårt hus vi håller på och bygger från en större internetbutik.
Nu har vi fått ett mail att vi har angett ett felaktigt postnummer och att ska man ändra postnummer
kostar det 250kr för "adressändring" annars faktureras 800:- för retur. Utpressning med andra ord.

Hmm, tänker vi. Vi har beställt med detta postnummer förut fler gånger utan problem.
Efter ca. 30min googlande upptäcker vi att "postoperatörerna" har bytt postnummer för våran adress ( och omkringliggande) från och med 2/3. Detta har de inte meddelat oss.

Nu till frågan. Är det skäligt för internetbutiken att ta 250:- för "adressändring"? De hade järnkoll på vad vårt nya postnummer var och frågade om de skulle ändra till det ( mot betalning). Följdfrågan är om inte "postoperatörerna" själva borde stå för detta då de inte har meddelat oss om att någon ändra har skett. Vad säger ni?

OBS! Det är inte pengarna i sig som är grejen det är principen att vi har gjort allt rätt, någon annan har ändrat förutsättningarna utan att meddela oss och en tredje försöker sko sig på det.

/Styrmannen.
Jag skulle bestrida ett sånt krav, om inte motparten kan visa upp ett skriftligt avtal där du godkänt att de kan debitera för adressändring så är det inte ett giltigt krav, om det är så så kan de inte heller debitera för retur.

Du har ju inte gjort någon adressändring, utan det är Post och Telestyrelsen som gör ändring av postnummer, d.v.s. en myndighetsåtgärd, det brukar falla under Force Majeure, som fritar avtalsparter från ansvar eller avtalsbrott. Så din leverantör borde backa på kravet om du förklarar läget för dem. Men du får nog stå på dig flera gånger.

• Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
I vilket fall som helst så borde du kunna få ut ett kollinummer och se vem som transporterar det och sen kontakta dem. Ett stort badkar är liksom manuell hantering ändå och jag tror inte chauffören sätter så stor vikt till postnumret så länge adressen och staden hänger ihop.

• Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast jag har inte bytt adress. Namn och ort är samma. Någon annan ändrat mitt postnummer utan min vetskap. Frågan är om man kan kräva postnord e.d. på pengarna... kan i alla fall bråka lite med dem för att markera...
Postnummerrådet (PTS) har ändrat postnumret. När de gör det så ska alla som påverkas informeras i tid och alla postoperatörer förbinder sig att dela ut på både gamla och nya postnumret i minst två år.

Om en speditör fular sig vid ett postnummernyte som var för någon månad sedan gör de det bara av lathet, okunskap eller måndagshumör. Det finns inget som praktiskt hindrar dem från att bara lösa uppgiften.

Jag vet inte hur du ska lösa det men jag hade hänvisat till PTS och branschöverenskommelsen i Postnummerrådet (som visserligen gäller post) och påmint om två veckors ångerrätt på alla distansköp.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
engs
Fick också nytt postnummer runt samma tid. Dock har det kommit brev hem och upplyst om det.

När jag försöker beställa något till det nya korrekta postnummret får jag oftast felmeddelande, dvs webbshopparna tror jag knappat in fel postnummer och vill att jag ändrar till det gamla, men normalt kan man forcera till den nya.
Vore lite udda om man nu ger de det postnummer de vill ha och sedan betala för en ändring.

Den databas många webbshoppar kollar mot verkar inte hänga med i förändringarna.
Så gör ett test mot butikens webbshop, lägg något i varukorgen och kolla vad den säger om du knappar in korrekt adress, ta skärmbild om den försöker tvinga över dig till den gamla, så har du ytterligare argument.

Jag fick ett nytt postnummer för tio år sedan och det händer fortfarande att jag måste använda mitt gamla postnummer i olika sammanhang.

Det kan handla om hemsidor där man ska mata in postnumret för att hitta närmaste återförsäljare men också beställningsformulär där man anger postnumret och orten fylls i automatiskt.

Jag kan förstå att det behövs en övergångsperiod på några månader för att alla databaser ska hinna uppdateras men inte att det ska ta flera år.

Det kostar en hel del för avsändaren att ändra hos PostNord. Sen skiljer det en del hur företag tar ut det mot kunderna

D Donald-Duck skrev:
Jag fick ett nytt postnummer för tio år sedan och det händer fortfarande att jag måste använda mitt gamla postnummer i olika sammanhang.

Det kan handla om hemsidor där man ska mata in postnumret för att hitta närmaste återförsäljare men också beställningsformulär där man anger postnumret och orten fylls i automatiskt.

Jag kan förstå att det behövs en övergångsperiod på några månader för att alla databaser ska hinna uppdateras men inte att det ska ta flera år.
I många fall är en sådan funktion på hemsidor och liknande ett engångsjobb. Man dunkar in alla postnummer en gång, och sen uppdaterar man dom inte igen. Framförallt om det gäller funktioner som "hitta närmaste återförsäljare" och annat som inte någon vill lägga en massa pengar på sedan efter att marknad eller vem fasen det nu än är har fått hela webbprojektet levererat.

Logistikföretagen är dock väldigt synkade med adressändringar och brukar lägga mycket energi på att samfrakt och liknande skall vara så optimerat som möjligt. Det är tuffa marginaler i den branschen så det finns inte utrymme att hålla på och specialhantera en massa.

B
tensiden tensiden skrev:
I många fall är en sådan funktion på hemsidor och liknande ett engångsjobb. Man dunkar in alla postnummer en gång, och sen uppdaterar man dom inte igen. Framförallt om det gäller funktioner som "hitta närmaste återförsäljare" och annat som inte någon vill lägga en massa pengar på sedan efter att marknad eller vem fasen det nu än är har fått hela webbprojektet levererat.

Logistikföretagen är dock väldigt synkade med adressändringar och brukar lägga mycket energi på att samfrakt och liknande skall vara så optimerat som möjligt. Det är tuffa marginaler i den branschen så det finns inte utrymme att hålla på och specialhantera en massa.
Men en vettig webbshop bör inte ha en manuell hantering av postnummer utan hämta/kolla postnummer mot nån tjänst. Det är trots allt 2020

Jag upptäckte idag ytterligare ett ställe som har kvar mitt gamla postnummer.

Jag har en lös GPS från Garmin som jag använder i bilen ibland och den har kvar mitt gamla postnummer om man kollar upp postnumret för min hemadress fastän kartorna är från 2020. Men bilens inbyggda GPS från Volkswagen har det nya postnumret för samma adress. Bägge navigatorerna använder Navteq som leverantör av sitt kartmaterial så felet är att Garmin fortfarande inte uppdaterat postnumren i sina egna databaser.

Nu är ett felaktigt postnummer i en bilnavigator verkligen en storm i ett vattenglas men det visar ändå att gamla postnummer kan hänga med länge.

Kom att tänka på en sak. Postnummerbytet måste ju vara planerat en tid. Vi fick adress till vårt nybygge i januari. Innan dess så hade vi ingen. Kan ju vara så att information om bytet gått ut innan dess, när vi inte hade någon adress.

Fast då kan man ju tycka att kommunen borde informerat oss om det när de gav oss adress....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.