Hej!

Vi håller på att planera en ombyggnation av vårt kök, som bla innebär att spisen (SMEG 90 cm) hamnar på motsatt sida från skorstenen (befintlig fläktutsläpp). Vi har funderat på att sänka taket för att dölja fläktröret alternativt bygga en låda som löper längs med vägg/tak. Dessa båda lösningar ger dock ett fläktrör på ca 3-5 m samt ett antal 90-graders böjar på röret med förlorad effekt som följd.

Idag hittade jag dock denna fläkt hos Miele. Det är alltså en extern fläkt för montering på yttervägg, vilket skulle vara på framsidan av vårt hus, dvs mot gatan. Är det någon här som har erfarenhet av denna eller motsvarande externa fläktar?

Fundera på att använda en kolfilterfläkt istället så slipper ni extern fläkt på ytterväggen, jag skulle nog ha satsat på det.

Jag har för mig att man bör undvika köksfläkts utsläpp på vägg pga av fettet. Dvs att fasaden blir nedsmutsad. Därför bör utsläppet vara på taket.

Fläkt på vägg fungerar helt ok. Det trubbel du kan få är oftast med kinkiga brandgubbar men det ÄR godkänt från räddningsverket så vad de än säger så är det godkänt om fläkten i sig är godkänd. Du kan dock få lov att brandskydda takfot etc. beroende på hur nära den fläkten hamnar. Thermex m fl. har också väggfläktar.

Kolfilter går fetbort utom i yttersta nödfall. Det är som en dammsugare som sprutar tillbaks samma luft in i utrymmet där insuget gjordes.

Du säger att det ÄR godkännt av räddningsverket men jag har fått besked att enligt kommunen får man inte ha fläkten i sidan utan den ska upp genom tak.
Visserligen bygger jag 2-planshus och vill ha den mellan första och andra våningen, jag fick besked att det inte är ok.

Jag vet "en" som som har fläkten ut genom ytterväggen på plan 1, fungerar klockrent och 99% av det som kommer ut är vattenånga... Får se om 5 år hur det ser ut dock...

Om det är lagligt vet jag inte...

Generellt sett är detta tillåtet (det står inget om det i Boverkets regler) men omdragning av imkanal kräver godkännande av sotaren, och enligt flera vittnesbörd här på forumet finns det sotare som krånglar när det gäller imkanal genom vägg. I vilket fall som helst, ny imkanal måste bygganmälas, och sotarens utlåtande ska bifogas med anmälan...så börja med att kontakta sotarmästaren i ditt distrikt.

Sen kommer det då och då de som liksom D.S säger att deras kommun inte tillåter imkanal genom vägg. Jag förstår inte riktigt hur kommunen kan förbjuda det generellt - reglerat i detaljplan kanske? Men borde de öht lägga sig i om sotarmästaren anser att det går att lösa med tillfredsställande brandsäkerhet?

Tack för all hjälp! Tänkte rapportera lite nu när jag har varit i kontakt med både Miele och sotaren. Miele rekommenderar inte ovan nämnda externa väggfläkt i vårt fall, eftersom de rekommenderar 5-7 m mellan fläkt och kåpa. Med mindre avstånd får man ett alltför kraftigt fläktljud. Ett vanligt misstag, enligt Mieles kundtjänst, när man önskar minskat fläktljud och byter till en extern fläkt och istället får ett högre fläktljud...

Enligt sotaren är det godkänt med en extern fläkt på yttervägg i vårt fall, dvs med putsad fasad. Däremot rekommenderade han det inte, ffa med tanke på att fläkten hamnar på fasaden i sydväst, dvs i den förhärskande vindriktiningen här på ön. Detta innebär att matlagning i samband med kraftig vind resulterar i uruselt utsug.

Summa summarum, vi väljer det traditionella sättet med en vertikal imkanal via 2:a våningen/taket och fläkten i kåpan!

Vi har just den fläkten du länkar till i köket med, .. räknar i huvudet.., max tre meters kanal (iofs med ljuddämpare på kanalen).

Visst, på full fart låter den en del, men då får man också hålla i såsen, så att den inte far ut genom fläkten.
Vi är mycket nöjda, även med ljudnivån (och jag är gnällig på ljud).

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.